![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Da har Norwegian sluppet tallene for Q4 og 2016 totalt sett. +300mnok i overskudd før skatt, i det ofte svake Q4, selv om det riktignok er godt hjulpet av valuta og hedging effekter som drar et underskudd til overskudd. For året under ett ble overskuddet før skatt på 1,5mrd
Presentasjonen: https://www.norwegian.no/globalasset...esentation.pdf Rapporten: https://www.norwegian.no/globalasset...016-report.pdf Last edited by Someone; 16-02-2017 at 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,266
|
![]()
Med utgangspunkt i side 14 må det ha skjedd betydelige endringer i enhetskostnaden hos både Wizz, easyJet og Vueling det siste året?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Mistenker det er stort sett en valutaeffekter, selv om akkurat den siden bør tas men en ørliten klype salt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Da får vi se hvordan dette slår ut på børsen. Yield ned, "alt annet" stort sett opp.
2017 ligger an til å bli et meget spennende år for Norwegian. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Ned 5-6 % nå på formiddagen, i mot setning til hva de fleste analytikere forventet etter resultatslippet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,318
|
![]()
Nå skummet jeg egentlig bare. Men noe av grunnen til overskuddet er vel valuta effekter på drivstoff etc?
Så da mener markedet at det er litt pynting ute å går her da. Om jeg forstår, det lille jeg forstår da, og med forbehold om at jeg ikke har talldysleksi, så kan jeg vel være enig i at de har ett poeng? Quote:
Last edited by Tjab; 16-02-2017 at 10:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,318
|
![]()
Norwegian låner 200 mill.
Egentlig ikke noe banebrytene dette da, men det kan jo være interesant for noen. Totalt lån er nå på en milliard i denne sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]()
http://www.vg.no/podcast/valebrokk-o...iangarkonkurs/
Podcast om Norwegian og økonomien. 25 prosent sjanse for at Norwegian aksjen står i 0 (og 25 prosent sjanse for at aksjen er mangedoblet...) om 5 år
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
DY har vaert kreativ i sitt Q4 presentasjon.
Ser pa pa hva de kaller "Clean EBITDA" - (without non-recurring items) - sa ser man at Q4 2016 er en halv Milliard NOK svakere en Q4 2015. Margin gikk fra 5,8% til -3,2%. Dvs Norwegian taper penger og ekspansjonen er ikke lönnsomme. To ting er enda mer bekymringsfulle: Cost-Trend og Revenue Trend Kostnader stiger, det er noe som er ogsa skrivet i rapporten. Samtidlig faller Revenue per ASK, siden man ser voldsom konkurranse i mange markeder. Norwegian skriver pa side 18 om Margin Restauration following Long-Haul build up. De facto betyr dette at selskap regner med a taper penger pa lengre tid. Personlig har jeg store tvil at man kommer i en situasjon a far marginer opp igjen etter at man selv og mange andre aktörer har ökt kapasitaeter pa langrutene betydelig. Jeg forventer at marginer forblir hvor de er i mange ar fremover. Enten tjener du penger pa dette na eller ikke. Tjener du ikke penger, sa vil du forsvinne og en annen aktör vi sette inn de seter som du tidligere satt inn i market. Nok en ting bör nevnes, selv om DY skriver ikke ett ord om dette: Slaget med IAG. Det hva skjer i BCN er en blodbad som selv Norwegian ikke kommer a tjene penger pa. Samme ting trolig kommer a skje i LGW hvor bade DY og BA flommer markeder med seter. IAG har - i motsetning til DY - pengebingen og revenues fra andre kilder til a holde ut slik en priskrig pa lengre tid. Samtidlig star man i fare at dersom man kaster altfor mye stein pa löven, at den blir sur og begynner a spise deg opp. Er Norwegian forbedet pa en situasjon da IAG gruppen begynner a oversvömme DY sitt hjemme-bane med fly og seter? Tenk deg om noen Level / Vueling fly med base ved OSL og deres impact pa DY...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Predatory pricing.. Ihvertfall hvis man er en "dominerende aktør" i det respektive marked som vel IAG er i Barcelona og London. Og skulle IAG sette inn et massivt angrep i f.eks scandinavia hvor de ikke er dominerende, så er det vel evt. SAS som ryker først, noe som åpner døren igjen for DY. M
