![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvorfor forsvandt dragehovedet fra SAS flyene?
Google er i dette tilfælde ikke min ven, og jeg kan heller ikke umiddelbart finde noget i Flyprats arkiver. Det foresvæver mig, at jeg engang har læst/hørt- at SAS afskaffede dragehovedet, fordi nogle passagergrupper, der ikke var fortrolige med vikingernes historie opfattede dragehovedet som en slange/orm. Det lyder som lidt af en skrøne, og forresten, hvad så med Dragon Air ![]() Måske var det bare Janne Carlzon, som ville have noget nyt? Kender nogen af Flyprats kloge hoveder historien, hvis der altså er en historie om 'dragehovedet, der blev væk'? Last edited by oy-viv; 22-01-2018 at 14:08. Reason: Corr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Viking-imaget ble sett på som uforenlig med ‘The Businessman’s Airline’. Det passet dårlig inn i Jannes strategi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Jeg har også hørt den med at dragehodet på vikingskipet ble oppfattet som en slange eller orm, og jeg kan forsåvidt forstå det hvis man aldri har hørt om viking-tradisjonene. Veldig synd fordi det både var en del av SAS' historie og image og rent personlig tror jeg en oppgradering/nyprofilering av det kunne blitt riktig stilig.
Når det er sagt ble jo egentlig flaggstripene til Janne og Landor ganske bra de også. Det stemmer at ordet "Royal" opprinnelig var planlagt som en del av det "nye SAS", og DC-9'eren som sto på Fornebu ble malt med "Royal Scandinavian", i hvert fall på den ene siden. Onde tunger (Braathens?) spøkte med at en del av flyflåten til SAS var over 21 år gammel, så de burde heller hete "Royal Salute Scandinavian" ![]() Noen som forresten har noen gode bilder av den DC-9'ern? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
SAS ganske vist, hvis vi undtager retroflyet været foruden i næsten 35 år, men så længe de giver deres fly "Viking" navne, kan jeg ikke se problemet. Og så må designerne bare sørge for, at dragehovedet ikke giver negative konnotationer, i retning af en slange! Til gengæld var det godt, at de droppede "royal" prefixet! Uden at være modstander af monarkiet synes jeg, at det var lidt bombastisk og uskandinavisk! Det med at sætte " royal" foran alting kan vi lade briterne om ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det var väl också någon konsult som ställde frågan "ser du draken som en hotfull symbol?" och när majoriteten av alla svarade ja hade man plötsligt ett business case för att förstöra en av flygbranschens vackraste målningar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Thai var jo ganske likt SAS, men det var vel pga at SAS hadde et engasjement i selskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En moderne form for Dragehoved bør inkluderes i en kommende ny SAS bemaling, og hvad er en mere passende anledning end levering af de nye A350ère ??
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Dere dansker er jo gode på det... Det er jo "kongelige ditt" og "kongelig datt"
![]() KLM står jo for Koninklijke Luchtvaart Maatschaapij som betyr Kongelig luftfartsselskap. Det er ikke ukjent.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
bl.a. Det kongelige Teater... og slikt. Men.. i det stykke er vi stadig langt bagud i forhold til briterne! KLM er jo koninklijk, i dag med særlig god grund, da den nederlandske konge som bekendt er deltidspilot...... ![]() Last edited by oy-viv; 23-01-2018 at 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Elsker SAS' retro-bemaling. Selvom det nuværende også er virkelig pænt. Og det ser faktisk ikke slidt ud, selvom det nuværende også har en del år på bagen efterhånden. Egentlig kan jeg også godt lide det forhenværende... synes SAS har været ganske heldig igennem årene med flyenes bemaling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det ble jo ogsaa jobbet paa insiden, og interioeret var jo en enorm forskjell i fra Dragehode - med Orange Seter (som virkelig var knall med de Turkise Vinter Uniformene). Ja DC-9'ene begynnte aa trekke paa aarene, men mindre kjent var jo SAS sitt arbeide paa denne tiden med Passenger Pleasing Plane (3P) - det ble jobbet hardt mot baade Airbus, McD. Douglas og Boeing - med et oenske om et fly med 2 midtganger for short haul (ikke ulikt QXCVNFT3C eller hva de heter lagt frem her paa forumet av Frequent Flyer).....men det ble jo etter en laaaaang stund DC-9-80
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Dette er vel det beste som figurerer .. Den var annerledes på den andre siden - tror jeg har det liggende en plass.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
....det var goey aa se igjen, mener jeg ser(husker) "kronen" ogsaa over Logo'en i halen.
![]() |
#18 |
Flyklapper
|
![]()
Det finnes en litt om dette her på forumet. Her, f.eks. men desverre er ikke de relevante bildene der lenger ..
https://forum.flyprat.no/showthread....&highlight=rlp |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Klarte å google frem en modell av denne på 'Aviation Models' .. produsert av et firma i Anaheim som ikke lenger eksisterer.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS fly med Star Alliance-livery? | sk931 | Småprat | 11 | 07-03-2017 10:12 |
SAS og nytt livery, er det sannsynlig? | LN-AFG | Småprat | 47 | 22-04-2015 09:44 |
SAS Scandinavian DC-8-55 delivery livery Floke Viking | LN-REF | Samlerhjørnet | 6 | 19-06-2011 13:26 |
Her er SAS Braathens nye livery!! | enml | Flyforum | 15 | 16-10-2005 21:37 |
Braathens SAS livery !!! | LTH | Flyforum | 2 | 01-02-2005 17:11 |