![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Hei. Tenkte å vise litt fra arbeidsplassen min på OSL med tillatelse fra overordnede. Har klipt og limt litt fra diverse medier. Driftssentralen er bemannet 24H med minimum 3 personer fordelt på Teknisk, Sikkerhet og til slutt Brann-Redning hvor jeg sitter. Til sistnevnte kommer alle nødmeldinger inn fra tårn, brukere av eller ansatte på lufthavnen. Det være seg fra førstehjelp til havari. Varme arbeider og andre mer trivielle saker kommer også inn til oss. Ellers overvåker vi ca 14 000 branndetektorer i Terminalen og Radisson Blu samt et stort antall i omkringliggende bygninger. Alle heisalarmer kommer også inn hit. Spekteret er stort og vi håndterer så og si alt med god bistand fra 110-112 og 113 som vi har egen separat kommunikasjonslinje til. Så er du på OSL ringer du (64812)911 og du får prioritert linje inn. Hendelser som ikke er av førstehjelp e.l. kan ringe (648)13800.
Bilde fra Brann-Redningspulten. ![]() Oslo Lufthavns brann- og redningsavdeling er en viktig bidragsyter ved alvorlige trafikkulykker og branner i nærområdet rundt flyplassen. Avdelingen har et nært samarbeid med det interkommunale brannvesenet i kommunene Ullensaker, Gjerdrum og Nannestad. I forbindelse med dette samarbeidet rykker Brann og Redning ut til ulykker og branner ved behov. Med 6 flyplassbrannbiler, 1 brannbil for bygningsbrann og 1 lift står Oslo Lufthavns brann- og redningsavdeling sterkt rustet når brannvesenene i nabokommunene trenger bistand ved brann og trafikkulykker. Liften er et spesielt kjærkomment bidrag, ettersom brannstasjonene i nærområdet ikke disponerer en slik lift. Til sammen har Brann og Redning her på OSL 1700 utrykninger i året. 700 av disse er utrykninger til Terminalen og ca 450 av utrykningene dreier seg om førstehjelpsarbeid. I brannbilene har avdelingen en egen hjertestarter som er med på å redde liv. Brann og Redning kan opplyse om at de allerede har reddet over 30 liv ved hjelp av denne hjertestarteren. Brann- og redningsavdelingen består til enhver tid av fire vaktlag på minimum 11 personer som fordeler seg på to brannstasjoner. Flyplassen har brannstasjon både ved østre og vestre rullebane slik at responstiden skal bli så kort som mulig (aldri over 120 sekunder) hvis en ulykke skulle oppstå. Bilde fra Brannstasjon øst ![]() Til slutt et klipp fra Aftenposten.no http://www.aftenposten.no/reise/article2829219.ece
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 28-12-2009 at 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
De gjør en viktig jobb!
Her er forresten slik det så ut på Fornebu i 1963. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for info! Interessant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for gode facts.
Hva er minimum bemanning av perosonell og biler før det blir reduksjoner på OSL? (Regner med at det blir en eller annen for for reduksjon dersom antallet er under et eller annet nivå)
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Spennende!
Kan skrive under på at disse gutta er proffe, og gjør jobben på en fantastisk måte. Hadde en kollega som hadde behov for hjelp i sommer, og førstehjelp var på plass innen jeg kom tilbake fra telefonen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Hei. Tenkte å vise litt fra arbeidsplassen min på OSL med tillatelse fra overordnede."
Hmmm..... Trodde du var den overordnede der borte jeg..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
ENGM 911 - it makes so much sense now!
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Veldig interessant tråd. Kom gjerne med mer !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Stilig. Minner litt om arbeidsplassen min. hva slags krav stilles til folk som jobber der? Utdanning/erfaring osv. Tenker spesifikt på sikkerhetsbiten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
9 skjermer og ikkeno' Forum? Skam deg ...
![]() Neida - just kidding. Flott reportasje. Dere gjoer en glimrende jobb! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
MOW: Jeg tør gjette på at forumet ligger på den skjermen som er låst.
![]() ![]() Er gøy å se litt behind the scenes. Kom gjerne med mer som flere sier. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Dette var bra. Sikkert andre som også kan bidra med lignende.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dumt at ikke bildene viser lengre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ooops, ble borte ja. Skal ordne det senere.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skal bli Sir. Hadde helt glemt denne.
![]() |
#17 |
Newcomer
|
![]()
Takk til trådstarter for god informasjon om en side av flyplassen som ikke er så lett å få tak i informasjon om, spesielt ikke fra den tiden tråden stammer fra.
Jeg skriver særoppgave på skolen om Oslo Lufthavn slik den fremstod og ble driftet på Gardermoen før utvidelsene som startet i 2012. Gamle avisarkiver har vært til god nytte når det gjelder generell informasjon, men ellers, når det kommer til det mer spesielle og tekniske, er det mye fra nettet på den tiden som har forsvunnet rett og slett fordi nettsidene er oppdaterte med ny info, mens gammel info bare har blitt slettet. Jeg har et par konkrete spørsmål jeg håper trådstarter eller annen kan hjelpe meg med: De gjelder for hvordan det var i 2011, ikke nå. Det ene gjelder signalene fra de mange overvåkningskameraene (i ankomst- og avgangshallene, ikke taxfree-butikker). Hvor satt man og så på disse på skjermer direkte in real time og hvor ble opptakene lagret? Var det i driftssentralen? Hvor var dette overvåkningsrommet lokalisert i 2011, etasje o.s.v.? På forhånd tusen takk for svar! Jeg har flere spørsmål også som vil komme etter hvert, men de er mer relevante i andre tråder enn denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brann-Redning OSL | ENGM 911 | Småprat | 1 | 06-12-2012 10:48 |
Brann-Redning gir Qatar Airways vannsøyle. | ENGM 911 | Bilder & foto | 28 | 09-10-2011 18:07 |
Redning av sjøfly (video) | Seabee | General Aviation og sjøfly | 3 | 03-03-2010 12:19 |
Brann i flymotor på OSL | espeno | Flyforum | 9 | 13-06-2006 16:33 |