![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hej,
Jag var ute och flög LN-TUF här igår samt i fredags och upptäckte något jag aldrig hade sett i en 737 förut. I taket under binsen och invid sidewallen satt det tvådelade mörkgråa klossar fästa med insexskruv. De verkade även ha någon form av genomgående hål längs med kabinens riktning. De började precis efter det att kabinen slutade kröka, typ vid rad 3 och satt ungefär en per rad. Min fråga är helt enkelt vad de är till för. Jag tror mig inte ha sett de på -683/783/883 maskinerna.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Første som slår meg er at det kan være fester som de klipset skillet mellom Business (Best) og Økonomi fast i.
Mener det var fysiske gardiner hos BU som ble skjøvet fram og tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2017
|
![]()
Det stemmer at de ble benyttet til å skille business og økonomi.
Se bilde fra tråden i link under, hvis det er tilsvarende du tenker på fra LN-TUF: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138235 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hm, ja det kan ju vara ett bra förslag. Men borde de inte ha suttit ett fäste längst ut på binsen också?
Bifogar en dålig bild på hur det ser ut. Edit: Quote:
Precis så ja, tack för hjälpen! Hittade inget när jag sökte
![]() |
![]() |
#5 |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]()
Mener at disse brukes når det er medical transport og pasienten transporteres liggende i seng/båre. I disse tilfellene bruker man egne dividers for å lage skille og privatliv for den som ligger der og blomstrer. Eller tar jeg feil?
Edit: Biz/Eco-divideren går i skinner og festes ikke i disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Båre settes opp bak.
Dette er nok til divider. ja. Litt forskjellige patenter ute og går, men mener å huske at det var slik på -500'en til SAS også. Hadde mye moro med versjonsbytter på den da den gikk MAN-FBU-ARN i gamle dager. Nier'n og MD'en hadde skinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Kan også bekrefte at disse er (var) for feste av divider. Det var (er?) også en skinne på oversiden av overhead bin som bar tyngden av divider. Så vidt jeg husker var det også her låsemekanismen satt, samt en utsparing omtrent over nødutgangen slik at man enkelt kunne utmontere hele greia. Klossen vist her ville bare stabilisere den ytre del av divider.
Disse klossene fantes også på ex-BU classics, men resten av divider var annerledes, selv om prinsippet i og for seg var det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Er ikke et par av disse 737'erne til SAS med i en beredskap for myndighetene i tilfelle krig og kriser rundt om, slik at de kan rekvireres av staten for medivac om det skulle bli aktuelt? Mener å huske at dette dukket opp i kjølvannet av tsunamien i 2004.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Stemmer det. Dette er ombord i en av TU’ene ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Jeg er usikker, men har en anelse om at kontrakten ble aktivert en gang til Balkan sent på 90-tallet, men det er mulig at det bare var en øvelse. Kontrakten omhandlet egentlig bare evakuering av militært (FN-) personell, men det var av mindre betydning når det smalt... Så etter tsunamien i 2004 ble den aktivert, og selv om det egentlig var lenger vekke enn det kontrakten tok høyde for, var LN-TUI klar vel innenfor den angitte tidsfrist, og "opsjonen" for fly #2 ble også aktivert. (LN-TUJ). Til sammen fløy TUI tre turer og TUJ to, alle via Dubai. Det hører med til historien at på TUI's andre tur innebar hjemturen historiens siste flygning på BU-rutenummer. Et paradoks egentlig, med tanke på selskapets tidlige historie. SAS hadde også flere fly ned dit, både A340, 737 og MD80, men så vidt jeg vet var det bare TUI/TUJ som hadde med til dels hardt skadde bårepasienter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Takk for oppdatering, Stone!
|
![]() |