![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
Litt bakgrunn for turen: Som nyskilt fant jeg ut at jeg ikke ville hjemme alene i julen, og at det var lettere å gjøre noe med «hjemme» biten enn «alene» biten. Jeg hadde aldri før reist i business class interkontinental, samt som ølnerd ville jeg også få oppleve Mikkeller sin RAS (tro meg, jeg har prøvd å overbevise flyvertinnen på OSL-EWR og tilbake også da jeg «bare» fløy pluss, men det gikk ikke an å få servert det utenom helt foran).
Når man først har en CT og en haug poeng liggende er det bare å se hvor langt unna man klarer å komme for å oppleve mest mulig business class… det ble Tokyo! Og jammen, der hadde jeg aldri vært før så da tok det ikke lang tid før jeg hadde trykket på noen knapper. Turen ble bestilt med SAS og ruten ble en liten omvei, men det er greit når man egentlig ikke skal mye annet enn bare å være bort. TRD-OSL-CPH-NRT og 4 dager senere NRT-CPH-OSL-TRD. Så det ble en kun så vidt 3 dager på meg der borte. Alt i pluss/business. Turen koster en hyggelig 871 NOK, pluss 50.000 Eurobonuspoeng (brukte amex CT, ellers ville det blitt 100.000). Fokuserer på langdistanseturen, lite spesielt å si om biten fra Trondheim via Oslo til Køben og hjem igjen, det gikk stort sett som det skulle. Turen ble gjennomført i en A340-300 begge veier. Bildene fra "stolopplevelsen" er tatt begge veier og litt blandet. På 3A er det litt mindre skjermet enn på 6A men begge plasser er bra. Kabinen er fin: ![]() Gleden var stor da jeg fant setet mitt: Gooooood plass! ![]() ![]() Og knapper! Blir noe helt annet en den lille metallknappen som kun bikker stolen noe bakover…. ![]() Tok heller ikke lang tid før første av mange glass var på plass. ![]() Kjekt med «hyller» er det også. Og vannflaska var på plass. ![]() ![]() Selve flyet var behagelig og romslig, setet har 15.4” HD skjerm, bra headset, OK film-, serie- og audioutvalg. Men, jeg kan ikke vurdere om tilbudet er “up to date” siden jeg meget sjelden ser på TV, så for meg var egentlig så godt som alt nytt. Stolen er bare herlig, stor, god å sitte i, god å ligge i, god å ligge sånn passe halvveis slengt i… Likte at det var ganske privat og at det går an å justere hardhet. Massasjefunksjonen var litt for slapp synes jeg, men gir likevel en god følelse. Med madrassen på er det ganske så behagelig og på vei til Japan klarte jeg å sove ca 3 timer og på vei hjem ca 6 timer. Ikke verst for noen som vanligvis aldri sover på fly. ![]() Kvaliteten på sengetøyet var bra. ![]() Aminity kit var helt OK, tannbørsten var av bra kvalitet (noe man ikke kan si om tannbørstene man får når bagasjen blir rotet bort -- men det var på en annen tur) og resten har jeg ikke hatt bruk for. ![]() Det tok ikke lang tid før det kom en drink og litt nøtter i en varm skål. ![]() Last edited by FlyingDutchman; 16-03-2017 at 22:33. Reason: fikset noen stavefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
Maten.
Det finnes mange som klager dårlig standard på flymat... men de har nok ikke opplevd dette. Maten hadde skikkelig restaurantpreg smaksmessig. Menyen: ![]() Det ble en salat og round steak, deer cheek, ost og is. Og en del drikkevarer. Som denne, et delmål på turen: ![]() Litt uvant med metallbestikk til alle kuverter, på hvit duk, oppi i luften. Klarer å venne meg til det da... ![]() Det ser litt fint ut med «kokkefrakken», men de kunne for min del like godt ha servert det i sin vanlige uniform ![]() Forrett ![]() Hovedrett ![]() Dessert ![]() Frokost ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
På vei hjem:
Menyen: ![]() Salat og kylling til forrett, kalv til hovedrett, is til dessert. Og før landing ble det cordon blue. Og siden jeg hadde som «mål» å smake meg gjennom hele drikkevareutvalget ble det en del glass vin med også. Forrett ![]() Hovedrett ![]() Dessert ![]() Ca 1:45u vi landet fikk jeg følgende: ![]() Personalet var gjennom hele turen meget hyggelig og serviceinnstilt. Har aldri hatt behov å trykke på knappen, for de sto ved siden av setet før jeg rakk å tenke at det kanskje var på tide med en ny drink eller noe. United loungen på Narita synes jeg var triste saker. Men, siden jeg kom litt sent rakk jeg bare å være der 10 minutter før boarding startet. Og det er helt greit, for man har det bedre på flysetet enn i en dårlig lounge. Men litt tilbake til der jeg påstår at en av grunnene til å ta turen en å smake på Mikkeller sin Rare Air Series. Det var RAS #4 som var om bord og en meget hyggelig flyvertinne serverte et glass. (se bilde før maten). Jeg tenkte det kunne vært veldig fint å få tak i en slik flaske og smake det ved en god anledning på bakken. Så, frekk som jeg er, spurte jeg ved slutten av flyturen om det kanskje var mulig å få med en hjem. Joda, det var i grunn ikke noe problem hvis det ikke hadde vært for at de bare hadde fått med 4 flasker og 3 var drukket. Siste flasken trengte de til returen for det blir ikke fylt på i Japan. Flyverten spurte når jeg skulle hjem igjen og det viste seg at