Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2006, 15:16   #1
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default CPH klar med investeringsplan

CPH har den seneste tid været udsat for en del kritik som de fleste har bemærket - og til en vis grad med rette må man konstaterer.

Det betyder at CPH i øjeblikket er gået lidt i offensiven i forhold til pressen og gør meget for at klargøre hvilke investeringer man er indstillet på at gøre de kommende år.

Lufthavnen selv arbejder med en 10 års plan, hvor Macquarie har afsat 5 mia. dkr. til til investeringer. Dette skal ses i lyset af at lufthavnen forventer en stigning i pax-tallet til omkring 30 mio inden de kommende ti år.

Investeringerne omfatter bl.a. følgende:

*) Første del af investeringer er den nye forbindelsefinger mellem indenrigs og terminal 2. Denne har efterhånden taget form og forventes afsluttet i slutningen af 2006.

*) Næste del er en ny samlet sikkerhedskontrol (tidligere nævnt her) som skal være klar næste sommer.

*) Finger C som benyttes af SAS IC og af andre interkontinentale selskaber ombygges næste år, med en ny etage, således at ankommende og afgående pax kan adskilles. Dette arbejde forventes færdigt i slutningen af 2007

*) Udvidelse af banekapacitet samt taxiveje

Der kan læses mere om planerne i følgende artikle fra Berlingske Tidende:

Københavns Lufthavne udvider
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 15:25   #2
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Godt å se at Kastrup er på offensiven og investerer i framtiden....og ikke minst viser at dem har vilje til nytenkning.
Angående dette med å skille passasjerer som ankommer og reiser ut fra flyplassen...leste for en tid tilbake at Gardermoen visstnok er en av få flyplasser hvor dette er tilfelle. Er det noen som vet om det er meningen at dette skal gjennomføres på de fleste flyplassene med tid og stunder?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 15:37   #3
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Interessant lesning, pp.

Men er det realistisk å forvente en stigning i passasjertallet på 50% de neste ti årene? Er dette en felles vest-europeisk forventning, kanskje?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 16:39   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH klar med investeringsplan

For å oppnå 30 millioner passasjerer om ti år så planlegger CPH med en årlig vekst på rundt 3,5%, mens hvis en tar veksttallene frem til nå for 2006 (6,0 %) vil 30 millioner-grensen bli nådd på bare litt over seks år. Kan det være at CPH har underbudsjettert i sin langtidsplan? Eller vet de at tallene vil gå ned? Det er tegn som tyder på at CPH-vekst på 3,5% kan være riktig.

Når det gjelder langtidsplan, så er det vel OSL som er verst ute. Hvis trenden med dagens vekst fortsetter (gjennomsnittlig vekst til nå i 2006 - OSL +10,6% og CPH +6,0%) vil OSLs passasjertall passere CPH om rundt fire år og 30 millioner-grensen om rett over fem år. Med bare rundt den halve veksten (5,5%) vil også OSL bryte 30-millionergrensen innen ti år. Og hvis dagens tall holder seg for OSL og CPH-tallene holder seg i følge planen, så vil OSL passere CPH om rundt tre år (da vil tallet for begge være rundt 23,3 millioner passasjerer). Dette medfører at OSL må investere i mer enn et skarve parkeringshus med 2600 plasser til en kostnad av 350 millioner. Nic, Sverre, Inge og Liv Signe - dere har litt av oppgave foran dere - terminal 2 må til ASAP samt utvidelse av innsjekkområde, sikkerhetskontroll og bagasjeutlevering i eksisterende terminal.

Med ARNs veksttakt vil det ta rundt 13 år før 30 millioner oppnås. Med de planer som foreligger (Terminal S med pir A, B og C og Terminal N med pir D, E og F) og i dag allerede 61 gater (over 50% mer enn dagens OSL), så ser det ut som at de har det under kontroll.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 17:18   #5
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by LN-KGL

For å oppnå 30 millioner passasjerer om ti år så planlegger CPH med en årlig vekst på rundt 3,5%, mens hvis en tar veksttallene frem til nå for 2006 (6,0 %) vil 30 millioner-grensen bli nådd på bare litt over seks år. Kan det være at CPH har underbudsjettert i sin langtidsplan? Eller vet de at tallene vil gå ned? Det er tegn som tyder på at CPH-vekst på 3,5% kan være riktig.
CPH har en klar tendens til at underestimere sine prognoser for trafiktal - det ser nu engang bedre ud når det går bedre end forventet end omvendt! Nu kan der jo ske mange ting som påvirker tallene i den ene eller anden retning, men mit bud er at CPH passere 30 millioner grænsen om ca. 8 år.

