Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-02-2014, 23:02   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Default Turbulens inn til Værnes?

Jeg har en sønn som ganske ofte flyr til/fra TRD Værnes.
Han hevder at det nesten hver gang er mye Turbulence under inn/ utlflyging og at de nesten hver gang må gjøre minst en go - around pga urolig luft.

Jeg har aldri flydd til Værnes så kan noen av dere bekrefte eller avkrefte at TRD er en " vanskelig " flyplass med vedvarende Turbulence problem.?
Old 17-02-2014, 23:04   #2
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Re: TRD - Turbulence

Nå har ikke jeg vært med på go around på TRD, men har erfart ganske heftig turbulens ved dårlig vær. Spesielt ved landing fra vest, altså inn over fjorden.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 23:07   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Flyr ganske ofte til TRD og kan bekrefte at det er mye turbulens, særlig når man har innflyging over fjorden. Men jeg har kun opplevd en gang at det har blitt go-around under turbulensen, men husker ikke i farten om det var pga. vindforholdene eller om det var noe annet.
Old 17-02-2014, 23:26   #4
sukram
ScanFlyer Gold

Jeg har flydd MYE inn/ut fra TOS, BOO og TRD. Bodø er jo kjent som Norges windy city, men Værnes slår (ut i fra min høyst uvitenskapelige måling) Bodø ned i støvlene hva gjelder turbulens. Det rister til stadighet meget godt!

Go-around har jeg bare fått på TOS og BOO, men ikke pga vinden, kun på sikt (bygevær).
sukram is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 23:33   #5
vbirk
ScanFlyer Silver

Av stamflyplassene BGO, TRD, BOO, EVE, TOS, ALF og KKN vinner TRD ristekonkurransen i min notatbok. Kan ikke huske go-around, men valuta nok for pengene.

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 23:42   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Værnes er svært spesiell og beryktet med vindretning ifra sør øst. Andre retninger er ok, men sør øst gir mye humping selv med relativt lite vind.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 00:16   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty

Rister alltid, men rett ned hver gang for min del.
Old 18-02-2014, 01:54   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Det er ikke ofte go-around nei, de som oftest må ta go-around er utlendingene, de som flyr til TRD kjenner hvordan man skal lande bedre, men når de sterkeste vindkastene ligger man nok på nesten lik linje. For noen uker siden, under stormen (sammenhengende i flere dager) var jeg på Værnes og det var mange som måtte ta seg en overflyvning... En av dem var skikkelig skummel (inn fjorden), konstant vind og plutselig ble det vindstille i to sek før det kom et j**** til vindkast som snudde flyet sikkert 35-40* rett til siden og dette rett før landing, ble go-around rett opp over Langøra, altså utenfor rullebanen...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 08:14   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: TRD - Turbulens

Ved vind fra sør blir det turbulens inn til TRD, og spesielt siste 2-3000 fot frem til landing. De som kan forholdene legger seg på nordsiden av centerline på runway 09 og svinger inn slik at man får en forholdsvis kort finale før landing.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 08:41   #10
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Flyr til/fra TRD veeeeeldig ofte, og denne flyplassen er beryktet for sin sør-øst vind.. Gir alltid svært mye turbulens om vindretningen er slik, men stort sett går flyene ned uansett selv om det alltoid rister veldig mye!

Har oppgjennom vært med på et par go-arounds, den ene gangen var det så ille at den danske piloten ikke turte prøve igjen og gikk til Østersund for landing i stedet for.. Er vel 100% av tilfellene med go-around jeg har opplevd at det har vært utenlandske piloter, de norske er bedre vant til forholdene.

Ofte når jeg er ute og reiser er det faktisk flere flyvante folk som rister på hodet når jeg sier jeg kommer fra Trondheim, og kommer med historier om turbulensen der, så er nok beryktet rundt omkring ja.

Vært ekstremt langvarig sør-øst vindretning siden nyttår pga været, så har nok vært mer turbulens enn vanlig de siste par mnd også..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 12:49   #11
Tertit54

Tertit54's Avatar

Med vind fra sør-øst skulle ikke det indikere de fleste landinger fra øst alstå ikke inn over fjorden ??
Men jeg skjønner nå at sønnen har rett i at det alltid rister mye der, og så får vi heller at alle go-arounds med en klype salt.

Men jeg har flydd mye rudnt i verden selv og har kun opplevd an go-around i CPH hvor en Iceair maskin var litt for treig med å komme seg av banen før oss.
Old 18-02-2014, 12:59   #12
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Hei Tertit54!

Flyene lander og tar av stort sett altid MOT vinden der det er mulig.. (Nå er ikke jeg pilot nei, men har fortstått det slik..)

Derfor møter man sør-østen når man lander eller tar av fra TRD.. Med vestavind kan det også riste litt, men ned dalen over Meråker/Hegra er ikke forholdene slik at det blir ekstra ille med turbulens.

Kim

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2014, 18:33   #13
Tertit54

Tertit54's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei Tertit54!

