Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2017, 15:00   #1
staale
Born to run

staale's Avatar

Default Verdens beste reisemål 2017

Mye bra her, selv er jeg jo mest fornøyd med vinneren da ;-)

http://reisetips.nettavisen.no/dette...reisemal-2017/
Old 22-05-2017, 07:37   #2
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Re: Verdens beste reisemål 2017

Mye ugjort ser jeg, har bare 14 av disse destinasjonene inne... Må nok få tatt en tur til Bali snart

Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2017, 09:16   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Ikke sjokkerende. Fantastisk reisemål hvor man finner noe for enhver smak.

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 15:39   #4
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Synes det var litt vel mye turisthøl. Og ligger "Islas de la Bahía departmentet" i nærheten av de andre departementene..? Litt for stor dose nettavisen i dette til å ta det helt seriøst, men bevares, mange bra steder.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 15:52   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Synes det var litt vel mye turisthøl. Og ligger "Islas de la Bahía departmentet" i nærheten av de andre departementene..? Litt for stor dose nettavisen i dette til å ta det helt seriøst, men bevares, mange bra steder.
Alltid artig å høre når slike uttalelser kommer. Hvor har du da vært? Har du da været der de australske fyllikene og europeeren på lavbudsjett oppholder seg, eller ser du på øya i sin helhet og da tar med noen av de fantastiske hotellene de har der?

Jeg mener som alltid at de fleste stedene kan lett bli søppel hvis man reiser dårlig.

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 17:32   #6
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Reiser til Roma nå

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Old 23-05-2017, 19:20   #7
Polaris
Free Luigi

Bali er my number 1 place I will never go to, snakk om et reisemål som overhodet ikke appelerer til ett eneste behov i min reiselyst
Old 23-05-2017, 20:32   #8
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Bali er my number 1 place I will never go to, snakk om et reisemål som overhodet ikke appelerer til ett eneste behov i min reiselyst
Bare av ren nysgjerrighet, siden vi er blant dem som ikke kan få nok av Bali, hva er det som gjør at det er den siste plassen du ville har reist til? Spennende å høre hva en i "andre enden av skalaen" tenker om Bali.
Old 23-05-2017, 22:32   #9
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Bare av ren nysgjerrighet, siden vi er blant dem som ikke kan få nok av Bali, hva er det som gjør at det er den siste plassen du ville har reist til? Spennende å høre hva en i "andre enden av skalaen" tenker om Bali.
Det kan jeg gjerne

*Mygg med ekle sykdommer som Dengue, Zika og til og med Malaria i enkelte områder. Får hetta av mygg i Hellas, jeg har ingen ting å gjøre i Sør-Øst Asia.
*Hepatitt A / mage-tarm-sykdommer. Mye dårlig hygiene så fort man kommer av Hilton/Four Seasons-gebiet.
*Generelt en matkultur som gjør at jeg ikke slapper av og hele tiden må sloss med egne fobier mot å få dårlig mage og/eller hepatitt (har ikke vaksine).
*Fuktig varme, ikke en favoritt. Takler ørken-varme, men sånn regnskogvarme er helt klaustrofobisk, ubehagelig og ekkelt.
*Jeg kan ikke svømme og har null interesse for dykking etc.
*Jeg synes templer er uinteressant, og Sør-Asiatisk kultur/historie appellerer bare ikke til meg.
*Regnskog blir fort kjedelig for meg. Liker bedre utsiktspunkter / åpne landskap som Island, Færøyene, Grønland etc.
*Hater dårlig trafikk og kunne aldri tenke meg å kjøre hverken moped, lett motorsykkel eller liknende.
*Liker best reisesteder hvor man kan kjøre på utflukter hver dag.
*Jeg elsker dyr og det er store problemer med dyrevelferden ifht turistjallaopplegg med elefanter, omreisende sirkus og akvariums i hele området. Det er frastøtende og deprimerende.
*Har propell i meg og liker ikke ligge på strand, liker ikke hverken kokosnøttvann eller drinker. Jeg liker å sitte på pub og drikke øl, sitte i granskogen med kaffe, kakao på termos på skitur eller drikke cola på en fjelltopp.

