![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Video fra innsiden av flyet. Holy mother of NOPE.
https://www.facebook.com/severeweath...type=2&theater
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Kult - skikkelig rotor bak Gibarltar-toppen kanskje. Hvorfor for jeg aldri mer enn lett turbulens på mine turer?
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 646
|
![]()
En til fra kabinen. Skjer vel ikke så mye før etter fem minutter:
https://www.youtube.com/watch?v=tjv3xBB-HmY
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
Husker en Air Anglia F-27 inn til NWI, de fløy med cockpitdør åpen, så RWY gjennom cockpit, for så å se den ut vinduet på høyre side, så vinduet på venstre side.
Skriver dette nå, så vi kom jo ned ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Det der er nok ikke bare været.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,201
|
![]()
Veldig god tråd på twitter startet av en SFO i 747-flåten til BA:
https://twitter.com/jumbo747pilot/st...50002003910656 Uten at jeg har noe peiling så ser det ut som om pilotene håndterte dette som de skulle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,119
|
![]()
Basen på Gibraltar tar vindforholdene veldig alvorlig.
Etter at jeg landet der første gang ble vi hentet av militært personell og tatt med inn på et rom der de hadde en modell av flyplassen og fjellet. Der fikk vi en grundig briefing i hvilke problemer forskjellige vindforhold utgjorde. Når det er sagt så kan man kanskje spørre seg om FBW software burde kunne dempe de kraftige oscilasjonene. Det vet jeg ingenting om egentlig. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Dette ser ut som klassisk pilot induced oscillations...Ellers må det være den mest perfekt sykliske turbulensen som noensinne er observert. Har sett tilsvarende i simulator men da på en motor og korreksjoner som endte opp i en tilsvarende syklus.
Det kan være en funksjon av den lille forsinkelsen mellom kontroll innputt og flyets reaksjon...Det stopper jo ganske plutselig når de får roet ting ned litt og sikkert får inn en autopilot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Med pilot induced betyr det at de har vært på manuell og for å korrigere kjørte de seg inn i heftige oscillasjoner ala lærebokeksemplar?
I så fall kan man vel litt dumt uttrykke det som at pilotene ikke gjorde det de skulle...
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Pilot induced er som terminologien antyder forårsaket av flygeren...Det er ikke veldig sannsynlig at en computer ender opp med så store oscillasjoner da en computer kan registrere og korrigere bevegelser basert på et mye mer nøyaktig og presist nivå enn en person, men for all del det betyr ikke at det ikke kan skje.
Det er veldig vanskelig og stoppe en slik syklus da en er i en motfase til flyets bevegelser og eneste løsningen er å gjøre det som ikke er naturlig, nemlig "å slippe alt" og ikke gjøre noen ting. Flygeren gjorde det riktige med å gå rundt, hva som enn var grunnen til det, men ut over det kan en ikke si noe som helst om hvordan flyet endte opp i en slik syklus. Personlig kan jeg se at det er mulig i visse typer turbulens og hvordan flyet reagerer, eller ikke, til sidestick input. Som de sier i Frankrike, don't stir ze souffle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Når man ser på spoilerbevegelsene på videoen var min første tanke «reaktiv , ikke proaktiv»
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Falt partyhattene ned?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,263
|
![]()
En som kaller seg Mentour Pilot har publisert en video om hendelsen på YouTube der han prater om hendelsesforløpet med utgangspunkt i hva det er mulig å tolke av videoen.
Vedkommende mener det er autopiloten som er årsak i "vinkingen", men så fremkommer det da også at han ikke flyr Airbus selv og strengt tatt ikke vet noe mer enn andre om hva de foretok seg der foran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Videoen gir uansett en mye mer saklig innsikt i hendelsen enn hva en del medier klarer å få til, hvor passasjerer blir sitert på at "det oppstod panikk"... Joda, de fikk nok en støkk ikke helt ulikt fra hva man kan få på den heftigste delen av en berg-og-dalbane, men panikk? Så saklighet: ja takk!
https://www.youtube.com/watch?v=3BkOgZPjZX4
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Får jeg lov å gjette på at "Mentour Pilot" er svensk pga hans herlige aksent, før jeg sjekker det?
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Høres veldig ut som Örnsköldsvikdialekt
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Skal jeg være helt ærlig tror jeg han tar feil. Tviler på at de flyr en slik visuell innflyging med AP på i turn til final.
Holder fortsatt en knapp på PIO, evt. i sammenheng med direct law pga. en eller annen systemfeil. Forøvrig, mulig autopiloten på hans Boeing slår seg av når man trykker TO/GA, men min gjør ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
British Airways A380 | -Daniel92 | Samlerhjørnet | 0 | 05-01-2017 21:02 |
British Airways | sk931 | Flyforum | 6 | 21-11-2006 17:05 |
British Airways | imm | Flyforum | 8 | 07-03-2006 15:13 |
British Airways | kristian | Flyforum | 3 | 26-06-2005 22:56 |
KLM/Kenya Airways vs British Airways | jb1 | Flyforum | 33 | 24-02-2005 12:15 |