![]() |
|
![]() |
#1 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Air North 737-505, hoeres vel ikke helt riktig ut men saann er det vel bare. Den har ogsaa faatt seg winglets. Er det noen der hjemme som har noen bilder av LN-BRZ? Finnes ikke paa nettet ser det ut som. Denne maskinen var kun i BU i 8 mndr Jan. '93 til sept. '93 i foelge airfleets, meget kortvarig liv der ja. Enda en gammel BU traver i disse trakter.
Harald
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller Last edited by BU767; 12-01-2011 at 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Den ble vel levert direkte til Xiamen, gjorde den ikke?
(Tror du har vært for lenge her borte - BU hadde den i 8 dager, ikke 8 måneder ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]() Quote:
Den kom vel fra Nordavia Regional Airlines, VP-BOQ (også Aeroflot-Nord reg)
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Det var fire -500'er som gikk rett til Kina (3x Xiamen og 1x China Southwest). Hvis jeg husker rett malte Boeing dem i Xiamen/ChinaSW farger, og de ble levert til SVG for noen modifiseringer før de ble sendt videre til Kina.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]() Quote:
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Vil anta at de fløy BFI-SVG på norsk reg og ble levert videre på kinesisk, men det får noen som sitter på 'historiebøkene' bekrefte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Overrasket meg at Air North faktisk har tre 737-200, den eldste snart 32 år.
Hadde vært morro å vært pax på denne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Det flyr mye rart i Canada og Alaska .. bl.a. et par gamle BU -200'er .. (Her LN-SUZ)
![]() Last edited by LN-MOW; 12-01-2011 at 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
og en av disse er en combi. De har også fire HS-748, og en 737-400. Sitter med tanker om fly med Air North til sommeren da de kommer med HS-748 til Fairbanks, skal prøve å få med meg alle deres flytyper på ei reise liksom..... dette var planen i alle fall.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Disse flyene har fått på seg nye farger. Everts Air Cargo sin N151 er også en gammal BU maskin .
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Har bilde av den og, jeg ..
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Jammen har du ikke det. En hel masse flyvende BU historie her i Anchorage ser dere.
Jeg har bilder jeg og, men de er på min andre PC.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
OT, men hva er det på nesehjulet?
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Last edited by Jens W; 12-01-2011 at 21:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Flyet har fått et såkalt gravel kit for operasjon på rullebaner uten fast dekke. Platen på nesehjulet er for å hindre at hjulene skal slenge stein og grus opp i buken på flyet. Dørene til nesehjulet er tilpasset dette, og "kulen" foran nesehjulsdørene er for at denne platen skal ligge an mot den når hjulene er oppe.
Vi ser også en dyse som stikker frem i underkant i fronten av hver motor. Dette er dyser for bleed air fra motorene som da blåser fremover og hindrer at motorene suger i seg stein og grus. Dette er vel en retrofit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register? Mvh, Last edited by Gandalf; 12-01-2011 at 20:29. Reason: Satt inn en o som manglet..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]() Quote:
Forøvrig stemmer det at -505'ene som gikk til Kina fløy til SVG på norsk register. Jeg har et bilde av BUA på Sola et eller annet sted, men kan dessverre ikke finne det. ![]() Jeg husker dessverre ikke om omregistreringen til kinesisk registrering foregikk på Sola. I tillegg til BRW/Y/Z/BUA mottok Xiamen også to andre -505, nemlig 2805/26336 B-2973 (nå Georgian 4L-TGI) og 2822/26338 B-2975 (nå Belavia EW-294PA). Hvordan dette henger sammen er jeg langt fra sikker på, men mener å ha hørt at ILFC overtok to opsjoner fra BU og leaset disse til Xiamen. Last edited by Stone; 12-01-2011 at 22:54. Reason: Rettelse etter påpekning... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]() Quote:
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]() Quote:
Om det lykkes gjenstår å se. Det dreier seg selvfølgelig om kronasje! Flymuseet på Sola er målet og vi har sagt ja til at den kan ha FMS som endelig base. Det er enda timer igjen på denne kjerra tilsvarende 4-6år operasjon med Everts om den ikke blir lagt igjen der borte på en eller anne gravel strip i mellomtiden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
>>>>><<<<<
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
|
![]() Quote:
For øvrig interessant å se at disse maskinene er "still going strong" etter så mange år på vingene. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL VP-BRZ Aeroflot A320 logojet | Fellowship | Spotteralerts | 0 | 30-01-2015 11:16 |
DC-10 (igjen) pluss andre maskiner :) | Tom McNikon | Bilder & foto | 16 | 18-05-2010 15:34 |
Vurderte Norwegian andre maskiner enn 737-300... | EB | Flyforum | 21 | 05-03-2007 21:18 |
Lovverk setter gamle maskiner på bakken | Blubird | Flyforum | 4 | 23-10-2006 00:08 |
Aerosvit Airlines og gamle SAS 767-maskiner | raskefot | Flyforum | 3 | 25-03-2005 09:39 |