![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,886
|
![]()
Ved landing på BNN i dag så observerte jeg at den ene motoren ble skrudd av rett etter oppbremsing. Deretter taxet flyet inn til parkering med én motor. Flyet fortsatte til Bodø etter rutetabell så så ikke ut som det var noen problemer.
Noen som kan tenke seg årsaken, jeg har aldri opplevd det før på ~150 flyturer med Widerøe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Spare penger (les: fuel).
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Jeg trodde faktisk dette var ganske vanlig. Det gjøres for å spare drivstoff og gangtid. Det benyttes på jetmotorer også, men er naturlig nok vanskeligere å oppdage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,048
|
![]()
Har ofte opplevd dette ved taxing med propell. Ofte på Atr'en. Senest på Dash8Q400 til OS i Østerrike.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
I SAS og jeg vil tro andre selskaper også oppfordres flygerne til dette, dog med visse forbehold. F.eks. hvis en 737-800 veier over 60 tonn blir det fort litt krøkkete å takse på én motor. Det er også en tidsregel; stopp tidligst tre minutter etter landing, start minst to minutter før avgang. Dette pga temperaturen i motoren/olje osv. Ganske vanlig på de større flyplassene som Heathrow, Schiphol og Amsterdam. Mindre utbredt på norsk innenriks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
|
![]() Quote:
Gjøres for å spare drivstoff. Og det er merkbart mindre støy i kabinen og venstre propell står da i ro slik at når flyet parkerer kan bakkemannskapet "angripe" flyet med en gang på den siden og døren blir raskere åpnet Sent from my SM-G930F using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,001
|
![]()
Om jeg husker riktig så mener jeg at når SAS sine Fokker 50 så godt som alltid taxet inn til parkering på en motor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor tommel opp under taxing med fly? | eligent | Småprat | 13 | 31-03-2015 10:46 |
Deicing og litt taxing | ENGM 911 | Bilder & foto | 20 | 18-02-2013 16:40 |
Mobilbruk under taxing etter landing - SAS/Europa | JoeW | Flyforum | 16 | 20-03-2012 21:46 |
Fartsgrenser taxing? | FBUMAN1 | Småprat | 11 | 03-03-2012 16:07 |
Lengste taxing | kjeng | Flyforum | 25 | 14-10-2009 10:36 |