![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Denne saken dukket opp på nyhetene i går 24/3, men det er tynt med info. Ser heldigvis ut som om utfallet ikke ble katastrofalt. Helikopteret omtales som "et lite helikopter". Noen som vet hvilken helikoptertype det er snakk om (nok en Robinson?)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,931
|
![]()
Mye ulykker med helikopter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Er det for lett å ta lappen?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
|
![]()
Tror ikke vi skal konkludere med det, men jeg vet at det er flere meninger om dagens regelverk, blandt annet om vær og sikt osv.
Insider på TVN MAX har en episode som belyser akkurat dette: https://www.dplay.no/videoer/insider/sesong-8-episode-7 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2013
Posts: 87
|
![]()
De små helikopterne som primært brukes til privatflyvning er veldig ustabile og krever gode visuelle referanser for å opereres sikkert.
Dette i kombinasjon med værforholdene i dette landet krever veldig mye av de som skal fly disse. Hadde selv aldri satt meg ombord i ett slikt dersom værforholdene ikke var veldig gode med en uerfaren person bak stikken. Større helikopter har svært gode stabiliseringssystemer som gjør dem mye enklere å operere, bare det å slippe manuell kontroll av rotorturtall gjør stor forskjell i en kritisk situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,634
|
![]()
Jeg gjorde akkurat det jeg hadde tenkt jeg måtte gjøre, dersom rotoren stoppet. Den siste energien i rotoren ble brukt til å styre og steile helikopteret, sier pilot Helge Andersen (54).
Les mer i Jeg gjorde akkurat det jeg hadde tenkt jeg måtte gjøre, dersom rotoren stoppet. Den siste energien i rotoren ble brukt til å styre og steile helikopteret, sier pilot Helge Andersen (54). Les mer i Dagbladet https://www.dagbladet.no/nyheter/overlevde-helikopterstyrt/70910846 Last edited by Discus; 26-03-2019 at 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
|
![]()
I intervjuet med Dagbladet opplyses det om at piloten har 100 timer erfaring i helikopter, og 700 timer i småfly
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,325
|
![]()
12 ulykker med Robinson 44 i Norge i perioden 2000 til 2012 i følge denne listen. (ikke helt oppdatert, så om noen føler seg kallet....)
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_...lykker_i_Norge Last edited by Tjab; 26-03-2019 at 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 225
|
![]()
36 registrerte R44 i luftfartøyregisterets siste halvårsrapport. Vet ikke hvor mange som har vært norskregistrerte siden 2000 men ulykkesraten ser ganske stygg ut uansett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,325
|
![]()
For meg virker det ikke å være noen spesielle årsaker som er en gjenganger bortsett fra pilot og "omstendigheter".
Om jeg som nylært privat heli pilot skulle kjøpt helikopter (den dagen....) så hadde nok tankene fort sirklet omkring R44. Men dette er nå synsing da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Stempelmotor, reimdrift og liten roterende masse gjør at situasjonen kan endre seg veldig, veldig raskt i en R44. En bekjent av meg som flyr R44 sier at med erfaring og solid porsjon respekt (og godt vedlikehold), er den fantastisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helikopterulykke på Torp (21/11-15) | Trdfly | Flyforum | 0 | 21-11-2015 17:51 |
Helikopterulykke på Eggemoen | GF1 | Flyforum | 7 | 15-07-2009 00:38 |
Ni omkom i helikopterulykke i Russland | sirpjalle | Flyforum | 0 | 02-07-2008 14:56 |
Helikopterulykke på Grønland | CK | Flyforum | 0 | 30-08-2007 10:24 |
Helikopterulykke på Voss idag | quarrtsiluni | General Aviation og sjøfly | 3 | 15-09-2006 22:07 |