Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2010, 16:02   #1
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
OBB 50 Norge kjøper P-8 Poseidon - statustråd/spørsmål

Har det noen gang vært noe snakk om å skifte ut Orion flåten? Siden Norge har mye "vann" å passe på, lurer jeg om Poseidon flyet har noen gang blitt diskutert i militæret.
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 16:22   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Men den prislappen, er det nok mest sikling det går på, mistenker jeg .... Kjerra koster ca $277 mill.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 16:52   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Jeg har ikke funnet frem referansene på regjeringen.no men i diverse St.Prp og meldinger og liknende så vil du finne hvilke moderiseringer og oppgraderingen man har "in store" for Orion. Det vil medføre at det ikke blir nødvendig å bytte ut Orion på mange år fremover. Så langt frem i tid ligger dette at ingen offisielt har sett på dette ennå. Det ligger nok heller på ditt og mitt nivå og som LN-MOW sier; sikling.

Kanskje de utvikler en lightversjon basert på 737-600 også? P-8N for Norge?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 16:57   #4
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Kan noen bekrefte/avkrefte dette: Jeg har blitt fortalt at propell er å foretrekke fremfor jet når responstiden på throttle er viktig, f.eks ved flyvninger meget lavt over vann som P-3 gjør mye av tiden. Korrekt eller ikke?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 17:02   #5
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Hvis ting går som planlagt så vil Orion flyene ha en forventet levetid frem til ca. 2030 med sine nye vinger. Som A346 er inne på, er jeg ikke sikker på om Luftforsvaret hadde ønsket å bytte ut sine "nye" orion, selv om de hadde hatt muligheten.


Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 18:03   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

A346: Selv om jetmotorene i dag ikke bruker like lang tid som tidligere til å "spoole" seg opp til høyere turtall, så har du rett i at en propell med konstant turtall vil gi deg skyvekraften i det øyeblikket du ber om det! En av flytypene jeg har noen timer på hadde ca 6 sekunders spool-up tid fra IDLE til maks RPM. Det er slike museumsfly som av den grunn ble fløyet med speed brake på finalen slik at man kunne ha høyt turtall allerede dersom en goaround skulle bli nødvendig i lav høyde.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 18:07   #7
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

=) Det der med throttle response, tenk på en P-8 737 med afterburner?! DET hadde vært noe!

Yeah yeah, så da blir det vel ingen Poseidon å se her før isbiter blir å finne i helvete.
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 18:12   #8
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
En av flytypene jeg har noen timer på hadde ca 6 sekunders spool-up tid fra IDLE til maks RPM. Det er slike museumsfly som av den grunn ble fløyet med speed brake på finalen slik at man kunne ha høyt turtall allerede dersom en goaround skulle bli nødvendig i lav høyde.
OT: Seks sekunder er jo nærmest for luksus å regne sammenlignet med hva en opprinnelig hadde på T-37 Tweet
brendas is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 19:48   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
OT: Seks sekunder er jo nærmest for luksus å regne sammenlignet med hva en opprinnelig hadde på T-37 Tweet
OTx2: Opprinnelig og opprinnelig - det har vel vært den samme motortypen hele tiden, og spooluptiden var 13-17 sekunder; og når en tenker på hvor lite thrust det var fra dem på en varm dag, spesielt på en single engine heavy weight go around, ga da gikk sekundene meget sakte. Men en drøm å spinne med og å fly acro med (-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2010, 21:38   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by Kenneth View Post
Hvis ting går som planlagt så vil Orion flyene ha en forventet levetid frem til ca. 2030 med sine nye vinger. Som A346 er inne på, er jeg ikke sikker på om Luftforsvaret hadde ønsket å bytte ut sine "nye" orion, selv om de hadde hatt muligheten.


Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter
Så historien med Hercules gjentar seg? Man forsøker å fornye seg til greiene er nesten 50 år og når alle står på bakken, tenker man på å fornye seg :P
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 01:01   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Her er forøvrig den nyeste på sin jomfrutur i går. (Foto; Andrew Sieber)

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 07:39   #12
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 09:57   #13
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
Jeg er helt enig med deg i at vi må vise at vi er herre i eget hus. Vi har havområder (NØS) som utgjør 7 ganger Norges fastlandsareal, og de fleste rundt oss antar at det ligger store resurser i disse områdene i form av energi og mat.
Nå har vi tross alt investert i 5 nye fregatter til over 20 millliarder, øker fra 6 Lynx til 14 NH-90 (til fregatt og KV og som dukker opp her i landet i neste uke) samt 5 nye YKV fartøy, derav et helikopterbærende de siste 9 årene. I tillegg planlegges logistikkfartøyer med helikopterkapasitet.
Problemet her i landet er at selv om det brukes veldig mye penger på å kjøpe materiell, settes det av for lite til utdanning, trening/øvelse og drift. Dette er en forsvarets store utfordringer. Å få en politiker til å forstå og innrømme dette er ikke lett. Det er jo også de som legger føringer på hva forsvaret skal gjøre, og det er ikke alltid i tråd med militærfaglige råd. En annen side av saken som man ikke skal glemme er at de som er våre venner i dag ikke nødvendigvis er våre venner i morgen. Kampen om nordområdene drar seg til for hvert år som går.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 17:30   #14
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
OBB 80 Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by Brave View Post
...NH-90 (til fregatt og KV og som dukker opp her i landet i neste uke)...
Neste uke? Er det en maskin Norge faktisk skal ha eller er det en utleie maskin for trening? Har du noe mer info om når alle kommer til fastlandet?
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 18:00   #15
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by C172 View Post
Jeg mener det er viktig at Lille Norge med store havområder har villje å overvåke de havområdene vi har og at vi viser oss fram. Ser ikke ut som våre folkevalgte har vilje til bruke så mye penger på seilingsdøgn på skip og flytid på flyene. I min glass kule så ser jeg for meg 9 April på nytt. Vi må være med i tiden selv på forsvarsfronten av landet. Vår nabo i øst skal ha 5 nye helikopter hangarskip til 30 miliarder Euro. Noen fornying av Orion flyene er etter det jeg leste ovenfor er ikke akktuelt på noen år. SAS og Norwegian "krangler" om laterlige alder på sine moderne fly. Orion sin levetid som bruksfly i et krevende miljø er fantastisk. Mye respekt for flyet og de som holder det operativt! Jeg er nok pro Amerika, og har tro på et sterk forsvar for å leve slik vi lever idag! Det er nok land som vil ha fisken og gassen våres.
Det du ser i glasskula di er altså Russland som potensiell trussel?

Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik:

*I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider
*Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn.
*Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere.

Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne.

Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 19:34   #16
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by pkselite View Post
Neste uke? Er det en maskin Norge faktisk skal ha eller er det en utleie maskin for trening? Har du noe mer info om når alle kommer til fastlandet?
Norsk maskin (#013 antar jeg).
Brave is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 20:29   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Så historien med Hercules gjentar seg? Man forsøker å fornye seg til greiene er nesten 50 år og når alle står på bakken, tenker man på å fornye seg :P
Og Boeing 737 fløy for første gang for ca 46 år siden så det er er jo et fantastisk nytt design!

Ellers er det vel bare Brave, seilfly og (oops) LN-KOG som har operativ erfaring med maritim overvåking her såvidt jeg kan se...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 20:35   #18
Lydmann
Newcomer
 
Join Date: Oct 2010
Location: Oslo
Posts: 33
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Det du ser i glasskula di er altså Russland som potensiell trussel?

Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik:

*I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider
*Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn.
*Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere.

Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne.

Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander.
Ja, jeg har også inntrykk av denne frykten for russerne har vært/er langt mer fremtredende på det sentrale østland enn den er i Finnmark. Min mor er fra Vadsø, og det virker ikke som om Vadsøværinger levde under spesielt stor frykt for russerne/Sovjet.

Det har også vært utstrakt handelsvirksomhet og hyppig kontakt mellom finnmarkinger og russere i hundrevis av år, og svært få væpna konfrontasjoner av noen spesiell karakter.

