![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
En A321 fra Ural Airlines fra Moska (ZIA) til Simferopol (SIP) måtte nødlande i en kornåker kort tid etter avgang grunnet birdstrike.
Ser heldigvis ut som kun noen er lettere skadet. Video av landingen: facebook.com/bazzzon/videos/489463618298168/
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! Last edited by Vede; 15-08-2019 at 08:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Tyder på en russisk versjon av flyet som landet i Hudson River, bare at her ble det åkerlanding
Skal være VQ-BOZ. MSN2117, levert i 2004 Endel bilder er alt ute i ymse sosiale medier ![]() ![]() Last edited by Someone; 15-08-2019 at 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2019
Posts: 53
|
![]()
Flaks at det ikke begynte å brenne! Kunne vel gått riktig ille, dette. Herlig at havarier kan ende godt i blant!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
|
![]()
På tide å stoppe alle flyvninger med A320-famlien inntil de får utryddet de hersens fuglene ....
![]() Cred til crewet - fenomenal jobb! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,827
|
![]()
Godt det gikk bra.
Jeg tipper Stellan Skarsgård skal spille Sullsky i filmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Location: På en flyplass...
Posts: 41
|
![]()
Litt funfact at tv2 nyhetskanalen sa det gikk fugl i En motor...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2019
Posts: 53
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,255
|
![]()
Dette må vel være den mest vellykkede nødlanding utenfor rullebane og på fast grunn på meget lange tider?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
|
![]() Quote:
Siden Gottrøra? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vellykketheten varierer: SAS MD80 Dana Viking brakk flykroppen i tre deler. Noe det samme skjedde med Turkish Airlines Boeing 737-800 krasj ved Amsterdam Schiphol. Ved Sully's landing i drinken så var flykroppen inntakt, og det samme er det nå med Ural A321en etter å ha havnet i maisåkeren.
Jeg tror mange kan takke den mer solide Airbus A32X for at de lever. Jeg føler meg mer trygg i Airbus sammenlignet med Boeing og delvis også McDonald Douglas. Jeg vet ikke hvordan det er for dere andre.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
|
![]()
Var akkurat og tittet i cockpit'en på en A321 .. har ikke lagt merke til dette før. Var rett ved chemtrail release knappen ..
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
|
![]() Quote:
Å trekke slutninger på Boeing sine software ift Airbus utifra Mad Max blir for enkelt. Boeing har masse erfaring med FBW og også protections innebygd i flyene som har det. Samtidig har Airbus også gjort sine screw ups med FBW. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]() Quote:
Kan RAM turbinen har rukket å slå inn her, eller vil også det ha gått for kort tid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
|
![]()
Det gikk altfor fort til at noe av dette var noen faktor. Makshøyden var 750 fot. De kan ikke ha vært i luften i mer enn maks 3 minutter.
Gutta foran handlet på instinkt og erfaring og reddet dagen med en praktfull håndtering og en stor bøtte flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]()
Shit, det er lavt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Når det gjelder birdstrike som vel var årsaken her så er det også en del krav som skal
være på plass før et fly blir FAR/JAR sertifisert. Dette gjelder alle deler av flyet som vender forover; - Vingebjelken i forkant og ving box skal tåle at en 4 kg fugl treffer ved normale hastigheter. - Motorer skal ved treff av fugler under 2kg fortsatt kunne gi 75% thrust. For større fugler skal motoren kunne bli slått av kontrollert uten at den tar fyr. Inlet skal også tåle en 2 kg fugl uten at noe kritisk blir ødelagt. Med andre ord, hvis fuglene i dette tilfellet var mindre enn 2 kg, så skulle ikke dette ha skjedd...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Nå er det jo av og til en viss forskjell mellom teori og praksis og hvorvidt fuglen var en modell-måke på 1.9 kg eller en overvektig variant på 2.1 kg. Hva som blir ødelagt kommer an på hvilken vei fuglen(e) tar gjennom motoren og for det er jo variantene mange. Risiko for at det skjer noe som er utenfor sertifiseringkriteriene vil jo alltid være tilstede, om enn aldri så liten og at den moderne verden overhode ikke takler tilfeldigheter.
Basert på antagelser vil jeg tro at de hadde normale systemer i henhold til bortfall av en motor (fortsatt normal law) siden den gjenværende motoren høres ut til å fungere på et vis som kanskje er mer enn godt nok for generatoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
![]() W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Moderator
Diskusjonen rundt generell struktur og styrke i flykroppen er såpass interessant i seg selv at den er splittet ut i en egen tråd i Flyteknisk Forum https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=149555 /Moderator |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
Hva med diskusjonen om hva fugler kan bestå av før de treffer en turbin? Ornitologisk avdeling? Last edited by IL-2; 18-08-2019 at 21:53. Reason: bzzzt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ural Airlines med Jekaterinburg-København | Scandinavien_Airlines | Flyforum | 5 | 06-12-2016 07:55 |
Ural til Osl ? | baselutvann | Flyforum | 14 | 09-01-2011 18:25 |
Dy nødlandet I Istanbul | krølle | Flyforum | 14 | 27-07-2010 16:45 |
DC 3 nødlandet på ARN | spitfire | Flyforum | 9 | 22-06-2006 20:41 |
F-16 nødlandet på Evenes | atck | Flyforum | 0 | 10-11-2005 11:07 |