![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå på fredag som var reiste jeg med SK828 fra AMS til OSL. Jeg reiste med Economy-billett, og satt på rad 6. Ikke lenge etter at det ble lov til å bevege seg fritt i kabinen benyttet jeg meg av fasilitetene helt foran. Da det var overstått, var det tre stykker som ventet i midtgangen, men da jeg hadde funnet meg til rette igjen i setet mitt oppstod en situasjon jeg aldri har sett maken til på en intra-Europeisk flyvning: Purseren jaget de ventende medpassasjerene mine ned midtgangen og bakover i flyet mens hun sa: "Jeg setter ikke pris på at dere står foran her og venter, vi har tross alt en business class her."
Det får meg til å lure på når det ble forbudt å bruke toalettene foran på en intra-Europeisk flyvning med SAS? Ville passasjerene på Economy Extra fått samme behandling? Kunne jeg, som Economy-passasjer, men med gullstatus, fått lov til å "henge" i midtgangen foran? Det ironiske er at Business på denne flyvningen bestod av tre seter (1 D, E og F). Senere på flyvningen var det riktignok noen tapre sjeler som turte å bruke fasilitetene foran, men jeg tror det var når purser var langt bak i flyet. Hva sier dere, var det et unntak jeg ble vitne til, eller er det noe nytt som er innført? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Nei, det er da ganske vanlig at toalettet foran er reservert for Buisness-class. Om det ikke sitter noen i denne klassen, blir det selsagt meningsløst, men om det gjør det, så er tross alt dette noe av det de har betalt for. Du betaler ikke 9000 kr T/R for å ha en do-kø konstant hengende over deg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ganske normalt at de bak gardina ikke bruker toilettet foran ja. Men måtten budskappet ble formidlet var kanskje litt uheldig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg mener bestemt det skal være sånn, men SAS har historisk ikke vært så flinke til dette.
Tenk på de som faktisk har betalt 4-6 ganger så mye som deg og meg for billetten, så blir de bokstavelig talt sittende i en do-kø. Det er jo ikke så kult akkurat. Jeg ble faktisk flau sist på Air Baltic da den ene stakkars karen i business var omringet av folk fra economy som skulle tisse. Hele veien fra OSL til RIX.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hmm, så rart, jeg har aldri vært ute for dette før. På denne flyvningen ble ikke en gang gardinen som skulle skille Economy fra eliten foran trukket for, og ingenting ble opplyst. Men jeg er selvfølgelig enig i at det bør være sånn. SAS burde kanskje vurdere å henge opp et skilt foran gardinen på samme måte som de gjør på de interkontinentale flyvningene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vores policy i SAS er, at FWD lavatory er forbeholdt Business og Extra-passagerer på EU flyvninger. Det er ikke altid annonceret, men ofte gør Purseren det i serviceannonceringen. Dog kan det til tider være svært at administrere, fordi Extra-passagererne jo sidder bag gardinet ligesom resten af Economy. Så det er med at holde øje. Og personligt har jeg ikke noget imod at sende Economy-passagerer ned bagi. Jeg har sågar oplevet, at nogle passagerer bare har sat sig i et Businesssæde mens de venter. Åbenbart har en cabin divider ikke samme effekt og signalværdi her i Norden!?
Samme problem gør sig gældende på vores langruter, hvor en del Extra passagerer gerne vil benytte Business toiletterne, som findes lige foran Extrakabinen, men TYDELIGT adskilt af et knaldrødt gardin og et skilt med teksten: "Business Class only!". Det tillader vi heller ikke og det kan nemt skabe en lille konflikt mellem personale og passagerer. Jeg mener, at vores produkter skal differenceres skarpt og at man respekterer den serviceklasse, man nu har købt billet til. Og det samme gælder passageren, der fløj Business ud, hvor FWD toilet kunne benyttes, og Economy hjem, hvor det er AFT toilets, der benyttes. Alt andet ville være et uheldigt signal at sende til andre passagerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forøvrig så mener jeg at man bør forbeholde toaletten foran til business + economy extra passasjerer (dersom det nå ikke er krise...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg kan strengt tatt ikke huske å ha sett gardinen i bruk på lang tid hos SAS. Nå er jo som kjent ikke manns minne spesielt langt, men jeg mener i hvert fall å ha bra belegg for å si at over halvparten av turene går kun med skiltene på seteryggen, uten gardin. Dermed er det ingen fysiske skiller mellom klassene, og det er derfor heller ikke rart at folk går frem på toalettet, når det tross alt er ledig.
Det er nok ingen tvil om at andre selskaper er mye flinkere med dette. De fleste andre selskaper faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Der er helt klart en dårlige vane blandt crew når det gælder manglende brug af gardin. På de seneste to IC flyvning blev det heller ikke brugt i midtergangene mellem Y og M (kun det korte gardin mellem sæderne blev brugt. Helt enig med SAS CC i, at forreste toiletter er for C-pax, men når det sjældent bliver håndhævet og når gardin ikke bruges særligt ofte, så bliver det let en vane for både crew og pax. Men til gengæld en stor irritation for paxen på række 1. Men med manglende gardin kan man ikke forvente at M-pax ikke går frem. Sidst jeg fløj CPH-LHR på C var der toiletkø udfor mit sæde på 1C cirka halvdelen af turen. Det bliver et ret stort irritationsmoment faktisk. Jeg synes selv jeg ser en tendens til at gardin-procedurer ikke overholdes når der er få pax på C.
