Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2020, 08:04   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Luftfart, varige endringer - eller bare en overgangsperiode?

Jeg har arbeidet innen skandinavisk luftfart i over 30 år, og det vi opplever nå er i særklasse det mest alvorlige tilbakeslag etter krigen. Terrorangrepene i USA (9/11), askeskyer, finanskrisen etc. blekner i sammenlikningen.
Her hjemme er Norwegian helt nede fortelling. Kun 7 fly av nær 160 er i drift, og over 10.000 ansatte (hvorav nær 2.500 norske) er permittert eller sagt opp. Det er fra ledelsen sagt at man ikke vil kunne drifte flere fly innen minst et år.
SAS har permittert/sagt opp 5000 ansatte, og sist uke ble det sendt ut et varsel om at 650 piloter, av ca. 1500 totalt, kan bli sagt opp. Nå er dette nok en del av en forhandlingsstrategi av ledelsen, da det kan bli brukt som pressmiddel i forbindelse med planleggingen av et mid size/low cost-selskap innen konsernet. Men likevel... 150 long haul piloter kan forvente å måtte gå "ned" til short haul. Selskapet taper sannsynligvis rundt 500 millioner pr måned nå.
I Widerøe har man valgt en 40 % solidarisk permittering av alle flygende.
Sunclass Airlines har alle sine fly stående på jorden, og vet ikke når de er i drift. Regjeringen har nettopp satt 20.8 som tidligste dato for å oppheve begrensninger i utenlandstrafikk, utenom Norden. Hele charterbransjen her hjemme venter på en avklaring, og den bør komme snart. Hele sommersesongen kan ryke for deres del.
Ut over dette ser vi at BRA er under konkursforvaltning i Sverige og at flere av datterselskapene til SAS, inkl. City Jet, er konkurs. Et annet skandinavisk selskap, en Boeing-operatør, har problemer med sin likviditet nå. Og sånn kan man fortsette.
I tillegg ser vi at Emirates vil si opp 1/3 av de ansatte (og parkere A380-flåten), og at liknende tall kommer fra de fleste selskaper nå.
Spørsmålet da er hva dette vil medføre fremover. Dyrere flybilletter må man nok regne med. Kanskje vesentlig dyrere. Særlig om man også fremover skal holde på dette at man ikke kan selge midt-seter osv. Hva med ringvirkninger? Det kan bli et skred av permitteringer/oppsigelser også i handlingsselskaper, taxfree, servicenæringer og også for Avinor. I dag er jo OSL (og 4 andre lufthavner) melkekuer for de drøyt 40 andre statlige lufthavner i Norge. Hva vil dette bety på sikt, når overføringene stopper opp? Skal staten ta sin del, eller får vi nedstengninger av de minste lufthavner, osv.
En ting er sikkert; det vil ikke lenger være billigere å fly til London eller Krakow på weekendtur, enn det er å parkere bilen på OSL. Og det er jo kanskje like greit, sett fra et miljøsynspunkt.
I kjølvannet av alt dette, så vil mange slite. OSM og andre bemanningsselskaper vil måtte lukke eller minske kraftig. Og de har 60 el-fly i bestilling! Det vil være svært vanskelig for nyutdannede piloter (med milliongjeld) å få jobb fremover, og de står bakerst i køen når ting ev. åpner opp igjen.
Eller - er alt dette bare et blaff, og vi vil se en normalisering raskere enn vi tenker oss i dag?
Det finnes uansett ulike teorier; noen mener at det er de tradisjonelle "flag carriers" som Lufthansa, KLM og SAS som vil stå tilbake, da luften vil gå ut av markedet som server LCC'er som Wizzair, Ryanair og delvis Norwegian. Noen mener også at den gammeldagse chartertrafikken, med trygghet og reisegaranti, kan tjene på dette. Andre mener at det er de forretningsreisende som vil forsvinne, og at det alltid vil være et behov i lavprissegmentet, for fritidssreisende. Svarene vi vi få etter hvert.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 08:42   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Luftfart, varige endringer - eller bare en overgangsperiode?

Man kan vel også argumenterte for at luftfarten egentlig alltid er i endring, men tempoet variere.

Dog er det ikke umulig at når man i ettertid ser på juni 2020, juni 2021 og juni 2022, så vil man se tre vidt forskjellige miljøer
Old 18-05-2020, 11:49   #3
krølle
ScanFlyer Crusty

Bra beskrevet, den som hadde hatt en glasskule å titte i.

