Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2008, 19:53   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
SAS LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

God aften godtfolk!

Jeg merket meg i natt at TUA skulle klargjøres for 4 ukers lagring. Kjenner noen her inne til om dette er et ledd i spareplanen med å sette fly på bakken, eller om det er fordi maskinen etterhvert skal ut av flåten til SAS ?

Anyone?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 20:25   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Ja, den ble akkurat parkert på hylla her på kontoret mitt i sammen med en SAS MD90, en ATA 753 og en Dreamliner ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 20:29   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Er ikke LN-TUA gamle "mandags-maskinen" til BU?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 20:39   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,408
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

LN-TUA er den første -700'en BU fikk - og ja, den har et svært dårlig rykte ...

Her er'n første dag på FBU ...



.. og her er finnes et par bilder fra før leveringen.

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=LN-TUA

..

.

.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 21:03   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

TUA kom i spor 1 på OSL natt til i dag!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 21:04   #6
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Tua har vi på C6 check. ferdig 9 januar.
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 21:06   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
God aften godtfolk!

Jeg merket meg i natt at TUA skulle klargjøres for 4 ukers lagring. Kjenner noen her inne til om dette er et ledd i spareplanen med å sette fly på bakken, eller om det er fordi maskinen etterhvert skal ut av flåten til SAS ?

Anyone?
Quote:
Originally Posted by Canopy View Post
Tua har vi på C6 check. ferdig 9 januar.
Hm, altså ikke lagring, kilde for lagring ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 21:31   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor gikk LN-TUB, LN-TUC, LN-TUE og LN-TUG i sin ut av flåten? Overkapasitet i forbindelse med oppkjøpet av Braathens?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 08:24   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Det er vel nødvendig med inhibering av motorene før en såpass langvarig sjekk som C6, så deri ligger vel svaret på det første spørsmålet.
Årsaken til at TUB/C/E/G samt TUH og TUI ble satt på bakken i sin tid var ganske riktig, som FlightDeck sier, overkapasiteten og ikke minst SPARING. Flyene var eid av BU, men ble på dette tidspunktet solgt til Babcock & Brown. Disse flyene var BU's "lettvekter-NG" med MTOW på ca 60 tonn og motorer med 20K-rating. TUH og TUI kom jo i trafikk igjen for BU (TUI ble jo også oppgradert til 69 tonn MTOW og 24K-motorer), mens de andre forsvant til andre steder, som de fleste her vet.

Og TUA var i starten heller beryktet, ja. Men etter en grundig C-sjekk med masse mod'er og grundig stell ble den bra. Faktisk hadde jeg inntrykk at den gikk bedre enn de andre i lang tid etterpå. Så her gjelder nok at "Evig eies kun et dårlig rykte..."

Last edited by Stone; 02-12-2008 at 08:37.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 08:43   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

C6 check er ikke like tabloid som UT AV FLÅTEN.
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 18:57   #11
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hvorfor gikk LN-TUB, LN-TUC, LN-TUE og LN-TUG i sin ut av flåten? Overkapasitet i forbindelse med oppkjøpet av Braathens?
Var det ikke noe med at disse flyene var eiet av andre selskaper, at Braathens bare leide, eller leaset de..Mener å huske noe om dette, på en eller annen måte.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 19:14   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Var det ikke noe med at disse flyene var eiet av andre selskaper, at Braathens bare leide, eller leaset de..Mener å huske noe om dette, på en eller annen måte.
Se her....
Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Årsaken til at TUB/C/E/G samt TUH og TUI ble satt på bakken i sin tid var ganske riktig, som FlightDeck sier, overkapasiteten og ikke minst SPARING. Flyene var eid av BU, men ble på dette tidspunktet solgt til Babcock & Brown. Disse flyene var BU's "lettvekter-NG" med MTOW på ca 60 tonn og motorer med 20K-rating. TUH og TUI kom jo i trafikk igjen for BU (TUI ble jo også oppgradert til 69 tonn MTOW og 24K-motorer), mens de andre forsvant til andre steder, som de fleste her vet.
Men Stone, hva med TUD/F? Var/er disse også "lettvektere" og har de blitt oppgradert til 69 tonn og 24K thrust?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 19:31   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

I did a quick search in my old files.

As of 30th November 2001, BU announced that they would reduce the fleet from 33 to 23 planes. This was short after Meum became CEO.

At this time, only 6 planes (-TUB,-TUC,-TUE,-TUG,-TUH,-TUI). They were owned by BU from day 1 when they were delivered from Boeing. In an effort to release cash, these planes were sold to BBAM and no longer used after the sale.

