Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2018, 20:58   #1
LN-AND
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 183
Norwegian LN-DYZ uten APU?(!)

Fløy DK994 i dag med LN-DYZ fra BLL-OSL (https://www.flightradar24.com/data/f...dy994#11874474).

Sinnsykt varmt i kabinen ved boarding. Flyvertinnen melder så rett før boarding var ferdig at "vi er klar over at det er veldig varmt i kabinen, men dette flyet har ikke den lille motoren i halen, så vi må starte en av motorene ved gaten før vi kan få ned temperaturen".

Ok tenkte jeg, det kunne jo være plausibelt at de måtte bruke en generator eller liknende ved gaten for å starte den ene motoren først. Likevel starter de push-back og ikke før de har pushet godt ut starter engine 1. Det samsvarer vel ikke med at de ikke har APU.

Jeg mistenker at det kun var en dårlig unnskyldning for å spare fuel og at de ikke vil starte APU før de absolutt må. Uten APU ville de jo ikke kun fått starte på engine 1 uten ekstern generator vel? Hva er policy hos Norwegian på dette med APU og AC ved gaten?
__________________
Andreas
LN-AND is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 21:22   #2
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Kan bekrefte at APUen på DYZ er ødelagt, og det har ingenting med å spare fuel å gjøre.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 21:34   #3
LN-AND
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 183
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Men hvordan kan de få start på motorene uten APU etter de har pushet? Er det en mobil ekstern generator?

En del low cost og amerikanske selskaper venter vel i det lengste med å starte APU, derfor min mistenksomhet.
__________________
Andreas
LN-AND is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 21:59   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,908
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Quote:
Originally Posted by LN-AND View Post
Men hvordan kan de få start på motorene uten APU etter de har pushet? Er det en mobil ekstern generator?

En del low cost og amerikanske selskaper venter vel i det lengste med å starte APU, derfor min mistenksomhet.
Hvilke amerikanske selskaper ? Jeg flyr 2-4 ganger i uken her på vestkysten og kan ikke huske noen gang de siste årene at APU ikke har vært i gang, normalt behagelig temperatur ved boarding til flight level (og det hender at det er varmt nok i SFO eller LAX
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 22:12   #5
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvilke amerikanske selskaper ? Jeg flyr 2-4 ganger i uken her på vestkysten og kan ikke huske noen gang de siste årene at APU ikke har vært i gang, normalt behagelig temperatur ved boarding til flight level (og det hender at det er varmt nok i SFO eller LAX
Meget irrelevant hvor ofte du flyr.

Saken er den at fly er avhengig av APU eller bakkestrøm for å ha strøm og AC. For motorstart uten bakkestrøm behøves luftstarter.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 22:19   #6
LN-AND
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: Oslo
Posts: 183
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Flere rapporter om slike ting på flyertalk pprune osv.
https://www.flyertalk.com/forum/delt...n-off-apu.html

Men min oppfatning av det kan godt være basert på eldre hendelser hvor ikke GPU og ground air var så utbredt.

En ting jeg observerte med DYZ i dag, var at etter de fikk i gang den ene motoren etter push var ferdig, spoolet de den opp ganske heftig. Kan det være for å få mer luftstrøm til å starte engine 2?
__________________
Andreas
LN-AND is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 22:36   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Quote:
Originally Posted by LN-AND View Post

En ting jeg observerte med DYZ i dag, var at etter de fikk i gang den ene motoren etter push var ferdig, spoolet de den opp ganske heftig. Kan det være for å få mer luftstrøm til å starte engine 2?
Ja, selv om heftig vil være å overdrive normalt sett.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 00:49   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,908
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Meget irrelevant hvor ofte du flyr.

Saken er den at fly er avhengig av APU eller bakkestrøm for å ha strøm og AC. For motorstart uten bakkestrøm behøves luftstarter.
Jeg spurte om amerikanske selskaper«venter i det lengste» en påstand som ikke stemmer med hva jeg opplever.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 00:53   #9
787-
Newcomer
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 8
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Kan bekrefte at både DYZ og DYA, ikke har fungerende APU. Så begge flyene trenger en så kalt ASU (air starter unit) ved start av motoren. Man starter motor 1 ved gate, ved hjelp av ASU. Så pusher man ut flyet, så starter motor 2 ved å spole opp motor 1.

Last edited by 787-; 29-05-2018 at 00:55.
787- is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2018, 04:41   #10
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: LN-DYZ uten APU?(!)

Man starter opp en av motorene ved gate ved hjelp av luft fra "bakken". Normalt startes motor 1, men det kan også være nr 2. Så kobles strøm og luft fra, man skyver HELT tilbake, gir på thrust på den motoren som går, og starter den andre.

Helt normal prosedyre.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY LN-DYZ - status LN-MOW Flyindivider 33 25-04-2019 07:25
Inop APU? Fnate Flyteknisk forum 16 27-02-2015 11:56
Jumpseat med LN-DYZ andreas97sas Bilder & foto 12 11-08-2012 13:48
OSL LN-DYZ på tur! Thomas Spotteralerts 2 24-05-2012 19:38
LN-DYZ, OSL 22/5-12 ;) TKDahl Bilder & foto 11 24-05-2012 08:01


All times are GMT +2. The time now is 16:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.