Det er bare noe med hele konseptet Sør-Øst Asia som overhodet ikke appellerer. Det er ikke en ting som frister med Bali. For å toppe det så har de masse aper som kan finne på å sette seg på ryggen din, jeg elsker dyr men vil ikke ha rabiesape på ryggen som prøver å stjele solbriller og mobil fordi de har blitt fora av så mye turister. Nei takk
Old 23-05-2017, 22:53   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg syntes denne listen faktisk var av de bedre jeg.

Har lagret den som favoritt

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2017, 23:17   #11
staale
Born to run

staale's Avatar

Polaris, grundig argumentert, det skal du ha :-) Så skal jeg ikke ramse opp våre grunner for å digge Bali, men bare kort kommentere dine tre siste stjernemerkede pkt.

1. Garanterer deg at du kunne dratt på dagstur hver dag i 14 dager og opplevd forskjellige ting. Fra klatrepark, rafting, fossefall, rismarker og til vulkaner som Batur/Agung osv osv.
2. 100% enig at dyr som underholdning for turister er en uting, vi dropper også alt slikt. MEN, det finnes i stort sett alle land, inkl Norge med sine cirkus. Så skal man droppe steder pga det er det få plasser igjen å besøke ;-) (skjønner at det bare er en liten del av din argumentasjon og ikke avgjørende altså)
3. Helt enig. Har vært 5 ganger på Bali og har vel tilgode å ligge på en strand. Ref mitt pkt 1.

Uansett interressant å lese. Hva er ditt favorittreisemål selv ?

:-)

Last edited by staale; 24-05-2017 at 10:09.
staale is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2017, 23:56   #12
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Alltid artig å høre når slike uttalelser kommer. Hvor har du da vært? Har du da været der de australske fyllikene og europeeren på lavbudsjett oppholder seg, eller ser du på øya i sin helhet og da tar med noen av de fantastiske hotellene de har der?

Jeg mener som alltid at de fleste stedene kan lett bli søppel hvis man reiser dårlig.
Jeg har vært innom litt over 1300 flyplasser/flystriper/sjøflyhavner/heliports i ca 130 land. Dette var ment som en spydig kommentar til slett en oversettelse fra nettavisens side. (Den med departementet) Og "turisthøl" gjelder for hele listen som sådan, ikke bare Bali.

Når det gjelder Bali har jeg vært der to ganger og bodd relativt standsmessig. Jeg har også hatt leiebil og kjørt rundt på øya begge gangene. Har nok ikke sett alt, og har sikkert også gått glipp av noen perler.

I tillegg til alle de gode poengene Polaris lister opp, kan jeg også tilføye korrupsjon. Bali er for eksempel det eneste stedet i verden jeg har opplevd at lufthavnsjefen (eller hans nestkommanderende, er ikke helt sikker) ville ha penger for å slippe meg opp i tårnet for å hilse på kolleger! Det fikk han ikke og ble ganske snurt da jeg gikk.
I tillegg skal politiet også ha sitt når man blir stoppet i rutinekontroller. Det spiller ingen rolle om man har alt i orden med alle dokumenter, de finner alltids på et eller annet fjas for å få noen dollar. Det nytter ikke med lokal valuta, indonesisk korrupsjon er stort sett kun i dollar.

Vi er slett ikke uenig Sud Caravelle, mange steder blir fort søppel når man kommer ned blant fulle folk, horer og dertil hørende barer/restauranter med plastikk og respatex. Men dersom man kan unngå steder der dette er en del av livet utenfor vakten ved hotellinngangen gjør jeg helst det.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2017, 00:06   #13
Bergern
ScanFlyer Dusty

Listen virker da ganske bra den. Har endel av de øverste fra før, men Bali frister ikke så mye. Tror jeg går for en baklengs Heyerdal og satser på en start i vest.
Old 02-06-2017, 00:19   #14
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Synes listene til New York Times er noe mer interessante, elegante og relevante.