BRF and BRU were returned in early 2002 to the owner, BRN followed later that year and was stored at SVG, whilst BRF found a new home in France and BRU went into Storage.

As the situation in 2002 developed much better than anticipated, the planned return of 3 more planes, among them BUC, was dropped and the leasings of these planes were extended. BRP left the fleet as planned in 2003.
Thanks to the improved economics, TUH and TUI returned to BU on new leases as they were not placed, whilst both TUB and TUC went into service with Ford and later joined Southwest. TUE and TUG had a short stop down under before joining Hainan Airlines. Both are now flying for the Hainan subsidary Lucky Air.

TUA, TUD and TUF were owned from day 1 by ILFC and have the medium MTOW and the higher 24K trust rating.

Of the 2 "returners", only TUI was upgraded in MTOW and uprated, whilst TUH stayed at its low MTOW and thrust setting.
__________________
Business Analyst

Last edited by BU662; 02-12-2008 at 19:51.
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 19:57   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Takker for meget god informasjon. Hvorfor valgte Braathens en så kjedelig innredning på 737-700-flyene? Det er f.eks. veldig stor forskjell mellom SAS' 737-700 og Braathens' 737-700. Braathens-maskinene hadde vel galley-gardiner med Braathens-logo, ellers var alt annet hvitt og uten særpreg.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2008, 20:24   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Braathens-maskinene hadde vel galley-gardiner med Braathens-logo, ellers var alt annet hvitt og uten særpreg.
Gardinene hang der sist jeg fløy med en ex-BU-maskin, til tross for SK-look i kabinen ellers.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 08:52   #16
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

I tillegg hadde Braathens-maskinene en treskjært figur som hang på veggen foran i kabinen. Du kan fortsatt se hullene etter skruefestene.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2008, 09:22   #17
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Hvorfor interiøret ble som det ble vet jeg lite om, men det var en generell tanke å gjøre det hele mest mulig "standard". Den tankegangen gjorde seg jo ikke gjeldende da SAS kjøpte sine 737... de er jo alt annet enn "standard". Det gjør at ex-BU NG er mindre forskjellig fra "de fleste" andre operatørers spec enn SAS' spec NG. Det var en del av årsaken til at RRA/B ble spec'et som "BU-standard" kabin. Hvor kjedelig det er er vel smak og behag.

Ellers har jo Richard en grei oppsummering av BU's NG historie. Kort sagt var de seks nevnt tidligere 20K rating med MTOW 60 tonn (ca), TUA/D/F/L/M var 24K motorer med MTOW ca 64,5 tonn, mens TUJ/K var 24K med 69,4 tonn. TUI ble jo som nevnt også 24K og faktisk 69,6 tonn, altså litt tyngre enn J/K. Ikke spør meg hvorfor. Vektene som står i bibelen (JP) er korrekte.
TUA/D/F var leaset fra ILFC, resten eid av BU, til "de seks" ble solgt til BBAM, og TUH og TUI senere leaset tilbake.

S

Last edited by Stone; 03-12-2008 at 09:29.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 23:31   #18
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
og ja, den har et svært dårlig rykte ...
Hvorfor har den et dårlig rykte?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 23:48   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hvorfor har den et dårlig rykte?
Den hadde noen problemer i begynnelsen, men de ble fikset, som nevnt lenger oppe i denne over 5 år gamle tråden
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 23:48   #20
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hvorfor har den et dårlig rykte?
Vet ikke. Ikke spurte du meg heller. Men her i Molde vil den alltid ha en spesiell status. Pga 24k motorene kunne Apollo tilby charterflygninger til Kreta fra MOL. MOL hadde da 1600 meter med asfalt og TUA var første fly som fløy regulær charter her.

PS. Det er en omtrent 6 år siden påstanden du spør om ble fremsatt, så det er ikke sikkert at du får svar, siden mange her inne ble dement for 10-20 år siden. Spør du om noe som skjedde på FBU derimot... Da kommer det nok på rams.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP Lamox Flyforum 375 19-11-2020 18:21
Hvor mye catering dill er det med på en 340? (fra: SAS utvider IC-flåten med en A340) SAS-Steward Småprat 26 12-02-2013 15:08
Scanorama des 09 - SAS flåten og Viking navn. Hickok Flyforum 35 07-01-2010 23:02
Braathens LN-TUA oddi Samlerhjørnet 19 08-08-2009 23:58
SAS kan starte tidligere utfasing av MD-80 flåten Blackhawk Flyforum 20 25-11-2008 17:38


All times are GMT +2. The time now is 20:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.