Uansett hvordan fremtiden blir etter dette, så er det nok også en gylden mulighet for mange selskap å nedskalere flåte og stab.
Bransjen har jo lenge vært under økonomisk press, og det blir antagelig ikke mindre fremover.
Let's pray for the best
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 13:05   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Vel talt. Man skal ikke glemme at nøkkelordet for rimelige flybilletter er ‘volum’. Uten volum er det færre å dele kostnadene på og det er tross alt dyrt å operere fly, både på kapital- og operasjonssiden. Marginene er så små at en runde med deicing ofte er nok til å gjøre en profitabel flight til en taper.

Inntil man igjen kan operere en ‘normal’ flåte med god fyllingsgrad og akseptabel revenue vil flyselskapene blø. Og jo lenger dette varer, jo flere vil bukke under.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 14:06   #5
RescueMe
ScanFlyer Blue

En ting jeg lurer veldig på i kjølvannet av denne krisen er hvordan miksen mellom "kjente" og "ukjente" destinasjoner vil bli. Litt satt på spissen så har man vel de siste årene sett stadig flere spenstige destinasjoner med direkteruter, kanskje som en kombinasjon av økt reisetrang hos passasjerene og ønske om å rask vekst hos selskapene. Men hva skjer om folk flest blir mer trygghetssøkende og kun vil reise til kjente og kjære (og kanskje nære) destinasjoner en stund?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2020, 16:24   #6
Wahoo
ScanFlyer Molded

Jeg tror det handler om å få snøballen til å begynne å rulle. Dette klarer ikke selskapene alene da oppbyggingsfasen vil bli grusomt lang og dyr.
Det myndighetene i Skandinavia har gjort til nå er bare å sørge for at den stillestående snøballen (selskapene) ikke smelter like fort.
Mens det man trenger gjøre er å gi den en *skikkelig dytt* over bakketoppen, slik at den får fart og moment nok til å vokse seg stor av seg selv...
Old 18-05-2020, 16:51   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
.
Mens det man trenger gjøre er å gi den en *skikkelig dytt* over bakketoppen, slik at den får fart og moment nok til å vokse seg stor av seg selv...

Og det planlegger Mike O’Leary å gjøre .....

https://www.borsen.no/nyheter/raser-...-vits/72478036

Quote:
Lavprissjefen spår for øvrig at ganske mange vil begynne å reise igjen så fort det løsnes på restriksjonene.

- Men først og fremst som følge av store prisavslag både i flybilletter og også for hotell- og overnattingspakker, sier O'Leary.
Radar Station KGRV3
Old 18-05-2020, 19:27   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Jeg tenker så lenge viruset ikke er under kontroll og så lenge ikke flertallet av de som er ute og reiser er vaksinert, så vil den globale reisevirksomheten stå under nøye kontroll. Og kanskje vil for mange reiselysten heller ikke være den største. Å drømme om det er en ting, men å gjøre det...

Selv kan jeg bare se det hele utenfra, som reisende. Jeg skulle hatt tidenes flysommer i sommer, satt ny rekord på antall legs. Nå er alt kansellert. Siden billettene ikke var så dyre, kommer jeg heller ikke til å søke refusjon. Pengene kan flyselskapene ha. Nå sitter vi her i familien og tenker på at Trondheim må være en fin by. Skal vi ta toget eller elbilen - hvor skal vi bo underveis? Jeg har alltid tenkt at Norge er et dyrt og kjedelig ferieland, men det fylles jo opp av utenlandske turister hvert år som har råd til å være her.

Jeg er og blant dem som fra tid til annen må opp grytidlig om morgenen, fly til Oslo og være på kurs en dag eller to. Nå ser jeg hvor fint nettmøtene fungerer så lenge antall deltakere er håndterlig.

Både for arrangører og deltakere kan nettmøter bli den nye normalen. Arrangørene sparer masse penger på reiser og diett, deltakerne kan ha normale arbeidsdager hjemme og slippe en stressende transportetappe i for- og etterkant - som for mange inkluderer fly. Ja, så går man jo glipp av buffetlunsjen, hotellmiddagen hvor alle spiser det samme og barrunden etterpå - men sistnevnte gir jo bare en meget dårlig start på kursdag 2 - for noen.

Det skulle ikke undre meg om vi faktisk flyr litt mindre i årene som kommer, covid-19 eller ikke

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 02:28   #9
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Hvis mange selskaper går dukken, nedskalerer osv. Vil ikke det innebære en mulighet for at noen tar skikkelig sats, kjøper fly billig og dermed etablerer nytt lavprisvolum?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 03:24   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, nå har Avatar, Baltia og Atmosphere muligheten.