Quote:
Originally posted by LN-KGLNår det gjelder langtidsplan, så er det vel OSL som er verst ute. Hvis trenden med dagens vekst fortsetter (gjennomsnittlig vekst til nå i 2006 - OSL +10,6% og CPH +6,0%) vil OSLs passasjertall passere CPH om rundt fire år og 30 millioner-grensen om rett over fem år. Med bare rundt den halve veksten (5,5%) vil også OSL bryte 30-millionergrensen innen ti år. Og hvis dagens tall holder seg for OSL og CPH-tallene holder seg i følge planen, så vil OSL passere CPH om rundt tre år (da vil tallet for begge være rundt 23,3 millioner passasjerer). Dette medfører at OSL må investere i mer enn et skarve parkeringshus med 2600 plasser til en kostnad av 350 millioner. Nic, Sverre, Inge og Liv Signe - dere har litt av oppgave foran dere - terminal 2 må til ASAP samt utvidelse av innsjekkområde, sikkerhetskontroll og bagasjeutlevering i eksisterende terminal.
Det er i mine ganske usandsynlig at OSL vil kunne bibeholde en vækst i denne størrelsesorden over en længere periode. Den øjeblikkelige trend er et resultat af en relativ aggressiv LCC operatør (Norwegian) og et marked i vækst pga. højkonjunktur. Både dette og væksten varer ikke evigt og DY er vel også selv ved at indse, at de er begyndt at nå grænsen for vækstpotentiale i hjemmemarkedet.

Nej det vil nok være mere rimeligt at se på væksten over de seneste 3-5-7 år og se hvad resultat man så får. At lave en fremskrivningsprognose baseret på den aktuelle vækst giver ingen mening og vil højst sandsynligt ikke være tæt på det reele billede.

Mit personlige bud er at væksten på OSL over de kommende år vil flade betydeligt ud...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2006, 19:03   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH klar med investeringsplan

PP, problemet er at designgrensen for OSL (17,5 millioner passasjerer) allerede i inneværende år blir overskredet uten at det tenkt konkret på en utvidelse av kapasiteten. Det er ikke uten grunn at regulariteten har gått ned på OSL. Det er jo bare skippertak som redder stumpene for OSL - og det er vi nordmenn jammen santen god på så lenge vi får 50 tyskere inn i sikkerhetskontrollen f.eks.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 00:41   #7
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by PP

Quote:
Originally posted by LN-KGL

For å oppnå 30 millioner passasjerer om ti år så planlegger CPH med en årlig vekst på rundt 3,5%, mens hvis en tar veksttallene frem til nå for 2006 (6,0 %) vil 30 millioner-grensen bli nådd på bare litt over seks år. Kan det være at CPH har underbudsjettert i sin langtidsplan? Eller vet de at tallene vil gå ned? Det er tegn som tyder på at CPH-vekst på 3,5% kan være riktig.
CPH har en klar tendens til at underestimere sine prognoser for trafiktal - det ser nu engang bedre ud når det går bedre end forventet end omvendt! Nu kan der jo ske mange ting som påvirker tallene i den ene eller anden retning, men mit bud er at CPH passere 30 millioner grænsen om ca. 8 år.

