Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2018, 10:17   #1
MD87
Newcomer

OBB 19 Mellomlanding i Addis Abeba, vaksine

Hei

Skal ut å fly med Ethiopian for første gang, skal da mellomlande 2 timer i ADD.
Jeg vet at man ikkje trenger gulfeber vaksine for selve mellomlandingen, men skal videre til Cape Town og lurer på om eg kan bli krevd gulfeber sertifikat når eg lander der? Har hørt litt forskjellig...
Siden eg kjem med fly fra Etiopia?

Noen som har erfaring med dette?
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 15:36   #2
aboerr
ScanFlyer Blue

aboerr's Avatar

Default Re: Mellomlanding i Addis Abeba, vaksine

Quote:
Originally Posted by MD87 View Post
Hei

Jeg vet at man ikkje trenger gulfeber vaksine for selve mellomlandingen, men skal videre til Cape Town og lurer på om eg kan bli krevd gulfeber sertifikat når eg lander der? Har hørt litt forskjellig...

Gulfeber vaksine varer livet ut. Så vi valgte å ta den når vi sto ovenfor samme problemstilling i fjor. Husk at det kan oppstå forsinkelser som gjør at du blir værende lenger enn planlagt i ADD.
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2018, 19:55   #3
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD87 View Post
Hei

Hei!

Dette dokumentet er vel rimelig offisielt for reglene knyttet til gulfebervaksine og kryssing av landegrenser.

http://www.who.int/ith/ITH_Annex_I.pdf?ua=1
http://www.who.int/ith/ITH_country_list.pdf

Ethiopia er angitt som et land der det er fare for gulfeber, og i Sør-Afrika er det angitt "Country requirement: a yellow fever vaccination certificate is required for travellers over 1 year of age arriving from countries with risk of yellow fever transmission, from Eritrea, Sao Tome and Principe, Somalia, the United Republic of  Tanzania, Zambia, and for travellers having transited more than 12 hours through the airport of a country with risk of yellow fever transmission.

Så det offisielle svaret er at man ikke trenger dette når mellomlandingen kun er på noen få timer. Men det kan selvfølgelig uansett være fornuftig å tenke som aboerr i hans innlegg. Bedre føre var enn etter snar...
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2018, 08:05   #4
MD87
Newcomer

Quote:
Originally Posted by aboerr View Post
Gulfeber vaksine varer livet ut. Så vi valgte å ta den når vi sto ovenfor samme problemstilling i fjor. Husk at det kan oppstå forsinkelser som gjør at du blir værende lenger enn planlagt i ADD.
Ja spørst om eg berre skulle tatt den, men nå blir det for seint da eg reiser snart..

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Hei!

Dette dokumentet er vel rimelig offisielt for reglene knyttet til gulfebervaksine og kryssing av landegrenser.

http://www.who.int/ith/ITH_Annex_I.pdf?ua=1
http://www.who.int/ith/ITH_country_list.pdf

Ethiopia er angitt som et land der det er fare for gulfeber, og i Sør-Afrika er det angitt "Country requirement: a yellow fever vaccination certificate is required for travellers over 1 year of age arriving from countries with risk of yellow fever transmission, from Eritrea, Sao Tome and Principe, Somalia, the United Republic of  Tanzania, Zambia, and for travellers having transited more than 12 hours through the airport of a country with risk of yellow fever transmission.

Så det offisielle svaret er at man ikke trenger dette når mellomlandingen kun er på noen få timer. Men det kan selvfølgelig uansett være fornuftig å tenke som aboerr i hans innlegg. Bedre føre var enn etter snar...
Da satser eg på at dette går fint, så får eg heller ta den når eg kommer hjem.
Takk for svar
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2018, 10:35   #5
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Vaksinen er effektiv rimelig kjapt, mener jeg har lest om folk som har omtrent tatt den på flyplassen

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2018, 12:03   #6
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Reiste ofte via Addis i 2012-2016.

Var aldri et tema eller spørsmål om vaksine ved opphold på flyplassen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2018, 17:32   #7
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Reiste ofte via Addis i 2012-2016.

Var aldri et tema eller spørsmål om vaksine ved opphold på flyplassen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, det er ved ankomst på endelig destinasjon det kan bli et spørsmål om vaksinesertifikat. For kortere mellomlandinger skal det ikke være noe krav, men dersom man av en eller annen grunn skulle få et noe lengre opphold i Addis kan man i teorien få problemer. Da jeg fløy til Johannesburg via Addis i januar spurte de imidlertid ikke om vaksinasjonssertifikat på flyplassen i Johannesburg. (Jeg hadde uansett valgt å ta vaksinen for sikkerhets skyld.)
Old 03-10-2018, 23:47   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by aboerr View Post
Gulfeber vaksine varer livet ut.
Ifølge vaksinekortet mitt varer det kun 10 år... og det bekreftes av flere websiter. Og det skal normalt taes minst 10 dager før avreise.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 00:23   #9
aboerr
ScanFlyer Blue

aboerr's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ifølge vaksinekortet mitt varer det kun 10 år... og det bekreftes av flere websiter. Og det skal normalt taes minst 10 dager før avreise.
Er det Stamaril du har tatt? Mulig det finnes flere typer. Denne fikk jeg beskjed om at varte livet ut. Bekreftes også på nettsiden til Sentrum Reisemedisin...

https://www.reisemedisin.no/vaksine/gulfeber/
aboerr is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2018, 00:25   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Da jeg fløy via Addis til Seychellene var dette meget strengt. Alle måtte vise frem vaksinekort i passkontrollen for å komme inn i landet, uavhengig av om man bare hadde mellomlandet i Addis.
Old 04-10-2018, 00:49   #11
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
"Vaksinasjonssertifikatet blir gyldig 10 dager etter basisvaksinasjon og er gyldig livet ut [18]. Tidligere var gyldighetstiden 10 år, men reglene er endret på bakgrunn av ny kunnskap om varighet av vaksinens effekt [19].Endringen er juridisk bindende for alle WHOs medlemsland fra 11. juli 2016. Ingen land kan derfor lenger kreve en oppfriskningsdose etter 10 år [18]. Endringen har tilbakevirkende kraft, og de som har et internasjonalt gulfebersertifikat merket med 10 års gyldighet, kan fortsette å bruke dette selv om utløpstiden har gått ut. Det skal ikke gjøres noen skriftlige endringer i disse sertifikatene."

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasj...ervaksinasjon/
Old 04-10-2018, 01:00   #12
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Da jeg fløy via Addis til Seychellene var dette meget strengt. Alle måtte vise frem vaksinekort i passkontrollen for å komme inn i landet, uavhengig av om man bare hadde mellomlandet i Addis.
Dette er også skrevet forskjellig for de to landene i informasjonen i WHO-lenka jeg henviste til tidligere. http://www.who.int/ith/ITH_country_list.pdf

Sør-Afrika: Country requirement: a yellow fever vaccination certificate is required for travellers (…)  and for travellers having transited more than 12 hours through the airport of a country with risk of yellow fever transmission.

Seychellene: Country requirement: a yellow fever vaccination certificate is required for travellers (…) and for all travellers having transited through the airport of a country with risk of yellow fever transmission.

Men det stemmer derimot ikke overens med informasjonen som helsemyndighetene i Seychellene skriver:
"If you are transiting through an airport of a yellow fever endemic region for less than 12 hours you do not need yellow fever vaccination."
(http://www.health.gov.sc/index.php/faqs/)

Espen

Last edited by espenlok; 04-10-2018 at 01:06. Reason: La inn ytterligere info fra helsemyndighetene i Seychellene
Reply

Posting Rules