Men det er alltid noen tullinger der ute som er villige til å svi av noen millioner for å starte flyselskap. En gang må jo noen lykkes ...
Radar Station KGRV3
Old 19-05-2020, 10:00   #11
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Selv om jeg har vært rimelig heldig med kjøp og salg av aksjer i DY skal jeg ikke påstå å være noen stor spåmann. Dog heller jeg mot Fnate og tror Ryan ligger å vake i sivet som ei sulten diger gjedde.

Med sine dype lommer, godt business hode og en fryktelig stor, i all hovedsak selveid flåte tror jeg han så snart ting åpner opp litt kommer til å hogge til. Med sine dype lommer kan han dumpe priser for å kjøre legacy selskaper overende. Da han har lyktes med dette kan Ryan skru opp prisene og uhindret fly hit og dit nesten uten konkurranse. Man kan si mye om CEOen og selskapet men teft det har han.

Jeg håper det ikke skjer men hvis det skjer så blir det vel bare nesten Ryan, Alitalia og noen selskaper med rike sjeiker igjen. Dette ble dystert men tror oppriktig O'Leary tenker i de baner. Noen mer el mindre statlige flyselskap vil vel få støtte som i ren cash fra land der de har HQ da det går opp for dem hvilken trussel feks Ryan vil utgjøre..
Old 19-05-2020, 11:11   #12
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Det skulle ikke undre meg om vi faktisk flyr litt mindre i årene som kommer, covid-19 eller ikke

En interessant tanke. Spør meg også det samme. Tankesprang om at f.eks en reise til New York virkelig blir noe spesielt igjen, er egentlig mer hyggelig enn trist. At å se Grand Canyon kanskje blir et livsmål (igjen), framfor bare et punkt på ei liste over instagram-hotspots man vil spise av innen det neste året.
Old 19-05-2020, 11:48   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg tror ikke det blir noen varige endringer i reisemønster som en følge av dette - hvis nå ikke pandemier gjentar seg jevnlig. Det er enn så lenge ingenting i regelverk som endres slik at om et selskap ønsker å gjøre som DY og SK har gjort å opprette utenlandske datterselskaper med ansettelse gjennom vikarbyråer så kommer det til å fortsette. Det er en grunn til at dette har vokst frem.

Kanskje vil det ta litt tid før vi er tilbake der igjen, men jeg tror ikke at LCC-æraen er over med dette. Kanskje er det noen som skjønner at ikke alt kan foregå i LCC-regi, og kanskje er det noen som finner ut at all ekspansjon ikke er lønnsomt, men jeg tror ikke at folk egentlig vil reise mindre hvis tilbudet er der (og prisene er lave nok). Som -MOW er inne på så er nøkkelordet til det meste av luftfart volum. Det betyr imidlertid ikke at alt volum er lønnsomt, men det holder uansett ikke å fly rundt med 8-10 fly for å få dette til. Dette betyr at det kanskje kan skje noe med både kapasitet og priser, men jeg tror ikke at det blir noe helt dramatisk (på sikt). At selskap sier opp ansatte kommer nok dels av tiden det tar å gjennomføre slike prosesser.

Jeg elsker å reise, og kommer til å fortsette med det. For meg er uansett alle reisene jeg foretar meg - enten det er på jobb eller fritid - slik at verdien av reisen er større enn kostnadene for meg. Ergo så bidrar hver eneste reise til mitt ve og vel. Jeg har også en evne til å glede meg stort - selv om jeg reiser til et sted eg har vært mange ganger før (det er alltid noe nytt å oppdage selv på de hyppigst besøkte destinasjonene).

Jeg ville neppe gledet meg mer av å reise mindre, så jeg kommer nok til å hoppe på første og beste alternativ ut av Norge. Jeg ser at LH skal begynne å fly litt mer ut i verden i juni, så da blir det vel tur hvis landet aksepterer meg inn...

Last edited by TOS; 19-05-2020 at 12:19.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 15:21   #14
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Ser man bort fra frykten og restriksjonene som foreligger land i mellom, er jo mye som før. En latent etterspørsel ligger fortsatt til grunn. Jeg tror det kunne blitt trangt mellom dørkarmene om begge faktorer hadde forsvunnet over natta, noe de imidlertid ikke gjør - av naturlige årsaker.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 21:20   #15
Eirik
Livsnyter

Jeg ser for meg at noen av oss vil reise mindre post-korona selv om tilbudet skulle komme tilbake til gammel nivå. Rett og slett fordi en har fått smakt på verdien av en litt roligere tilværelse, og som Polaris nevner kanskje velge ut færre, `tydligere reisemål, ev, bli lengre på ett sted hvis en kan. Men vi får se ..
Eirik is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules