![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Del 1 Stunt-tur med jumbo!
Torsdagskvelden ble ganske så annerledes enn opprinnelig planlagt torsdag morgen. I lunchpausen på jobben ringte jeg en gammel bekjent for å slå av en prat, jabbe litt sommerferieplaner osv. "Forresten flyr Wamos siste turen for Norwegian i kveld, t/r Praha med Jumbo" sa jeg. Svaret kom brått og uventet, dette er en kar som pleier å tenke seg om både en og to og tre ganger før han gjør noe impulsivt. "Jasså, da må vi vel bare se å få tatt oss en tur, jeg har jo ikke fløyet 747-400 heller, jeg", svarte mannen. Dærsken! Nuvel, billetter ble bestilt for avgang 1645 med DY1502, retur samme aften med DY1503. Operated by Pullmanturair, eqp 744. Fikk også oppleve det igrunnen alle flyselskap plages med; inkonsekvens mht. billetter, bestilling og service. Da jeg bestilt billettene (det gikk naturlig nok fort og gæli') glemte jeg helt å legge inn setebestilling. Da jeg ringte for å få bestilt seter var svaret fra Litauen eller hvor de nå sitter: "Nix. Overhodet ikke mulig. Billett bestilt uten setereservasjonsmulighet, kan ikke hjelpe. Det hjalp heller ikke å tilby ekstra betaling, telefondamen var klinkende klar i sin sak, her fikk man ta til takke med det man fikk. Ok... Takk for hjelpen. Not. Men, da vi spurte på nytt i skranken på Gardermoen var svaret: "Selvsagt! Hvor ønsker dere å sitte? Vi har god plass, ruten går nemlig med en jumbojet i kveld!" Nye boardingkort med vindusplass til begge to både opp og ned ble printet ut på null komma svisj og overlevert med et stort smil. Maskinen, EC-KXN, landet fra Roma i rute, og vi regnet derfor med at vi skulle komme oss greit avgårde på tid ut til PRG også. Nix. Litt uklart om det var Norwegian, Wamos eller slotrestriksjoner, men vi ble en time forsinket. Det oppdaget Norwegian 18 minutter etter at vi skulle startet og sendte en sms da vi allerede satt ombord på flyet og ventet. Og ventet. Og ventet. Flymaskinen er 23 år gammel, opprinnelig levert til Malaysian men har vært innom både Saudia, ConViasa og Air India ila. sin karriere. Skiltingen ombord bar preg av dette, her var det oppslag og info på mange målføre. Kabinen var derimot ganske ok, setene av gammeltypen og meget behagelige. Litt trangt for meg på 1,95 men følget som er 1,75 satt helt greit. I første etasje hadde Wamos satt inn 530 seter, i annen etasje 24 business seter av gammeltypen, 2+2 med 165° recline. Dog var annen etasje blokkert, der oppe var det bare et par medbrakte mekanikere som satt. Wamos fremsto vel i grunnen som nettopp det de er, et charterselskap med begrenset, men helt grei service. Besetningen var hyggelige nok, men mange snakket ganske dårlig engelsk og de var litt "stive" i fremtoningen. Ikke den avslappede og joviale holdningen man ser på mainline-crew med kanskje større erfaring. Nøyaktig én time etter rutetid pushet vi og kom oss endelig i gang. Mer om turen følger i del 2. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En kveldstur til Værnes | Pål S. | Bilder & foto | 7 | 09-07-2013 19:22 |
Kveldstur til Kristiansund | Novair | TripReports | 5 | 20-03-2011 15:04 |
Juletur til Praha | sarpingen87 | Reiseforum | 2 | 17-11-2009 23:51 |
Kveldstur til ENGM 14.05 | Flopp | Bilder & foto | 3 | 15-05-2009 15:39 |
Liten kveldstur til vollen | TigerBlack | Flyforum | 5 | 03-05-2006 19:37 |