![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Etter planen om en ny felles flyplass på Gimsøy ble forkastet, er det nå tilbake i tenkeboksen for fremtidig lufthavnstruktur i Lofoten og Vesterålen.
Ser ut som alternativene grovt sett er ingen endringer eller marginal utvikling av dagens tre flyplassen Leknes, Svolvær og Stokmarknes eller om en ny felles flyplass skal bygges på Hadselsanden, med da ulike alternativer om alle eller bare noen av de tre andre flyplassene legges ned http://media.avinor.no/pressreleases...raalen-1747835 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
En lufthavn på Hadselsanden kan vel ikke være noen god løsning for Sortland?
Et raskt googlesøk sier at det tar 1:30 å kjøre til Storsanden, og 1:45 til Evenes. I dag har sortlandværingene 22 min til flyplassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Det har vel blitt sagt at Andenes består. For det første er det no ei stund til P3C forsvinn, ting kan endre seg, og det blir vel også jobba med div prosjekt knytt til både bruk av både flyplass og ymse omland.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]() Quote:
Ser man på Avinor sin reisevaneundersøkelse fra 2015 og kapittel 3.10 fra side 32 her, ser man at for reiser mellom Lofoten/Vesterålen og Oslo, så er EVE alt den primære flyplassen Andel trafikk fra kommuner i Lofoten til Oslo som går via EVE: Bø:94% Øksnes: 90% Sortland: 88% Hadsel: 81% Vågan: 44% Andøy: 34% Vestvågøy: 34% Flakstad: 11% Moskenes: 0% Og ser man på utviklingen så har denne andelen økt betydelig sammenlignet med 2 år tidligere Men man må også merke seg at Statens Veivesen også er part i utredningene, slik at veiene og eventuelle utbedringer spiller inn. Og alt hører jo under Samferdselsdepartementet. Det ser man jo i Narvik, hvor en ny bro og kortere reisevei til EVE, gjør at man kan legge ned flyplassen der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 171
|
![]()
Med den nye Hålogalandsveien, i tillegg til Hålogalandsbrua, burde både Svolvær, Stokmarknes og Narvik kunne legges ned. Da snakker vi om rundt 1,5 times kjøring fra Svolvær og Stokmarknes til EVE, mens begge steder har nærmere flyplasser tilgjengelig i form av Leknes og Andenes. Med Leknes har fortsatt Lofoten to flyplasser og (minst) en heliport tilgjengelig, til både ambulansefly og for rask tilgang til BOO for forretningsreisende.
Med bedre infrastruktur mot fastlandet er den håpløse fylkesgrensa mellom Nordland og Troms enda mer utdatert.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Og Narvik legges jo ned 1. halvår i år.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Avinor har nå konkludert med at de ønsker ny flyplass på Leknes og at Svolvær Helle legges ned. Forutsetningen er at det bygges ny vei mellom Svolvær og Leknes.
Quote:
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Virker fornuftig. Gimsøy ble forkastet av tekniske årsaker, Hadselsanden ligger in the middle of nowhere. Leknes er et av to større steder i Lofoten, og med bedre vei til Svolvær er det ikke behov for begge lenger.
Om man nå også får bygget en tunnel under Hadselfjorden - som uansett burde vært bygget fremfor Lofast,som ender midt i ingenting - får også Hadsel et bra nok tilbud. Disse småflyplassene ble jo bygget i en tid der det å reise i Lofoten og Vesterålen krevde fergeturer både mellom øyene og til fastlandet. Med bedre veier har tiden gått fra dem. Derfor er det litt synd at ordføreren i Vågan ikke vil kjempe for en slik felles flyplass, men heller sitte på egen tue og bare motvillig akseptere den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Tunnel under Hadselfjorden til over 8 milliarder er ikke en del av dette. For Stokmarknes vil en forbedring av veiforbindelsen til Lødingen/Tjeldsund og ny overgang over Tjeldsundet være mer aktuell. Slik står det iallefall skrevet i rapporten.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
https://min.e24.no/a/9vV83l Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,934
|
![]()
Vi de «bare» skal flytte flyplassen noen hundre meter, kan noe eksisterende gjenbrukes? Det er vel ikke helt samme case som i Bodø?
Quote:
Nå skal vel uansett Stokmarknes beholdes, slik forslaget fra Avinor og Statens Veivesen er? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Stokmarknes skal beholdes, men får neppe forlenget rullebanen. Iallefall ikke lengre enn til 1199m. For Leknes er det mest relevant å flytte rullebanen noe vestover. Slik fasilitetene er på Leknes i dag tviler jeg på at det er aktuelt med noe gjenbruk.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
|
![]()
Det blir spennende å høre hva utfallet faktisk blir. Det er vel til en viss grad å forvente at anbefalingen følges, men man vet vel aldri. Nasjonal transportplan for 2022-2033 legges vel frem om litt over ett år.
Quote:
Rapporten finner du her (se punkt 7.1 for estimert lekkasje). Last edited by Field in sight; 23-01-2020 at 23:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukturen | sail4fun | Flyforum | 16 | 23-11-2016 15:05 |
Hallelujastemning i Vesterålen (Norwegian) | catocontrol | Småprat | 3 | 12-10-2011 23:07 |
Svææær ballong over Vesterålen | blazius | Flyforum | 0 | 17-05-2009 22:49 |
Scenic route Vesterålen-København | blazius | TripReports | 7 | 09-12-2008 10:55 |