Quote:
Originally posted by LN-KGLNår det gjelder langtidsplan, så er det vel OSL som er verst ute. Hvis trenden med dagens vekst fortsetter (gjennomsnittlig vekst til nå i 2006 - OSL +10,6% og CPH +6,0%) vil OSLs passasjertall passere CPH om rundt fire år og 30 millioner-grensen om rett over fem år. Med bare rundt den halve veksten (5,5%) vil også OSL bryte 30-millionergrensen innen ti år. Og hvis dagens tall holder seg for OSL og CPH-tallene holder seg i følge planen, så vil OSL passere CPH om rundt tre år (da vil tallet for begge være rundt 23,3 millioner passasjerer). Dette medfører at OSL må investere i mer enn et skarve parkeringshus med 2600 plasser til en kostnad av 350 millioner. Nic, Sverre, Inge og Liv Signe - dere har litt av oppgave foran dere - terminal 2 må til ASAP samt utvidelse av innsjekkområde, sikkerhetskontroll og bagasjeutlevering i eksisterende terminal.
Det er i mine ganske usandsynlig at OSL vil kunne bibeholde en vækst i denne størrelsesorden over en længere periode. Den øjeblikkelige trend er et resultat af en relativ aggressiv LCC operatør (Norwegian) og et marked i vækst pga. højkonjunktur. Både dette og væksten varer ikke evigt og DY er vel også selv ved at indse, at de er begyndt at nå grænsen for vækstpotentiale i hjemmemarkedet.

Nej det vil nok være mere rimeligt at se på væksten over de seneste 3-5-7 år og se hvad resultat man så får. At lave en fremskrivningsprognose baseret på den aktuelle vækst giver ingen mening og vil højst sandsynligt ikke være tæt på det reele billede.

Mit personlige bud er at væksten på OSL over de kommende år vil flade betydeligt ud...
Typisk PP å mene det..
Personlig tror jeg at veksten på OSL selvsagt vil gå noe ned, fordi en vekst på 10% pr år kan jo ikke fortsette inn i det uendelige, tipper at veksten etterhvert vil stabilisere seg på ca 3-5% pr år, tror også at CPH og ARN vil legge seg rundt der..
Men uansett om jeg, PP eller andre får rett, så er behovet for terminal 2/ pir B sterkt tilstede på OSL allerede. Begynn å bygg!!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 02:39   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Tenkte det samme....pp er sjelden positiv til OSL, eller klarer se så mye positivt om tallene eller ruter for OSL....selv om en forsøker å se etter ironien/sarkasmen som han sier han skriver med....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 10:46   #9
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Det var dog utroligt!

Kære venner - mit indlæg var på ingen måde ment som en kritik af OSL, men derimod omkring forventningerne tii den fremtidige vækst. Mon ikke de fleste kan blive enige om at den nuværende situation er et resultat af en række forskellige faktorer hvilket medvirker en meget høj vækst i øjeblikket. Dette er flot for OSL - ingen tvivl om det! Men det er altså ikke realistisk at denne vækst vil fortsætte, hvorved det ikke giver mening at benytte denne som fremskrivningsfaktor.

Det var såment bare det som mit indlæg handlede om... Men hvis i vil opfatte det som en kritik står det jer selvfølgelig frit for!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 11:26   #10
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Jeg synes det er kloke ord her nå, både fra KGL'en og PP. Selv tror jeg at tallene for OSL vil havne noe midt i mellom av deres spådommer....

Uansett kan en iallefall konstatere at kapasiteten her på bjerget (OSL) ER sprengt....

Personlig hadde jeg sett at 3 ting skjedde her nå fremover de neste årene...

Oppstillingsplasser
Sett i gang å bygge oppstillingsplassene som skal være ved og rundt terminal 2, pir B eller hva det nå skal være.....Fra min arbeidsplass kan jeg bare hilse å si at disse trenger vi. Vi har stadig oftere nå sprengt kapasitet som gjør at vi har litt av noen kabaler å legge i de verste high-peak rushperiodene.....

Det samme gjelder også cargo oppstillingsplasser. Her og nå må vi ty til alt for mange "jalla-jalla" løsninger, som å taue fraktere frem og tilbake for å få denne kabalen til å gå opp...

Terminal 2 / Pir B
Hvorfor kan ikke vi for EN gangs skyld ligge litt i forkant av ting. Som KGL nevner er allerede ARN langt fremme ved å ha omtrent dobbelt antall av gater med brohoder enn det vi har her, og tallene skulle vel tilsi at vi burde nesten hatt like mange...

High-speed Turn-off's
Her på GM har vi jo noen "flotte" egenkonstruerte såkalte "High Speed Turnoff's" som skulle være mye mere effektive enn de enkle som brukes i RESTEN av verden...Etter at vi åpnet og flere fly forsvant rett ut i periferiet, ble det raskt bestemt at dette ikke ER noen "HIGH SPEED" turn-off's......Jeg synes og håper at man tar tak i disse og får rett og slett rettet dem ut, så fly som lander MYE raskere enn i dag kommer seg av banen og derigjen øke kapasiteten litt på dette og...

