Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2011, 01:51   #1
OleSR
ScanFlyer Blue

Default Bevæpnede vakter på fly

Den norske regjeringen skal ta stilling til krav fra amerikanske myndigheter om å tillate bevæpnede vakter om bord i fly som trafikkerer norske flyplasser. Det bekrefter samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4050696.ece

Er dette noe som bør tillates på flygninger til Norge?
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 12:48   #2
OJB
ScanFlyer Rusty

Default Re: Bevæpnede vakter på fly

Nei!!!!!!!!!!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 20:27   #3
mo
ScanFlyer Blue

Nei, nå er det på tide å få stoppe alle mulige og umulig krav fra amerikanske myndigheter når det gjelder fly til og fra USA.
mo is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:03   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Våpen på fly er tidenes dårligste idè, helt utrolig at USA fortsatt presser på med dette. Jeg vil i alle fall protestere kraftig om dette blir utvidet, de har jo også presset hardt for å ha disse cowboyene på Europeiske selskaper også.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:12   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Får vel stikke hue ut da, og ta anti-hate-US bråket !! Joda helt OK for meg. Go ahead...

Flyr CO 38/39 så mye og man vet at man ønsker å knerte US carriers framfor SK .... Hvem vil gidde med SK...

Føler meg safe i dag, men litt mer er også OK..

Forresten se på El Al, når hadde de trøbbel sist ??... Debatten i gang folks...,
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:14   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Skal vi late som om at det ikke er air marshalls ombord hos Continental per i dag?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:15   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk JoeW.. Jeg sa det ikke...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:22   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg har hatt en del med disse gutta å gjøre, og at mange av de føler seg som 'Captain America' og at de redder verden med sin tilstedeværelse... Men mange er også OK og er drevne lovmenn. Det er mange håpløse tiltak jeg egentlig ville gjort om før jeg stoppet Air Marshal-ordningen. De opererer tross alt på amerikanske maskiner og beskytter amerikansk eiendom. Jeg ser ikke noe spesielt galt med det, det blir ikke annerledes enn israelske sikkerhetsvakter på El Al.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:25   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Ja det ser ut som vi skal fortsette med å late som det...

Kan ikke klare å hisse meg opp over dette, noen mener det har en effekt andre mener det ikke har det. Men jeg har til gode å se konkrete argumenter for at et slikt tiltak er til skade for flysikkerheten.Synes også tiltaket kan ha mer verdi enn noen av de latterlige reglene på flyplassene som nærmest er laget for å trakassere passasjerer.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 21:28   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Jeg trodde de allerede hadde det ombord jeg, vel, uansett klarer jeg ikke helt la meg engasjere.....
Old 05-03-2011, 22:04   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Erfaringsmessig er vel en bipolar fra Colombia drept av en slik, men hvor mange har de reddet??? Så foreløpig vil jeg vel si at erfaringen taler imot. Air Marshalls eksisterte også under 11. sep 2001, og selvom de var mye færre da (rundt 30) så stoppet de ikke angrepene.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 22:32   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Får vel stikke hue ut da, og ta anti-hate-US bråket !! Joda helt OK for meg. Go ahead...

Flyr CO 38/39 så mye og man vet at man ønsker å knerte US carriers framfor SK .... Hvem vil gidde med SK...

Føler meg safe i dag, men litt mer er også OK..