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg vil give flere af jer herinde ret i, at "gardinprocedurerne" i SAS i flere år har været nedprioriteret. Nu kan jeg ikke tale på vegne af mine kollegaer, der flyver 737, men efter at bl.a. vores Airbus 321 blev omkonfigureret med nye stole tilbage i 2007, prioriterede man desværre ikke cabin divideren særlig højt. Fx kan den ikke fastgøres mellem række 3 og 4 (Jamen hvad har de tænkt på i teknisk afdeling..!?), hvor vi jo ofte har Business Class. Løsningen bliver så, at man må placere gardinet bag Economy Extra, der dermed kommer til at sidde foran gardinet, og med den kendte skilteløsning mellem Business og Extra. Er det i orden?? Nej, selvfølgelig er det ikke det. Og de mange mails jeg har sendt til flere i organisationen, har desværre ikke haft den ønskede effekt. Men jeg kæmper videre!
Endvidere er proceduren på vores IntraScan ruter, at skilteløsningen er gældende mellem Extra og Economy. Mest af alt pga. ontime performance og korte turn arounds, men igen på fx 321 kan divideren heller ikke fysisk flyttes længere ned end række 8. Og ofte har vi jo på IntraScan flyvninger Extrakabine meget langt ned i kabinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Divideren skal benyttes, og det skal annonseres at toalett foran er forbeholdt passasjerer i business og economy extra, videre kan det annonseres at det begrenses hvor mange som til enhver tid står i kø.
At mange velger å ikke bruke dette og ei heller annonsere er ikke bra, og desverre et problem. Men vet at i Norge er det satt litt mer fokus på dette nå, og vil forhåpentlig bedres noe. Når det er sagt, så er ikke en gardin noen spesielt god løsning i Skandinavia, da Skandinaver har null respekt for en gardin og skille mellom klasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Skjønner godt at folk går fram til nærmeste toalett hvis det ikke er noe klart fysisk skille ombord mellom Y og C.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg synes det er sabla flott at SAS CC og SAS-Steward deltar på dette forumet og kommer med innspill "fra den andre siden". Det bidrar i mine øyne til en forbedret innsikt i hvorfor ting er som de er.Selv om jeg i blandt mener ting burde vært anderledes.
Jeg synes det er positivt hvis det settes mer fokus på slike enkle ting. Om SAS blir bedre til å ta vare på business passasjerene og/eller priser produktet rett, så skal man jo ikke utelukke at det gradvis kommer flere av dem.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg jobber også internt i endel fora som har med inflight service å gjøre, å da er det bra å ha i sekken meninger fra andre. Kan si at enkelte ting er endret og justert etter kommentarer fra blandt annet dette forumet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() En takk til SAS CC og SAS-Steward for at man poster hva som er policy. Nå flyr jeg dessverre ikke så mye med SAS lengre siden jeg bor i USA, men på langdistanse, er det uhyre sjelden at noen tar seg forbi gardinen. Så det å dra for gardinen og i tillegg opplyse om policy, tror jeg er en kjempeide. Ingenting er verre enn å sitte på rad 1 og ha en skokk folk i dokø i trynet mens man spiser middag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Økonomipassasjerer som bruker doen foran er like unøvendig og uønskelig som økonomipassasjerer som putter bagasjen sin i hattehyllene i businessklasse. Håper at SAS og andre selskap blir flinkere til å håndheve og informere om at dette ikke skal gjøres. De foran er betaler tross alt 3-10 ganger så mye for billetten som de bak, og fortjener kanskje ikke å bli sittende midt i en dokø? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Flott å høre fra SAS-Steward og SAS CC om policyen, så får vi satse på at denne gjennomføres noe mer systematisk fremover. Som flere andre påpeker så kan vel i teorien 12-15 foran gardinen betale like mye som resten av flyet til sammen. Det er ikke galt om de får noen flere fordeler ombord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har aldri vært et tema for undertegnede på slike korte turer, selskapsblæren er fortsatt inntakt selv etter å ha passert 50.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Med andre ord bør connection time avpasses etter blærekapasitet - CPH er dårlig i så måte siden det er så liten tid mellom ankomst og ny avgang
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bestille hos sas.no, poeng hos Aegean | hifiman | Reiseforum | 4 | 23-06-2014 17:10 |
Hvorfor billigere hos Travelink enn hos SAS? | hifiman | Småprat | 14 | 20-04-2013 08:58 |
Razzia hos SAS | nutcase | Flyforum | 11 | 11-09-2010 11:43 |
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. | atck | Flyforum | 5 | 05-11-2009 15:47 |
Salg hos SAS | sukram | Reiseforum | 19 | 10-03-2009 12:01 |