Vi har vel mange flygere her som mang en gang har stusset og irritert seg over disse vil jeg tro?

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 12:03   #11
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP


Terminal 2 / Pir B
Hvorfor kan ikke vi for EN gangs skyld ligge litt i forkant av ting. Som KGL nevner er allerede ARN langt fremme ved å ha omtrent dobbelt antall av gater med brohoder enn det vi har her, og tallene skulle vel tilsi at vi burde nesten hatt like mange...

High-speed Turn-off's
Her på GM har vi jo noen "flotte" egenkonstruerte såkalte "High Speed Turnoff's" som skulle være mye mere effektive enn de enkle som brukes i RESTEN av verden...Etter at vi åpnet og flere fly forsvant rett ut i periferiet, ble det raskt bestemt at dette ikke ER noen "HIGH SPEED" turn-off's......Jeg synes og håper at man tar tak i disse og får rett og slett rettet dem ut, så fly som lander MYE raskere enn i dag kommer seg av banen og derigjen øke kapasiteten litt på dette og...
Ja sjelden vi ligger i forkant i Norge. OSL burde vel hatt like mange passasjerbroer som Arlanda siden passasjermengden er noenlunde lik på de 2 flyplassene.

High speed turn-off's er vel noe av det mest latterlige OSL har konstruert. Her har man altså valgt å gå motsatt av de andre flyplassene rundtomkring i verden i håp om at "DETTE" kan vi best.....i ett land som har gul oppmerking pga all snøen....trenger en si mer...HEIA NORGE!
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 13:45   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Jeg tror PP har helt rett i at veksten kommer til å flate ut, men allikevel er faktum at OSL's kapasitet nærmer seg sprengt om så veksten skulle stoppe helt opp umiddelbart. Derfor er bygging av T2 helt nødvendig, og den må komme på banen rimelig raskt.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 15:55   #13
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Prognostisera framtida tillväxt är nog inte så himla lätt. Se bara på hur trafikutvecklingen på Arlanda fluktuerat de senaste 15 åren. Att tro på oavbruten passagerartillväxt i tio års tid är att vara positiv. I slutet av 90-talet gjorde både CPH och ARN prognoser som så här i efterhand visades vara i överkant. 2005 skulle CPH ha 24 miljoner passagerare och ARN trodde på årlig tillväxt fram till 2010 med 4-5 procent – en siffra som man tvingats revidera ner. Allt som behövs är lite turbulens i ekonomin och positiv tillväxt blir till negativ. En tillväxt på mellan 30 och 50 procent under en tioårsperiod för de nordiska storflygplatserna tycker jag låter rätt så rimligt.

Quote:
Originally posted by Hurum

Ja sjelden vi ligger i forkant i Norge. OSL burde vel hatt like mange passasjerbroer som Arlanda siden passasjermengden er noenlunde lik på de 2 flyplassene.
Tycker det är lite orättvist att beskylla OSL för att hänga efter i planeringsarbetet. Att bygga nytt är dyrt och Gardermoen är bara åtta år gammal. Den kraftiga passagerartillväxten har kommit ganska plötsligt under dom senaste åren och har varit svår att förutse. Arlanda har haft över 40 år på sig att utvecklas till vad den är idag. Byggprojekten på Arlanda har avlöst varandra med ganska långa mellanrum. 1976 invigdes Terminal 5, 1984 stod Terminal 4 färdig och 1990 var Terminal 2 klar. Sedan dröjde det 12 år innan terminalkapaciteten utökades (undantaget diverse ombyggnationer och tillkomsten av Sky City) med Pir F som stod färdig 2002. Det som skulle bli Arlanda Nord respektive Syd har lagts på is och jag vet inte när dom planerna kommer återupptas. Att bygga flygterminaler verkar vara lite som att bygga hotell: de planeras och påbörjas under högkonjunkturen för att stå färdiga lagom till att konjunkturen vänder. Problemet är svårt att undvika.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2006, 21:07   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Enig med PP her om at veksten på OSL neppe kommer til å ligge på dagens nivå over en 10års periode (og det sier jeg ikke fordi jeg flytter ned til "fienden" om 3 uker) og CPH vil nok alltid være størst selv om det er mye innenriks i Norge og lite i Danmark så må man huske på at CPH sitt nedslagsfelt er vesentlig større enn OSL sitt og det blir også spennende å se om RSL vil stjele fra OSL når den åpner
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 02:17   #15
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Enig med Someone - skjønner dessuten ikke helt hva som provoserer enkelte så grundig når PP skriver (selv om jeg har OSL som nærmeste flyplass).
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 08:21   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by TG923

Enig med Someone - skjønner dessuten ikke helt hva som provoserer enkelte så grundig når PP skriver (selv om jeg har OSL som nærmeste flyplass).
Det har nok litt å gjøre med kulturelle misforståelser. Nordmenn og dansker (og svensker) har riktignok mye tilfelles, men på endel området er vi ganske forskjellig noe man oppdager når man prøver å bo i landet.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 11:11   #17
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by TG923

Enig med Someone - skjønner dessuten ikke helt hva som provoserer enkelte så grundig når PP skriver (selv om jeg har OSL som nærmeste flyplass).
Det har nok litt å gjøre med kulturelle misforståelser. Nordmenn og dansker (og svensker) har riktignok mye tilfelles, men på endel området er vi ganske forskjellig noe man oppdager når man prøver å bo i landet.
Hadde ingen vansker med å bo i Danmark Bare gode minner
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 11:21   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,400
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by TG923

Enig med Someone - skjønner dessuten ikke helt hva som provoserer enkelte så grundig når PP skriver (selv om jeg har OSL som nærmeste flyplass).
Det har nok litt å gjøre med kulturelle misforståelser. Nordmenn og dansker (og svensker) har riktignok mye tilfelles, men på endel området er vi ganske forskjellig noe man oppdager når man prøver å bo i landet.
Hadde ingen vansker med å bo i Danmark Bare gode minner
Men da fant du vel også ut at vi ikke er så like som vi innbiller oss?

Uansett trivdes jeg såpass godt selv at jeg flytter ned til Køben igjen om 3 uker.

Køben er jo nesten som dop....er vanskelig å slutte
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 11:24   #19
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by TG923

Enig med Someone - skjønner dessuten ikke helt hva som provoserer enkelte så grundig når PP skriver (selv om jeg har OSL som nærmeste flyplass).
Det har nok litt å gjøre med kulturelle misforståelser. Nordmenn og dansker (og svensker) har riktignok mye tilfelles, men på endel området er vi ganske forskjellig noe man oppdager når man prøver å bo i landet.
Hadde ingen vansker med å bo i Danmark Bare gode minner
Men da fant du vel også ut at vi ikke er så like som vi innbiller oss?
...ganske interessant å se Norge fra utsiden....og dessverre fant jeg ut av "vi" er langt verre enn vi selv tror.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2006, 23:54   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH klar med investeringsplan

Mest interessant er det å sparke fotballen - ikke mannen.

Nå er noen sterke indikator inne som viser tilstanden til de tre i juli - tallene fra SAS og flyme.

Siden tallene for allerede er sluppet, kan vi ved å krysskoble disse data fra SAS og flyme og de følelsene jeg har hatt ved besøk på OSL (totalt sprengt - har ikke sett det verre) - så tror jeg at jeg må revidere mine ansalg - og da blir de disse:

ARN: 1,33 millioner -0,1%

OSL: 1,65 millioner +14,6%

Hvis denne trenden holder seg ut året, så vil OSL passere ARN ved juletider og begge ende opp med rundt 17,7 millioner passasjerer i 2006. En annen ting som er interessant er at ved slike tall som de to ovenfor + CPH i juli, så vil netto tilvekst i passasjerer til nå i år for OSL være større enn summen av CPH og ARN.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS snart klar med ny flystrategi janusk Flyforum 71 13-10-2011 09:43
SAS klar med bonusprogram for ansatte FlyHi Flyforum 0 19-07-2010 12:43
Sterling klar med erstatningskrav til CPH Jan Flyforum 1 03-11-2006 15:02
SAS snart klar med flysurf Farmer Flyforum 3 05-10-2004 09:21


All times are GMT +2. The time now is 16:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.