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 22-04-2017 at 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Her ligger nemelig nökkelproblemet til DY: Revenue utvikling er for svak i forhold til ekspansjon og til utvikling av CASK. Deres RASK faller og faller. MAR17 -20% - til forlik, SK hadde -10%. Samtidlig stiger kostnader malt i CASK. APR - JUN blir derfor helt avgjörende til DY. Dersom denne voldsomme negative trend i RASK forsetter, sa vil man ikke tjene penger i disse maneder heller. Ergo vil man vaere i nöd a skaffe seg penger pa en annen mate for a dekke utgifter, enten nye lan eller nye Sale&Lease-Back. Begge driver CASK videre opp. Og dermed blir man enda dypere inn i spiralen. Man kan bare hape at styret i DY forstar alvoret pa dette. Enten bremser man ekspansjonen litt og henter de beste Revenue Folks man finner pa market for a fa RASK opp igjen. Ellers man vil tape betydelige sum i 2017. IAG har forstatt alvoret av all dette og alt de gjörer med Level i BCN og high-density BA fly i LGW er först og fremst a beholde flest mulig inntekter inn i sine fly. Fordi jo flere seter DY har ledige, jo mindre deres RASK og enda större blir DY sitt nöd. Öker de da prisene, faller fyllingsgrad mere, dumper de prisene for a fylle flyene sine bedre, sa synker RASK enda raskere. Dette er basic Micro-Economics. Dersom man setter mange ytterlige seter inn i markeder sa vil snitt-inntjening synke (dramatisk). Og synkende RASK dette er noe som DY har ikke rad til i denne tida hvor de ma finansere sa mange nye fly.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Det kommer altså an på hver enkelt rute og hvordan konkurranse-situasjonen er på den, og hva den dominerende foretar seg når det kommer en ny aktør inn. "Fri konkurranse" betyr ikke at den dominerende kan gjøre hva du vil med pris og kapasitet for å stoppe en ny aktør, spesielt ikke i flybransjen hvor konkurransen ofte er lav på enkelte ruter, etableringskostnadene er skyhøye og de samfunnsøkonomiske konsekvensene av dårlig konkurranse er store. Derfor følger konkurransemyndighetene nøye med på dette. Her er et eksempel du kanskje kjenner; http://abstracts.aetransport.org/pap.../1596/confid/9 W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 23-04-2017 at 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2014
Posts: 196
|
![]()
Blodbad?
Per i dag ligger ikke prisene under 3000 kroner tur/retur selv i lavsesong fra Barcelona til New York. Så prisene per i dag er på normale nivåer. Tøff konkurranse så NAS kan selvfølgelig gå konkurs. Men jeg synes risikoen er sterkt overdrevet for sliter de med å overleve vil det sannsynligvis være et attraktivt selskap å kjøpe opp. De kan også selge fly. Alternativt kan de gjøre en emisjon på børsen. Det vil selvfølgelig være negativt for dagens aksjeeiere. Men de kan da få inn noen milliarder som er viktig for å overleve i et tøft marked. Last edited by Rudisha; 23-04-2017 at 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
Det koster å ha DY/D8/DI osv., spesielt på folk innenfor hver og IT-kravene. Det er en grunn til at andre ikke har gjort lignende i like stor grad. Om Norwegian hadde et valg, usikkert, det gir i alle fall muligheter i andre markeder.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,482
|
![]() Quote:
Det er helt åpenbart ei kostnadsside ved å ha drift delt opp i ulike AOCer, men det virker ikke som det er så mye at det er noe stort problem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
JT årsresultat 12/13 | Jan | Flyforum | 3 | 21-11-2013 18:26 |
Sterling årsresultat 2007 | Jan | Flyforum | 12 | 22-04-2008 19:29 |
2,3mrd i årsresultat for QANTAS | Someone | Flyforum | 0 | 17-08-2006 11:16 |
CPH Årsresultat 2004 | Jan | Flyforum | 2 | 03-03-2005 13:42 |