![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Den norske regjeringen skal ta stilling til krav fra amerikanske myndigheter om å tillate bevæpnede vakter om bord i fly som trafikkerer norske flyplasser. Det bekrefter samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4050696.ece Er dette noe som bør tillates på flygninger til Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Nei!!!!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Nei, nå er det på tide å få stoppe alle mulige og umulig krav fra amerikanske myndigheter når det gjelder fly til og fra USA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Våpen på fly er tidenes dårligste idè, helt utrolig at USA fortsatt presser på med dette. Jeg vil i alle fall protestere kraftig om dette blir utvidet, de har jo også presset hardt for å ha disse cowboyene på Europeiske selskaper også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Får vel stikke hue ut da, og ta anti-hate-US bråket !! Joda helt OK for meg. Go ahead...
Flyr CO 38/39 så mye og man vet at man ønsker å knerte US carriers framfor SK .... Hvem vil gidde med SK... Føler meg safe i dag, men litt mer er også OK.. Forresten se på El Al, når hadde de trøbbel sist ??... Debatten i gang folks..., ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Skal vi late som om at det ikke er air marshalls ombord hos Continental per i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk JoeW.. Jeg sa det ikke...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Jeg har hatt en del med disse gutta å gjøre, og at mange av de føler seg som 'Captain America' og at de redder verden med sin tilstedeværelse... Men mange er også OK og er drevne lovmenn. Det er mange håpløse tiltak jeg egentlig ville gjort om før jeg stoppet Air Marshal-ordningen. De opererer tross alt på amerikanske maskiner og beskytter amerikansk eiendom. Jeg ser ikke noe spesielt galt med det, det blir ikke annerledes enn israelske sikkerhetsvakter på El Al.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,368
|
![]()
Ja det ser ut som vi skal fortsette med å late som det...
![]() Kan ikke klare å hisse meg opp over dette, noen mener det har en effekt andre mener det ikke har det. Men jeg har til gode å se konkrete argumenter for at et slikt tiltak er til skade for flysikkerheten.Synes også tiltaket kan ha mer verdi enn noen av de latterlige reglene på flyplassene som nærmest er laget for å trakassere passasjerer. ![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Jeg trodde de allerede hadde det ombord jeg, vel, uansett klarer jeg ikke helt la meg engasjere.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Erfaringsmessig er vel en bipolar fra Colombia drept av en slik, men hvor mange har de reddet??? Så foreløpig vil jeg vel si at erfaringen taler imot. Air Marshalls eksisterte også under 11. sep 2001, og selvom de var mye færre da (rundt 30) så stoppet de ikke angrepene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Hvis dette går gjennom, ja da trenger man faktisk ikke ta seg bryet med å smugle våpen ombord. Man trenger bare å finne ut hvilke flighter disse cowboyene jobber på. (joa ikke bare-bare, I know, men det kan man garantert finne ut av, tror man noe annet er man i overkant naiv) Jeg vil i alle fall ikke ha våpen ombord på flighter jeg jobber på, kan ikke se en eneste grunn til at de bør være der. Hvilket selskap man vil knærte eller ikke er så useriøst å diskutere, og direkte smakløst at synes vi skal legge den ballen død. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Det er vel det egentlige spørsmålet. Har de avverget anslag? Man kan, som ovenfor, trekke en sammenligning til El Al, men jeg vil tro at det er den samlede innsatsen blant annet på bakkken som har avverget anslag mot El AL. Air Marshall ombord er siste barriere. Og har ikke de avverget anslag betyr det at de tiltak som er på bakken før passasjeren går ombord på flighten er de som har størst effekt.
men vi får vel aldri vite hvor mange disse Air Marshalls har avverget. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Det er kanskje noe jeg ikke vet, men har El Al tillatelse å ha våpen om bord på norsk jord siden de blandes inn i diskusjonen? Kan ikke tenkte meg det, og jeg snakker ikke her om hva vi tror eller for så vidt vet at de har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Nei, de har ikke det. De må søke om unntak, eller ikke fly hit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Mener jeg en gang hørte at våpnene skulle være ombord i flyet, og ikke "tas ut på norsk jord" - noen som har noe innsikt her? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
I og med at de vel ikke har noen mulighet til aa gaa utenom 'vanlige kanaler', lyder det logisk .. og da gjoer de vel teknisk heller ikke noe galt. Altsaa returnerer de med samme maskin? Lange dager, da ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Norge har undertegnet den sakalte Prüm Convention. Dermed er det mulig a sette Air Marshals (ogsa vaepnede) pa flygninger til/fra Norge, dersom flyselskaper kommer fra en stat som har undertegnet denne kontrakt.
USA er ikke med, og ergo söker de en bilateralt avtale direkte med Norge. Det vil komme - om man liker dette eller ikke. Man har en helt annen forstaelse av Aviation Security i USA enn i Europa. Det kan ikke overraske, dersom man tenker litt bak i historien...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]() Quote:
Har dere ikke hørt om gummikuler? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Pilotene har for lange vakter | Hurum | Flyforum | 4 | 03-02-2006 18:47 |