![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 391
|
![]()
Bare en teaser men kan vi ha en tråd her som samfatter de beste(og med mest flaks), i god mening, pilot "skills" som tar flyet ned på en el annen rullebane el annet(men det er kritisk)?
GIMLI GLIDER piloten(e)synes jeg er dyktigere en Hudson River pilotene. Gimli cpt hadde gammel seilfly "skills" inntakt og overførte dette til en AC B767 og hadde ikke mange timer bak "stikka" på den da rel nye b767. La seg i mot vinden da alt annet sviktet for å redusere speed(grab angel):-). Sistnevnte(Hudson)hadde flaks da det ikke var den minste bølge på elva en dagen. Alltid vært lettere å lande med motorer bak ved "hale seksjonen" da vi prater "ditching". "Underwing engines" vil stort sett medføre at flyet brekker opp ved vingene..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 20-08-2018 at 03:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
Kaptein Eirik fra Andøya som buklandet en MD80 på gresset mellom rullebanene i Istanbul etter et massivt sammenbrudd av systemene ombord.
![]() Last edited by LN-MOW; 20-08-2018 at 02:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 391
|
![]()
Så lenge ingen dør er det vakkert, men var det pax om bord? el Ferry?
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 391
|
![]()
Du kjenner vel fyren du?:-) Bra alt gikk fint..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
Jada, jeg kjenner ham. Vi jobbet begge i Vanguard. Fikk aldri hele historien, men jeg fikk via en felles bekjent (DL kaptein) høre at det var en type hendelse man egentlig ikke skal overleve ..
Stinn brakke - charter med polakker fra Egypt til Warszawa. Alle klatret uskadde ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Han havnet på CNN den kvelden og mange pax som ga klem for å være i live.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Om denne tråden, mye flaks men er dyktige også, men mest flaks?
Ha, kan skrive bok om flaks gjennom 37 år bak spakene. Derfor ligger man lavt i terrenget og sluttet med sportsdykking, fallskjerm hopping samt flyging, flaksen er forlengst brukt opp, nå spiller man bingo og legger seg tidlig.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Det er mange som til tross for sin egen dyktighet har overlevd bare på flaksen. SK751 (Gottröra) er vel det mest nærliggende eksemplet.
Ernest Gann oppsummerer det ganske bra i sin bok Fate is the hunter, den burde være pensum på flyskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
"Fnate is the hunter" leste jeg i all seriøsitet. Dette forumet altså...
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 391
|
![]() Quote:
Tenkte at forumet trenger en slik tråd også. Hvor man kan la alt det formelle ligge og heller gå litt utenfor boksen å kjøre på med alt fra fiskehenting på strendene i Alaska til å fly pilgrimer hit og dit på varierende charter operasjoner hvor folk driter i midtgangen og har med eget stormkjøkken for å steke lam i midtgangen.. Tipper LN-RTP vil være en bidragsyter i all slags vær uten andre til å vurdere en deg selv - noe må ha vært flaks i tillegg til gode "skills":-)? Man trenger ikke være spesifikk og selv er jeg ikke pilot, men min aldrende far var bla pilot i forsvaret. Han har også flydd både B747 og DC10 for SAS samt jobbet i Braathen SAFE en kort periode hvor jeg vet han fløy B767 som en noe sær flytype da vi snakker om det selskapet(han har noen gode fra FBU til SVG som var en form for primærrute for det selskapet - tror det var BU001 og BU002 til tider?). Han har et helt hav å ta av med gode/gale flyhistorier(kan vel være noe pimpet opp aka fiskelykken hvor fisken blir større og større men jeg har de jo bare fra han). Han har iflg seg selv fløyet Starfighter UNDER Minnesundbrua(altså den gamle og jernbanebrua). De var 3 som bedrev formasjonstrening over Hedmark/Oppland og fristelsen ble for stor ved enden av Mjøsa:-). I flymiljøet tror jeg dette er kjent og det har blitt gjort en rekke ganger(dog ikke en daglig hendelse og kanskje særlig ikke i dag hvor sikkert ulike radarer og overvåkning er bedre - dog vil vel ingen radar funke i slik lav høyde?).. Skjønner dog at folk som fremdeles er aktive ikke vil stå frem med personifiserte historier da sikkert noen følger med på forumet. Det er vel lov å sminke sannheten litt evt sette andre inn "jeg har hørt osv" for å gjøre det mindre personlig. Bare på gøy dette. Forumeier får flytte tråden dit den hører hjemme hvis det skulle bli en populær tråd.. Jeg er mer glad i fly historier en fiske historier..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 20-08-2018 at 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,115
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,115
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Har alltid hatt stor respekt for arbeided capt Haynes med de tre hjelperne la ned. De er jo skoleeksempelet på CRM.
Last edited by Dag Viking; 20-08-2018 at 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
AirTransat A330 Azores Glider fortjener å nevnes ..
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
I hvor stor grad skal det vektlegges at feil av pilotene var med på å bidra til at man endte i en problematisk situasjon i utgangspunktet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Tja, om det "gjekk godt", og i allefall er læring for andre /bransjen, så kan det vere verdt å ta fram vel? Må jo vere dobbel læring i slike høve?
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Amen. Fryktelig synd at det gikk så galt på short final, de hadde fortjent et bedre utfall etter den jobben. Gutta i JA123 hadde også fortjent bedre skjebne etter den jobben de gjorde, men "flaksen" var ikke på deres side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Ja, uttrykket "beste" passar kansje ikkje i dei tilfella.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dette må man kalle "flaks" | Soft | Småprat | 3 | 23-04-2017 18:43 |
Mest punktlig også i februar | FlightDeck | Flyforum | 3 | 09-03-2010 05:51 |
SAS har ikke bare kinesiske kabinpersonell, men nå også indiske | Utflyttet | Flyforum | 5 | 06-06-2008 18:01 |
Flaks på short final | bearnick | Flyforum | 10 | 27-01-2008 20:48 |