![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fløy DK994 i dag med LN-DYZ fra BLL-OSL (https://www.flightradar24.com/data/f...dy994#11874474).
Sinnsykt varmt i kabinen ved boarding. Flyvertinnen melder så rett før boarding var ferdig at "vi er klar over at det er veldig varmt i kabinen, men dette flyet har ikke den lille motoren i halen, så vi må starte en av motorene ved gaten før vi kan få ned temperaturen". Ok tenkte jeg, det kunne jo være plausibelt at de måtte bruke en generator eller liknende ved gaten for å starte den ene motoren først. Likevel starter de push-back og ikke før de har pushet godt ut starter engine 1. Det samsvarer vel ikke med at de ikke har APU. Jeg mistenker at det kun var en dårlig unnskyldning for å spare fuel og at de ikke vil starte APU før de absolutt må. Uten APU ville de jo ikke kun fått starte på engine 1 uten ekstern generator vel? Hva er policy hos Norwegian på dette med APU og AC ved gaten?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan bekrefte at APUen på DYZ er ødelagt, og det har ingenting med å spare fuel å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men hvordan kan de få start på motorene uten APU etter de har pushet? Er det en mobil ekstern generator?
En del low cost og amerikanske selskaper venter vel i det lengste med å starte APU, derfor min mistenksomhet.
![]() |
#4 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Saken er den at fly er avhengig av APU eller bakkestrøm for å ha strøm og AC. For motorstart uten bakkestrøm behøves luftstarter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Flere rapporter om slike ting på flyertalk pprune osv.
https://www.flyertalk.com/forum/delt...n-off-apu.html Men min oppfatning av det kan godt være basert på eldre hendelser hvor ikke GPU og ground air var så utbredt. En ting jeg observerte med DYZ i dag, var at etter de fikk i gang den ene motoren etter push var ferdig, spoolet de den opp ganske heftig. Kan det være for å få mer luftstrøm til å starte engine 2?
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg spurte om amerikanske selskaper«venter i det lengste» en påstand som ikke stemmer med hva jeg opplever.
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Kan bekrefte at både DYZ og DYA, ikke har fungerende APU. Så begge flyene trenger en så kalt ASU (air starter unit) ved start av motoren. Man starter motor 1 ved gate, ved hjelp av ASU. Så pusher man ut flyet, så starter motor 2 ved å spole opp motor 1.
Last edited by 787-; 29-05-2018 at 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Man starter opp en av motorene ved gate ved hjelp av luft fra "bakken". Normalt startes motor 1, men det kan også være nr 2. Så kobles strøm og luft fra, man skyver HELT tilbake, gir på thrust på den motoren som går, og starter den andre.
Helt normal prosedyre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY LN-DYZ - status | LN-MOW | Flyindivider | 33 | 25-04-2019 07:25 |
Inop APU? | Fnate | Flyteknisk forum | 16 | 27-02-2015 11:56 |
Jumpseat med LN-DYZ | andreas97sas | Bilder & foto | 12 | 11-08-2012 13:48 |