nytimes.com/interactive/2017/travel/places-to-visit

Tidligere år 2016–2009:

nytimes.com/interactive/2015/01/08/travel/places-to-go-archive
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2017, 06:02   #15
C-klasse
ScanFlyer Blue

Prøver Bali i juli jeg. Skal legge ut en liten rapport fra det som er kåret til nummer 1 på listen.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2017, 20:15   #16
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Synes listene til New York Times er noe mer interessante, elegante og relevante.

nytimes.com/interactive/2017/travel/places-to-visit
Enig at denne listen til NYT var litt mer inspirerende og "kultivert". Her var det mye som havner på listen de neste årene!
PS: de 360 webcam snuttene var geniale. Utrolig kult konsept.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2017, 23:48   #17
Polaris
Free Luigi

Ble nettopp minnet på hvorfor Indonesia gir meg total avsmak:
https://www.counterpunch.org/2017/06...o-sex-slavery/

"Stubs and stubs, everywhere, ‘replacing’ magnificent trees, in what used to be one of the greatest areas, often described as “the lungs of the planet Earth.”
Ms. Windrati Kaliman, former lecturer at INSTIPER (Plantation Technology Institute) Yogyakarta, has her theory on the matter:

“Massive deforestation accelerated after ‘de-centralization.’ Now local governments are free to give permits for logging. Rainforest is being converted into palm oil plantations and mines. In theory, protected forests and parks cannot be used for logging, but in reality they are: In Kalimantan, but also in Aceh, Riau, and many other parts of the country.”

[.....]

"I walk around the Center, observing from the distant these fascinating, melancholic creatures. So many awful stories and fates! This used to be a paradise on Earth: for apes, for other mammals, for butterflies, plants and hundreds of different trees. This used to be “the end of the world” and the beginning. Oh Borneo, what is left of you now?

As Mr. Yhenda Permana concluded: “Can you imagine, this once stunningly beautiful island with deep native forests and thousands of living creatures, is now converted and ‘dedicated’ to only one crop: palm oil?”

The tragedy is not only devastating Kalimantan, but almost the whole of Indonesia. This is what has been happening to this country with a deep and ancient culture, and enormous natural beauty, ever since the 1965 US-sponsored coup, and re-introduction of savage capitalism, feudalism, and unrestrained corruption.

Not much is left. Who knows whether anything at all will remain here in one or two decades from now? If not, then what will happen? But the savage capitalism does not bother to ask such questions. It consumes, it plunders everything, while it can. In Indonesia, it seems that there is absolutely nothing that can stop it!"
Old 20-06-2017, 21:24   #18
Polaris
Free Luigi

Enda en grunn til å ikke dra til Bali:
Australske aviser har avslørt en omfattende hundekjøtt-industri på Bali, som blant annet selger hundekjøtt til duste-turister, mens de kaller det "kyllingkjøtt". Det er snakk om hundekjøtt fra gatehunder som er forgiftet med cyanid, som kan ha både rabies og andre sykdommer, og som overhodet ikke er egnet til menneskemat.

OBS: Svært grafiske bilder i begge linker.

http://www.abc.net.au/news/2017-06-1...unters/8626172

http://www.abc.net.au/news/2017-06-1...urists/8620128

Fattigdom og utviklingsland som forsøker å ta igjen vesten er en katastrofe for dyr, miljø og svake individer. Områder bloddopa av rike vestlige turister som søker fine instagrambilder. Alt er finpussa på resortene, men noen km uttafor glansbildene har man altså cyanid-forgiftede hunder som kokes levende, orangutanger som brukes som sex-slaver - og gud vet hva slags lidelser evt. mennesker må gå gjennom der nede. Ikke akkurat det *jeg* anser som verdens beste reisemål...
Old 20-06-2017, 21:50   #19
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Polaris; promoter heller steder du liker og vil anbefale. Det tilfører bedre verdi og inviterer til reiselyst og dialog.

Last edited by Edvard; 20-06-2017 at 22:59.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2017, 21:52   #20
Polaris
Free Luigi

Sist jeg sjekket er det ytringsfrihet og forumet er til for å både anbefale og fraråde.
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules