![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS har i dag sluppet tallene for deres 3. kvartal 2019, hvilket tilsvarer mai-juli. Driftsresulatet (EBIT) er ned ca 1/4 sammenlignet med samme periode i fjor fra ca 2 til 1,5 mrd svenske kroner, mens nettoresultatet ble 1,1 mrd SEK.
Av nedgangen kan 185 millioner forklares med streiken i starten av mai, mens resten høyere drivstoffkostander og en stadig svakere svensk krone (og egentlig norsk også) forklarer mye av det resterende https://newsweb.oslobors.no/message/483824 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
SAS har også varslet en reorganisering av ledelsen og organisasjonen, som beskrevet under:
https://www.flightglobal.com/news/ar...-decli-460476/ Quote:
Og det er langt fra ferdige med å effektivisere selskapet Link til Q3 presentasjonen: https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...esentation.pdf Og rapporten: https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...son-190827.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
600 millioner er jo ganske mye penger. Godt det ikke kjørte selskapet i grøfta. Det må vel snart bli slutt på det streiketullet. At renholdere på 20% stilling i helsevesenet trenger et virkemiddel kan man skjønne, men godt gasjerte piloter burde holde seg for gode til å risikere tusenvis av arbeidsplasser.
![]() |
#4 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er jeg helt enig med deg i. Men det rare er, at mange piloter ikke blir så trøtte, bare de får litt bedre betalt.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
När man ser utilization av flygande personal vilket jag har gjort first hand och då inte som crew, skall det nog mer till än pengar för att stoppa tröttheten i mer än 10 minuter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er så det ble sagt. Samtidig krevde de en lønnsøkning på 13% eller noe. De endte opp med 3,5 i år, 3 neste år og 4 i 2021.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Hvilket jo ikke var veldig langt unna de 13%. Dog styres jo dette av tilbud og etterspørsel Ellers vet jo selv et lite barn at man må gå høyt ut i forhandlinger, også jekke seg ned underveis. Enhver som har forhandlet om seigmenn eller kjeks med en toåring vet det ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vel. Det er vel en forskjell på å få 13% bedre betalt fra nå av, enn å faktisk ha sagt fra seg lønnsforhandlinger i tre år mot en lønnsvekst på 10,5 som ikke gjelder fullt ut før i 2021.
Spørsmålet er om de blir mindre trøtte av det. Å gå høyt ut, er en liten underdrivelse her. 4000 flighter ble kansellert. Over 350.000 enkeltreiser gikk i dass. Og det kostet altså over en halv milliard for arbeidsgiver. Gudene vet hva det kostet kollektivt.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
10,5% over 3 år. Det tilsvarer vel omtrentlig det samme en må ha for å unngå nedgang i lønn mtp generell lønnsvekst ellers i samfunnet? Pilotene ønsket 13%, men fikk 10,5%. Hvorfor er dette så galt? De aller fleste i samfunnet får nøyaktig det samme uten å måtte streike for det...
Ellers er det vel EASA FTL som styrer arbeidstid. Dette gir seg forskjellige utslag i forskjellige selskaper med forskjellig driftsmønster. I noen selskaper blir det ekstremt hardt, i andre selskaper fungerer balansen bedre. SAS ønsker å øke utnyttelsen, og det bør være fullt mulig. De flyr jo allerede nær 900t blokktid pr år, men man kan kanskje kutte ned på duty-hours? Vinn-vinn vil jeg tro. Piloter ønsker å fly, ikke bruke tid på div crewrom mellom flighter. Last edited by martins; 27-08-2019 at 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS-ledelsen er i fornektelsemodus. Fint det. De behandler currency som en faktor de ikke har innvirkning på, og de gir streik og de ansatte skylden for resten. Så gjør de organisasjonen litt større for å effektivisere. Belegget i kabinen går ned, men hva gjør vel det? Det bare å fylle en liter med biofuel på tanken så vi tror dere har miljøfokus. Bare fortsett sånn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hvis en yrkesgruppe står i en posisjon som er til å misunne, kan man jo lure på hvorfor de streiker. Streikeretten skal selvfølgelig gjelde alle, men den må brukes med fornuft.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Misunnelse er en skikkelig uting, og dessverre en altfor sterk følelse hos mange. SAS-pilotenes betingelser er ikke mye å hoppe i taket for, så skjønner godt at de streiket når de ikke har markedslønn. Det tragiske var at ledelsen så det komme, men valgte å ikke gjøre noe med det i håp om at det skulle gå over av seg selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Free Luigi
|
![]()
Spørs da om det er slik at hvermannsen i det hele tatt forstår hva man misunner.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jada. Men misunnelsesverdig er faktisk gangbar norsk. Jeg misunner ingen, men syns streikevåpenet i våre dager er utdatert.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Jeg tror de hadde tjent på å kjøre en sak om gangen.
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Andre yrker får automatisk 1-3% lønnsvekst hvert år som generell lønnsvekst. Det er forskjell på hvordan det forhandles om lønn i forskjellige yrker, og for piloter blir det mer som i industrien, gjennom fagforeninger. Som eks kan en IT konsulent forhandle individuelt, og får kanskje 0% noen år, og mye andre år. Summa summarum ender man ganske likt over tid. For ordens skyld, alt her var ikke rettet kun til deg ![]() ![]() Last edited by martins; 27-08-2019 at 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 54 | 28-05-2019 11:37 |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 0 | 22-08-2018 07:35 |
SAS Q1 2018 resultater | Someone | Flyforum | 3 | 27-02-2018 09:37 |