![]() |
|
![]() |
#1 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Her kommer mer nostalgi fra arkivet.
Først noen kort: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (legg merke til skyggen av fotografen nede til venstre) Flyrestauranten om sommeren: ![]() Legger også med en link til en interessant artikkel fra bladet FLYVING FLYVING 4/1950 ENJOY!
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 Last edited by hmm273; 08-09-2008 at 22:45. Reason: Nytt kort lagt til |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk!
Dette var godbiter, både bildene og artikkelen. Skulle vært morsomt å visst fra hvilket år bildene er? Er det postkort? Er det noen som vet hvor lenge de holdt på med disse rutene til Lillehammer?
![]() |
#3 | |
Collector
|
![]()
Jess, postkort
Quote:
Aalborg-Lillehammer t/r, rute 1771 Ma.On.Fr.Sø, flys med OY-DCE København-Lillehammer t/r, rute 1772 Daglig, flys med OY-DCI Vil anta at denne ruten varte til rundt 1953, et postkort er nemlig stemplet 1953
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Takker og bukker! Husker at WIF jobbet med å fly Dash 7 på Mjøsa i en periode, men det ble det jo aldri noe av. Dessverre fra en entusiasts synspunkt.
Hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Hei
Da jeg jobbet for Buro Scandinavia i Nederland ble jeg av den gamle eieren fortalt at tur operatøren Scandtravel hadde charterflyvninger på vinter til Lillehammer. De landet også på isen ved Lillehammer. Muligens skjedde det på 60-tallet. Er det noenting kjent hos dere? P.S. Bildene er virkelig meget fine! Hilsen Rob Mulder |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Collector
|
![]()
Ikke mer enn at disse flyvningene kortene viser er fra 50-tallet. Har også noen gamle skriv som viser slingen for disse DC-3-flyene, også fra 50-tallet. Tror vel at flyvningene stoppet på slutten av dette år-tiende.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Jeg er nok så sikker at det var flyvninger dit på 60-tallet, fordi jeg har sett brosjyrer fra den tiden da jeg jobbet i Nederland. De ble kastet. Jeg husker bare ikke fra hvilket år de var... Jaja, begynner å bli en gammel mann. Hilsen Rob |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Velkommen til forumet Rob med dine grundige og gode kunnskaper!!!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Endelig Rob
![]() For de som har ekstra godt syn, så vil dere se Rob til høyre i dette bildet ![]() Bildet er tatt på det tyske tekniskkmuseum i Berlin i slutten av august 2007
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Under en middag i Canada ifm markeringen av Little Norway Toronto og Muskoka samt Vesle Skaugum så satt jeg ved siden av en veteran som hadde fløyet DC3 i et selskap jeg mener var det jeg så på DC3'en på bildet der...
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hi,
Takk for velkomsthilsene. Jeg håper jeg kan bidra med informasjon. Hilsen Rob Mulder |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
HMM273: Jeg er redd jeg presset opp prisen en del på noen av disse.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Collector
|
![]()
... vel, det er en stund siden de ble kjøpt, så jeg vet ikke, men prisen er fremdeles HØY for disse kortene ...
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Den kortlivede Lillehammer Flyhavn på vestsida av Mjøsa ved Lillehammer, ble trafikkert med DC-3 fra Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskab (fra 1948 SAS) fra januar 1947 til mars 1950. Det var direkterute til/fra København og rute til Oslo. Dette var visstnok verdens eneste flyrute på is-rullebane. Formålet var å få flere vinterturister til Lillehammer-området. For dårlig lønnsomhet pluss tidvis vanskelige isforhold satte en stopper for trafikken. Ellers var det livlig taxiflytrafikk på mjøsisen, også i flere år etter at DNL/SAS ga opp rutetrafikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Stripa på Mjøs-isen ble jo brøytet opp i mange år, jeg fløy der selv på 80-tallet. Er det fremdeles flyaktivitet der på vinteren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Upgrade me....
|
![]()
Innlandet fylkesarkiv har noe som sikkert er interessant for dere:
http://farkiv.no/nettutstillinger/sa...gudbrandsdalen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det var en artikkel i Flyhistorie for noen tid tilbake om dette også
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lillehammer OL og flytrafikk | WF2BNN | Flyhistorisk forum | 40 | 06-03-2024 12:32 |
Lillehammer MD80 | LN-MOW | Samlerhjørnet | 4 | 01-04-2017 01:32 |
LN-RLR/SE-DFS i Lillehammer farger | rhusberg | Flyhistorisk forum | 3 | 30-08-2011 22:39 |
SAS sin Lillehammer MD-80 ? | rhusberg | Samlerhjørnet | 4 | 27-08-2010 20:12 |