![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
|
![]() http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060818/INDLAND/108180013 Lufthavne konkurerer på skatteydernes regning Lufthavnene i Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig konkurrence uden medvirken af skatteyderkroner. Lufthavnskrig Af Indius Pedersen Jyske og fynske lufthavne lever højt på at være kommunalt og eller amtsligt ejet. De trækker på de of- fentlige underskudsgarantier, når regnskaberne hvert år viser underskud. Andre lufthavne lever højt på specielle aftaler med Flyvevåbnet om at bruge deres landingsbaner, men skal ikke betale fuld pris som alle andre. De fem ud af syv jyske og fynske lufthavne konkurrerer på livet løs, på skatteydernes regning, for at få flere internationale ruter. Unfair konkurrence Den officielle forklaring på, at lufthavnene skal overleve er, at erhvervslivet skal have gode muligheder for at komme ud i den store verden fra deres hjemegn. Argumenterne er gode og godt dokumenteret, men to af de regionale lufthavne, Billund og Århus, der drives på aktieselskabsbasis uden offentlig tilskud, kunne godt tænke sig, at der rettes op på tingene og at der bliver konkurrence på lige vilkår. Uden medvirken af skatteyderkroner. - Der er noget galt, når offentlige midler skal bruges til at holde alle de regionale lufthavnes regnskaber på røde tal. Offentlig underskudgaranti ødelægger meget, siger Ole Påske, lufthavnschef i Århus Lufthavn, Tirstrup. Jørgen Krab Jørgensen, lufthavnsdirektør, Billund Lufthavn, er på linje: - Vi mangler ikke lufthavne i Vestdanmark. Det er helt sikkert. Aalborg Lufthavn, der ejes af nordjyske kommuner, er den eneste, der giver overskud. Karup Lufthavn har driftsoverskud, men røde tal på bundlinien, som følge af skattetekniske afskrivninger. Billund og Århus giver underskud, men de klarer sig. Resten hæver penge i de offentlige kasser. Billund og Århus lufthavne drives efter normale markedskræfter, mens Odense, Esbjerg og Sønderborg har kommunal/amtslig underskudgaranti. Støtte fra flyvevåbenet Der hvor amterne er med, vil der automatisk kunne hæves underskudsgarantier i Indenrigsministeriet fra om et år og fire år frem. Karup og Ålborg Lufthavn får indirekte støtte fra Flyvevåbnet. Forsvaret levere de nødvendige tekniske ydelser og de to lufthavne er reelt terminalselskaber, der driver servicering af passagerer, mens Forsvaret tager sig af landingsbane, brandslukning og andet sikkerhed, mod at en aftalt årlig pris. Karup skal blandt andet af med tre millioner kroner om året til Forsvaret. Der er 13 daglige afgange på indenrigsruten til København plus private flyes brug af faciliteterne. Dertil lidt udenrigstrafik. Men det mest grelle eksempel på unfair konkurrence kommer fra det offentlige. Statens Luftfarts Væsen ejer Rønne Lufthavn på Bornholm. Den skal i modsætning til alle andre lufthavne ikke opkræve passagerafgift. Oven i hatten får lufthavnen sendt en check på et tocifret millionbeløb i nakken, hvert år og pristalsreguleret. Det er langt billigere at flyve ud af statens lufthavn på Bornholm end andre lufthavne. Det medførte at et charterselskab startede flyvninger fra Bornholm og dermed flyttede afgange fra Århus lufthavn. - Det er svært at få en international rute i gang. Jo flere lufthavne jo mindre er underlaget for en rute, siger Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn A/S. Billund og Ryan Air indgik aftale i sidste uge om en rute mellem Billund og Dublin. Budgettet lyder på 60.000 passagerer. Karup og Sønderborg koncentrerer sig om indenrigsruter. Marianne Hvid, Sønderborg Lufthavn, der årligt har 70.000 passagerer siger: - Vi får 3.3 millioner kroner i årligt offentligt tilskud fra amt og kommuner. Det er en politisk afgørelse, fordi vi skal servicere erhvervslivet. Hvis Sønderborg Lufthavn ikke eksisterede, ville Als området blive en udørk. Så enkelt er det. red@idag.dk Dato: 18. August 2006 10:53 De danske provinslufthavne ser således ud: Billund Lufthavn A/S, 1.980.000 passagerer, aktieselskab Ålborg Lufthavn, 682.000 passagerer amtslig/kommunalt ejet Århus Lufthavn A/S, 538.000 passagerer. aktieselskab Karup Lufthavn. 200.000 passagerer, amtslig/kommunalt ejet Esbjerg Lufthavn, 180.000 passagerer, kommunalt ejet Rønne Lufthavn, 166.000 passagerer, Statens Luftfarts Væsen Sønderborg Lufthavn, 70.000 passagerer, kommunalt ejet Odense Lufthavn 8100 passagerer, amtslig/kommunalt ejet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
|
![]()
Hmm måske er hjælpen på vej. Måske bliver det bare til en gang snik snak som det plejer.
![]() http://www.idag.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060823/INDLAND/108230006 Folketinget: lige vilkår for regionale lufthavne Et flertal i Folketinget er parat til at gribe ind mod den ulige konkurrence mellem de jysk-fynske lufthavne. Luftkrig Af Indius Pedersen Et bredt flertal i Folketinget er indstillet på, at de skæve konkurrencevilkår mellem de jysk-fynske lufthavne, nu skal ses efter i sømmene. Det sker ekstraordinært i forbindelse med de lovforslag om passagerafgifter, der nu er sendt til høring. - Nu skal der være mere gennemsigtighed i forholdene mellem de jysk-fynske lufthavne. Vi skal have vandtætte skotter mellem skatteyderkroner og de tilbud, som kommunalt ejede lufthavne tilbyder blandt andet lavprisselskaberne. Der skal konkurrence på lige vilkår. Også når det gælder lufthavne, siger Henriette Kjær, konservativ og formand for Folketingets Trafikudvalg. Konkurrence på skattekroner Som Idag - Industriens Dagblad, beskrev i sidste uge, er der meget skæve konkurrenceforhold mellem de jysk fynsk lufthavne. Billund og Århus lufthavne drives som aktieselskaber efter normale markedsprincipper, mens Odense, Esbjerg og Sønderborg har kommunal/amtslig underskudgaranti. To af de kommunalt og amtslig støttede lufthavne, Karup og Ålborg Lufthavn, får endda favorable vilkår via serviceaftaler med Flyvevåbnet. Odense lufthavn har fået en garanti på otte millioner kroner fra kommuner og amter og den garanti bliver Indenrigsministeriet forpligtiget til at overtage, i forbindelse med kommune sammenlægning. Tilskud helt forkert - Det er helt galt at give Odense Lufthavn et tilskud. Vi har hurtige togforbindelse til København og der er stort set ingen indenrigs- og udenrigstrafik fra den lufthavn. Nu kommer der snart IC4 tog, så Odense Lufthavn bliver helt overflødig. Det skal vi ind og se på, siger Walter Christophersen, trafik politisk ordfører for Dansk Folkeparti. I tilgift til tilskuddet overvejes det i øjeblikket om landingsbanen skal forlænges med 250 meter, for at modtage store fly, som Odense Lufthavn så krydser fingre for, at de får. Walther Christophersen følges op af Martine Lidegaard, Radikale Venstre, som fastslår at Odense med sine 7000 passagerer ikke er berettiget til støtte. Odense er et typisk eksempel på at der skabes ulige vilkår i konkurrencen mellem lufthavnene. Torben Hansen, Socialdemokratiets ordfører inden for luftfart er ikke i tvivl om, at der er tale om et skråplan når skatteyderne skal finansiere en konkurrence, så ingen lufthavne udvikler sig på kommerciel vis. Han siger: - Det er et skråplan at den største kommunekasse skal afgøre hvem der skal overleve og give de bedste tilbud. Alle skal konkurrere på lige vilkår, også de lufthavne som lejer sig ind hos flyvevåbnet. Det her er noget rod og det skal vi rette op på. Odense, Esbjerg og Karup i skudlinjen Århus og Billund lufthavne drives som aktieselskaber - uden støtte fra offentlige kasse. De to lufthavne skal have muligheder for at overleve. Det skal Ålborg også, mens politikere harmes over eksemplet Odense Lufthavn og Esbjerg Lufthavn samt Karup. Odense fordi de alternative transportmuligheder er formidable og Esbjerg samt Karup, fordi den kun ligger tre kvarters kørsel fra Billund. Lufthavnen i Sønderborg kan have sin berettigelse, fordi den udelukkende koncentrer sig om indenrigstrafik der servicere sønderjyderne. red@i dag.dk Dato: 22. August 2006 15:17 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/08/23/080046.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthavne anklages for at få statsstøtte | Bll spotter | Småprat | 6 | 10-10-2012 20:06 |
Største lufthavne | sk931 | Flyforum | 3 | 07-11-2006 14:19 |
Kina bygger 44 nye lufthavne | Guest | Flyforum | 5 | 01-03-2006 01:43 |
Udsigtterrasse for fans i lufthavne.. | Denvar | Flyforum | 2 | 25-09-2005 12:15 |
SAS sender tsunami-regning | Trety | Flyforum | 7 | 25-01-2005 05:53 |