Flyene lander og tar av stort sett altid MOT vinden der det er mulig.. (Nå er ikke jeg pilot nei, men har fortstått det slik..)

Derfor møter man sør-østen når man lander eller tar av fra TRD.. Med vestavind kan det også riste litt, men ned dalen over Meråker/Hegra er ikke forholdene slik at det blir ekstra ille med turbulens.

Kim
Kim
Var nok litt på villspor der selvsagt blir det slik du sier.
Old 19-02-2014, 07:27   #14
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei Tertit54!

Kim

Kim
Det stemmer nok ikke. Er det under 10 knop lander de gjerne i medvind, om det er mye tid å spare.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2014, 08:40   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det stemmer nok ikke. Er det under 10 knop lander de gjerne i medvind, om det er mye tid å spare.
... men neppe om det er vanskelig vindretning. Da ønsker men nok stort sett å få vinden mest mulig i mot.

EVE er vel en av de flyplassene jeg oftest har opplevd landing i medvind, sannsynligvis grunnet tilsynelatende ganske så stabile forhold på final og MYE besparelse i tid på å lande fra sør.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 17:22   #16
kokkentor
Newcomer

Default Re: Turbulens inn til Værnes?

Hei! Jeg skal til Trondheim fra Bergen på tirsdag. Å fly i mørke om vinteren er ikke det helt store for en som ikke liker turbulens. Jeg ser Værnes er en flyplass som har en del utfordringer med turbulens. Ser på yr.no at det skal blåse ganske mye på tirsdag (typisk for uheldige meg...)

Dere som har så god peiling - hvilken flytur og landing kan jeg forvente meg på tirsdag morgen? Hva er mye vind på Værnes og hvor mye og lenge vil det bli turbulens?

Fint viss noen kan gi meg en tilbakemelding. Og det er greit å vite hva jeg har i vente. Jeg synes det er beroligende viss kapteinen opplyser om flyforholdene og hva vi kan vente oss. Da føler jeg de vet hva som venter og det er beroligende.

Ikke greit å ha en anelse flyskrekk om vinteren....
kokkentor is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 17:42   #17
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Umulig å si noe sikkert såpass tidlig, men yr og storm er ganske samstemte på sørøstlig kuling tirsdag morgen. Dermed kan det bli en god del risting de siste minuttene før landing. Trøsten er at dersom det blåser fra øst lander du inn fra vest, dvs innflyging over Trondheim og inn fjorden.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 18:06   #18
Wahoo
ScanFlyer Molded

Pleier å ta en titt på denne når jeg skal ut å fly. Treffer alltid veldig bra, men gjelder bare 24t frem i tid og er for litt større høyder.

Old 12-01-2020, 18:12   #19
fluxie
Flyprat fusentast

Syd-øst vind som det er meldt er det verste for Værnes. Du kan nok forvente litt berg og dalbane på vei inn, sånn som værmeldingen er pr nå. Kan berolige deg med at gutta og jentene fremme som styrer skuta vil absolutt like mye "hjem til middag" som du vil, og de gjør ingenting som ikke er trygt.

Er det 737 du skal fly, så anbefaler jeg deg å sette deg over vingen. Der er minst bevegelse i flyet, siden dette er nærmest flyets "centre of gravity".

Lykke til! Det går nok bra denne gangen også!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 18:20   #20
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by kokkentor View Post
Hei! Jeg skal til Trondheim fra Bergen på tirsdag. Å fly i mørke om vinteren er ikke det helt store for en som ikke liker turbulens. Jeg ser Værnes er en flyplass som har en del utfordringer med turbulens. Ser på yr.no at det skal blåse ganske mye på tirsdag (typisk for uheldige meg...)

Dere som har så god peiling - hvilken flytur og landing kan jeg forvente meg på tirsdag morgen? Hva er mye vind på Værnes og hvor mye og lenge vil det bli turbulens?

Fint viss noen kan gi meg en tilbakemelding. Og det er greit å vite hva jeg har i vente. Jeg synes det er beroligende viss kapteinen opplyser om flyforholdene og hva vi kan vente oss. Da føler jeg de vet hva som venter og det er beroligende.

Ikke greit å ha en anelse flyskrekk om vinteren....
Hei

Ser det er meldt litt vind fra sør på tirsdag. Hvor kraftig den blir og hvilken retning den kommer fra er det vanskelig å si noe om før tirsdag morgen. Når på morgenen skal du fly?

Det er ikke noe farligere å fly i mørket. Man kan bruke de samme prosedyrene som på dagen, både på instrumenter og visuelt. Vi som er basert på OSL flyr svært ofte til Værnes, og kjenner forholdene der godt. Som nevnt tidligere her kan man legge seg litt nord for centreline på approachen for å unngå litt av den urolige luften når det blåser sørfra, men litt risting vil det alltid bli hvis det er kraftig nok vind fra «riktig» retning.

Du er helt trygg Hilsen sete 0B i et norsk flyselskap.
semmern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules