![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
NATO tar skritt mot utskifting av E-3A med E-7A Wedgetail med en foreløpig plan om 6 fly, planlagt operative i 2031: https://www.key.aero/article/nato-jo...ource=hs_email
Det virker jo fornuftig i og med at nære allierte som USA og UK går samme veien. NATO-artikkel her: https://www.nspa.nato.int/news/2023/...ol-capability- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
|
![]()
Så noe så sjeldent som nybygde 737-700 fra Boeing
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Må disse levers nye av Boeing eller kan vanlige brukte -700 bygges om?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Hvorfor bygges ikke slike fly på MAX plattformen? Gjelder P-8A Poseidon også. Blir jo fort "gammelfly" når man ikke går for nyeste generasjon. Se bare på E-3 (AWACS) ala 707...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 816
|
![]()
det er nok det at byråkratiet i nato tar mye lenger tid enn det Boeing bruker på nytt fly.
hvor de ikke vil bruke penger på uprøvd teknologi. elektronikk i forsvaret er feks mye eldre. https://www.airandspaceforces.com/article/0103aircraft/ [QUOTEI]n fact, the biggest concerns with aging aircraft are the unknowns. “Many of the problems with aging material have emerged with little or no warning,” said Raymond A. Pyles of Rand, who testified on the subject before a House panel. “This raises the concern that an unexpected phenomenon may suddenly jeopardize an entire fleet’s flight safety, mission readiness, or support costs.” [/QUOTE]
__________________
Last edited by joandreas; 22-11-2023 at 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
|
![]()
Da må man gjennom en helt ny konstruksjons- og sertifiseringsprosess. Det blir uforholdsmessig dyrt for et relativt lite antall eksemplarer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]() Quote:
Så å bygge en "E-7B" på f.eks. MAX7 ville nok medført en ny runde med design og testing med påfølgende forsinkelser, og med det begrensede antall fly det er snakk om ville nok økonomien være en smule tvilsom. I tillegg vil jo sjansene for eventuelle strukturelle problemer allerede være kjent. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_AEW%26C |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() Quote:
När NATO väl pensionerar E-3 Centry har de varit operativa i 50 år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,229
|
![]()
Det er kanskje også en liten fordel at P-8 også er NG, slik at begge disse er på samme platform?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta skifter toppsjef | LN-MOW | Flyforum | 1 | 03-05-2016 14:26 |
SVG NATO B707-300 AWACS | L1011-385 | Spotteralerts | 2 | 01-08-2013 19:39 |
AirBaltic skifter handlingselskap? | Whatever | Flyforum | 21 | 23-05-2008 12:42 |
FI skifter | Subbus | Flyforum | 10 | 09-12-2006 12:47 |
FR skifter handlingagent i HAU | SK1399 | Flyforum | 2 | 04-11-2005 18:44 |