Som du også nevner, var det jo mye hjelp å hente hos Sovjet under Den andre verdenskrig. Sovjet bisto også med trening av norske motstandssoldater i Finnmark, noe som ikke så ofte blir nevnt i norsk krigshistorie.

Når det er sagt, er jeg for at Norge skal fortsette å ta territorialforsvar på alvor, og er ingen kommunist/russlandsympatisør .

I forhold til selve flyet, virker det som om mange militærfly kan ha meget lang levetid. C130, P3, B52 og TU-95 er jo flytyper som fortsatt flyr, og har flydd i ca. 50 år, dog med flere nye oppdateringer underveis.

Er det noen som kan svare på om det er en fordel ved å bruke propellfly kontra jetfly under U-båtjakt? Mener å ha lest en plass at TU-142 hadde en akselerasjon som overgår mange jetfly innenfor et visst hastighetsområde. I grunnen et spørsmål i samme retnint som A346 sitt...

Last edited by Lydmann; 20-10-2010 at 20:57. Reason: La til spørsmål om flytyper og akselerasjon...
Lydmann is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 21:54   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Det du ser i glasskula di er altså Russland som potensiell trussel?

Jeg vil bare minne om at norsk-russisk historie i konfliktfylte tider kan oppsummeres slik:

*I Vikingtida blei norske tronarvinger sendt østover for beskyttelse i krisetider
*Da handelen til Norge var blokkert under Napoleons kriging med Danmark på laget, forsynte russerne Nordnorge med korn.
*Under andre verdenskrig frigjorde Sovjet Nord-Troms og Finnmark, de eneste landområdene de frigjorde uten å okkupere.

Det siste vesentlige som har skjedd er at vi delte et enormt havområde 50/50 med Russerne.

Jeg klarer virkelig ikke å se at vi har noen som helst grunn til å frykte noe som helst fra den kanten. forholdet mellom landene har alltid vært godt. Bare til dels forpurra av et forkvakla regime der på 1900-tallet samtidig som Norge var alliert med det regimets hovedmotstander.
Vel, dette var interessant og historieløs lesning. Kommer dette fra NKP eller SUKP? "Forholdet mellom landene har alltid vært godt"? Hvor var IL-2 i perioden 1945-1990? Og hva har forandret seg etter 1990? Bortsett fra at industrispionasjen har økt.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 22:16   #20
Lydmann
Newcomer
 
Join Date: Oct 2010
Location: Oslo
Posts: 33
Default Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Vel, dette var interessant og historieløs lesning. Kommer dette fra NKP eller SUKP? "Forholdet mellom landene har alltid vært godt"? Hvor var IL-2 i perioden 1945-1990? Og hva har forandret seg etter 1990? Bortsett fra at industrispionasjen har økt.
Det er vel akkurat denne perioden IL-2 omtaler som "det forkvakla regimet" på 1900-tallet. Rent bortsett fra dette, har jo Norge og Russland hatt et greit forhold, uten at uenigheter har eskalert til voldelige konflikter. Industrispionasje forekommer nok ofte mellom "allierte" også. Å kalle et annet synspunkt enn ditt eget for historieløst, er vel å dra det litt langt...

Uansett, er det jo ikke så rart at en forhenværende stormakt ønsker å markere seg i sitt nærmiljø. Det var nok en hard knekk for gamle militærpamper i Russland å se sitt eget forsvar forvitre slik som det gjorde etter murens fall, og utover 90-tallet. Men det er langt fra maktdemonstrasjoner til væpna konflikt.

Men jeg er absolutt enig i at Norge bør markere seg territorielt i nordområdene.
Lydmann is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål om tollkvoter inn til Norge OEH Reiseforum 4 02-02-2019 22:40
Bodø - US Navy Poseidon ENBO Spotteralerts 7 23-08-2017 16:07
Norge kjøper fire F-35 treningsfly sail4fun Flyforum 16 23-04-2011 17:18
Spørsmål om Braathens SAFEs og SAS' ruter mellom Norge og Koreakrigen (1951-1954) RWY 24 Flyhistorisk forum 15 11-12-2010 09:58
Poseidon rollout LN-MOW Flyforum 10 01-08-2009 19:43


All times are GMT +2. The time now is 06:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.