Forresten se på El Al, når hadde de trøbbel sist ??... Debatten i gang folks...,
Dette handler overhodet ikke om anti USA osv, men at et land vil presse et annet land til akkseptere regler i strid med egen lov.
Hvis dette går gjennom, ja da trenger man faktisk ikke ta seg bryet med å smugle våpen ombord. Man trenger bare å finne ut hvilke flighter disse cowboyene jobber på.
(joa ikke bare-bare, I know, men det kan man garantert finne ut av, tror man noe annet er man i overkant naiv)
Jeg vil i alle fall ikke ha våpen ombord på flighter jeg jobber på, kan ikke se en eneste grunn til at de bør være der.
Hvilket selskap man vil knærte eller ikke er så useriøst å diskutere, og direkte smakløst at synes vi skal legge den ballen død.
Old 05-03-2011, 22:43   #13
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
men hvor mange har de reddet???
Det er vel det egentlige spørsmålet. Har de avverget anslag? Man kan, som ovenfor, trekke en sammenligning til El Al, men jeg vil tro at det er den samlede innsatsen blant annet på bakkken som har avverget anslag mot El AL. Air Marshall ombord er siste barriere. Og har ikke de avverget anslag betyr det at de tiltak som er på bakken før passasjeren går ombord på flighten er de som har størst effekt.

men vi får vel aldri vite hvor mange disse Air Marshalls har avverget.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 23:35   #14
mo
ScanFlyer Blue

Det er kanskje noe jeg ikke vet, men har El Al tillatelse å ha våpen om bord på norsk jord siden de blandes inn i diskusjonen? Kan ikke tenkte meg det, og jeg snakker ikke her om hva vi tror eller for så vidt vet at de har.
mo is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 23:44   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Det er kanskje noe jeg ikke vet, men har El Al tillatelse å ha våpen om bord på norsk jord siden de blandes inn i diskusjonen? Kan ikke tenkte meg det, og jeg snakker ikke her om hva vi tror eller for så vidt vet at de har.
Nei, de har ikke det. De må søke om unntak, eller ikke fly hit.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2011, 23:46   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Nå vet jeg om andre flyselskap av andre nasjonaliteter som også flyr til Norge med sine "air marshals" også - og de har vel alle like lite/like mye tillatelse.

Mener jeg en gang hørte at våpnene skulle være ombord i flyet, og ikke "tas ut på norsk jord" - noen som har noe innsikt her?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 13:17   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

I og med at de vel ikke har noen mulighet til aa gaa utenom 'vanlige kanaler', lyder det logisk .. og da gjoer de vel teknisk heller ikke noe galt. Altsaa returnerer de med samme maskin? Lange dager, da ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2011, 20:13   #18
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Norge har undertegnet den sakalte Prüm Convention. Dermed er det mulig a sette Air Marshals (ogsa vaepnede) pa flygninger til/fra Norge, dersom flyselskaper kommer fra en stat som har undertegnet denne kontrakt.

USA er ikke med, og ergo söker de en bilateralt avtale direkte med Norge. Det vil komme - om man liker dette eller ikke. Man har en helt annen forstaelse av Aviation Security i USA enn i Europa. Det kan ikke overraske, dersom man tenker litt bak i historien...
Old 06-03-2011, 20:16   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Norge har undertegnet den sakalte Prüm Convention. Dermed er det mulig a sette Air Marshals (ogsa vaepnede) pa flygninger til/fra Norge, dersom flyselskaper kommer fra en stat som har undertegnet denne kontrakt.

USA er ikke med, og ergo söker de en bilateralt avtale direkte med Norge. Det vil komme - om man liker dette eller ikke. Man har en helt annen forstaelse av Aviation Security i USA enn i Europa. Det kan ikke overraske, dersom man tenker litt bak i historien...
Har overhodet ingen forståelse eller ser behovet for bevepnede vakter på fly, selv i lys av historien. Synes derimot det er skremmende med skarpe våpen ombord i et fly av mange årsaker. Tror de aller fleste som jobber i lufta har store problemer med å se noen fordeler med dette.
Old 06-03-2011, 22:06   #20
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Har overhodet ingen forståelse eller ser behovet for bevepnede vakter på fly, selv i lys av historien. Synes derimot det er skremmende med skarpe våpen ombord i et fly av mange årsaker. Tror de aller fleste som jobber i lufta har store problemer med å se noen fordeler med dette.
Skarpt?
Har dere ikke hørt om gummikuler? Isåfall kan man dra frem pil og bue. Det smeller ihvertfall ikke!
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules