![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har det noen gang vært noe snakk om å skifte ut Orion flåten? Siden Norge har mye "vann" å passe på, lurer jeg om Poseidon flyet har noen gang blitt diskutert i militæret.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men den prislappen, er det nok mest sikling det går på, mistenker jeg .... Kjerra koster ca $277 mill.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg har ikke funnet frem referansene på regjeringen.no men i diverse St.Prp og meldinger og liknende så vil du finne hvilke moderiseringer og oppgraderingen man har "in store" for Orion. Det vil medføre at det ikke blir nødvendig å bytte ut Orion på mange år fremover. Så langt frem i tid ligger dette at ingen offisielt har sett på dette ennå. Det ligger nok heller på ditt og mitt nivå og som LN-MOW sier; sikling.
Kanskje de utvikler en lightversjon basert på 737-600 også? ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan noen bekrefte/avkrefte dette: Jeg har blitt fortalt at propell er å foretrekke fremfor jet når responstiden på throttle er viktig, f.eks ved flyvninger meget lavt over vann som P-3 gjør mye av tiden. Korrekt eller ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis ting går som planlagt så vil Orion flyene ha en forventet levetid frem til ca. 2030 med sine nye vinger. Som A346 er inne på, er jeg ikke sikker på om Luftforsvaret hadde ønsket å bytte ut sine "nye" orion, selv om de hadde hatt muligheten.
![]() Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
A346: Selv om jetmotorene i dag ikke bruker like lang tid som tidligere til å "spoole" seg opp til høyere turtall, så har du rett i at en propell med konstant turtall vil gi deg skyvekraften i det øyeblikket du ber om det! En av flytypene jeg har noen timer på hadde ca 6 sekunders spool-up tid fra IDLE til maks RPM. Det er slike museumsfly som av den grunn ble fløyet med speed brake på finalen slik at man kunne ha høyt turtall allerede dersom en goaround skulle bli nødvendig i lav høyde.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
=) Det der med throttle response, tenk på en P-8 737 med afterburner?! DET hadde vært noe!
Yeah yeah, så da blir det vel ingen Poseidon å se her før isbiter blir å finne i helvete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OTx2: Opprinnelig og opprinnelig - det har vel vært den samme motortypen hele tiden, og spooluptiden var 13-17 sekunder; og når en tenker på hvor lite thrust det var fra dem på en varm dag, spesielt på en single engine heavy weight go around, ga da gikk sekundene meget sakte. Men en drøm å spinne med og å fly acro med (-:
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Her er forøvrig den nyeste på sin jomfrutur i går. (Foto; Andrew Sieber)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nå har vi tross alt investert i 5 nye fregatter til over 20 millliarder, øker fra 6 Lynx til 14 NH-90 (til fregatt og KV og som dukker opp her i landet i neste uke) samt 5 nye YKV fartøy, derav et helikopterbærende de siste 9 årene. I tillegg planlegges logistikkfartøyer med helikopterkapasitet. Problemet her i landet er at selv om det brukes veldig mye penger på å kjøpe materiell, settes det av for lite til utdanning, trening/øvelse og drift. Dette er en forsvarets store utfordringer. Å få en politiker til å forstå og innrømme dette er ikke lett. Det er jo også de som legger føringer på hva forsvaret skal gjøre, og det er ikke alltid i tråd med militærfaglige råd. En annen side av saken som man ikke skal glemme er at de som er våre venner i dag ikke nødvendigvis er våre venner i morgen. Kampen om nordområdene drar seg til for hvert år som går. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik: *I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider *Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn. *Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere. Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne. Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() Ellers er det vel bare Brave, seilfly og (oops) LN-KOG som har operativ erfaring med maritim overvåking her såvidt jeg kan se...
![]() |
![]() |
#18 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Det har også vært utstrakt handelsvirksomhet og hyppig kontakt mellom finnmarkinger og russere i hundrevis av år, og svært få væpna konfrontasjoner av noen spesiell karakter. Som du også nevner, var det jo mye hjelp å hente hos Sovjet under Den andre verdenskrig. Sovjet bisto også med trening av norske motstandssoldater i Finnmark, noe som ikke så ofte blir nevnt i norsk krigshistorie. Når det er sagt, er jeg for at Norge skal fortsette å ta territorialforsvar på alvor, og er ingen kommunist/russlandsympatisør ![]() I forhold til selve flyet, virker det som om mange militærfly kan ha meget lang levetid. C130, P3, B52 og TU-95 er jo flytyper som fortsatt flyr, og har flydd i ca. 50 år, dog med flere nye oppdateringer underveis. Er det noen som kan svare på om det er en fordel ved å bruke propellfly kontra jetfly under U-båtjakt? Mener å ha lest en plass at TU-142 hadde en akselerasjon som overgår mange jetfly innenfor et visst hastighetsområde. I grunnen et spørsmål i samme retnint som A346 sitt... Last edited by Lydmann; 20-10-2010 at 20:57. Reason: La til spørsmål om flytyper og akselerasjon... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() Uansett, er det jo ikke så rart at en forhenværende stormakt ønsker å markere seg i sitt nærmiljø. Det var nok en hard knekk for gamle militærpamper i Russland å se sitt eget forsvar forvitre slik som det gjorde etter murens fall, og utover 90-tallet. Men det er langt fra maktdemonstrasjoner til væpna konflikt. Men jeg er absolutt enig i at Norge bør markere seg territorielt i nordområdene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om tollkvoter inn til Norge | OEH | Reiseforum | 4 | 02-02-2019 22:40 |
Bodø - US Navy Poseidon | ENBO | Spotteralerts | 7 | 23-08-2017 16:07 |
Norge kjøper fire F-35 treningsfly | sail4fun | Flyforum | 16 | 23-04-2011 17:18 |
Spørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954) | RWY 24 | Flyhistorisk forum | 15 | 11-12-2010 09:58 |
Poseidon rollout | LN-MOW | Flyforum | 10 | 01-08-2009 19:43 |