han (og flyvertinnen som også var i pantryen) skulle feire jul og så være på samme fly hjemover. Flyverten sa at han skulle ordne noe. Som «plaster på såret» fikk jeg en flaske Nøgne Ø sake til julaften. Hyggelig det! På vei hjem ble jeg gjenkjent av crewet og ønsket velkommen tilbake. Så snart setebeltlyset ble slukket, kom flyverten til setet mitt og holdt diskret en plastpose med noe oppi, ga det til meg med en blunk. Og joda, det var en RAS#4! Dét kaller jeg service på høyt plan! Jeg takket meget selvfølgelig. ![]() Flyvertinnen som hadde hovedansvaret for min seteseksjon på vei til Tokyo var på jobb bak gardinen. Hun kom fram for å høre om hvordan jeg hadde hatt det, men måtte gå tilbake og jobbe igjen etter veldig kort tid. Hun sa hun skulle komme tilbake når det var en rolig periode for hun hadde visst lyst å høre mer. Rett før vi landet kom flyverten tilbake igjen, tok meg i hånden, ønsket godt nyttår og ga meg en eske sjokolade! Så tja, RAS#4, en flaske det bare er tappen 3300 av. Relativ sjeldne saker som smaker bra. Jeg var veldig glad for å ha en i hendene (eller ryggsekken). Ved ankomst på CPH viste det seg at jeg måtte gjennom en sikkerhetssjekk før jeg kunne gå videre i terminalen. En slik sjekk der man kun kan ha med beholdere på 100ml, og flaska er på 750. Shit! All trøbbel fånyttes. Selvfølgelig prøvde jeg å overbevise securityfyren at dette var meget spesiell og at det kanskje gikk an å slippe gjennom likevel. Men nei, rutiner er rutiner. Han foreslo at jeg kunne gå ut via exit Copenhagen der det kun er passkontroll, men at jeg da ville få samme problem på vei inn til flyplassen igjen. Men han antydet også at det nok ikke blir lett å få sjekket inn noe nytt når man allerede er på tur. Greit nok, jeg gikk mot exit Copenhagen utgangen, satt meg på en benk for å vurdere valgene. Konkluderte at det ble litt drøy å kjøpe en ny koffert bare for flaska, det var også drøyt å satse på å drikke hele flasken før neste flytur. Så, da er det bare å bite det sure eplet og hive flaska tenkte jeg, men ikke før jeg skulle prøve å overbevise han andre securityduden… og satt kurs tilbake mot sjekkestedet. Men, og det er men, en STOR MEN! Jeg kom tilbake til køen, stilte meg bakerst og jammen, flyvertinnen som aldri rakk å spørre mer sto to personer lenger fram i køen (kledd som crew selvfølgelig). Hun hilste på meg og sa at hun nettopp hadde snakket om meg til sin man som sto ved siden av. Hun spurte om jeg hadde fått tak i ølflasken, og da jeg kjapp forklarte om problemet med 100ml opplegget ropte hun nærmest ut NEI!? Det går ikke an! Hvor er flaska nå? [pekte på sekken min] Jeg har en løsning sa hun, og ba meg ta fram flaska og tok den i hennes bag. Tydeligvis har ikke flyvertinner som er på jobb ingen 100ml begrensning Vi gikk gjennom kontrollen og diskret etter noen meter fikk jeg flask igjen. Mange tilfeldigheter og enorm service! Frister absolutt til gjentakelse en slik tur! Last edited by FlyingDutchman; 16-03-2017 at 22:08. Reason: Fikset bildelenke |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
Hvis en adminitrator kan fikse stavefeilen (Tokyio --> Tokyo) i threadnavnet hadde jeg satt pris på det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
|
![]() Quote:
Fikset..... Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: None |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Nov 2007
Posts: 12
|
![]()
Takk for flott og personlig rapport!
Kunne ikke dy meg for å kommentere da dette må være ny rekord i personlig service fra et mannskap. Virkelig imponert hvor serviceinnstilt de du møtte var, mtp at de håndterer 250 pers hver vei og på hvert skift og selvfølgelig ikke kan være så hjelpsomme med alle og enhver. Men de så vel at dette var en viktig anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
|
![]()
Så herligt
![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]()
@jc: tusen takk!
@lev: Vet ikke helt hvorfor servicegraden ble så innmari bra, men det er sikkert uvanlig med en 3 dagers i Tokyo i julen. De fleste ombord var Japanere og da er det kanskje lettere å kjenne igjen en av de få "Europeanere" (og jeg var vel alene om å stille i t-shirt og dongeri i C)? Og tilfeldigvis var vi på samme outbound og inbound. Uansett, dette var usedvanlig bra og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å oppleve noe lignende når det gjelder personlig service. Er veldig glad for å ha opplevd dette. @HNL: Det var drinken "Take off" ![]() Da jeg senere på flighten ba om en SASMopolitan ble det med en whisky ved siden av, for SASMopolitain var en "girly drink" ifølge flyverten og det skulle vistnok kompenseres for. Helt OK, for whisky hadde jeg ikke fått krysset av enda heller ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2017
Location: Haugesund
Posts: 54
|
![]() Quote:
SASmopolitanen så jo ikke feil ut nei ![]() Sent from my iPad using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
|
![]() Quote:
Dersom jeg hadde fått flasken på utreise hadde den blitt med hjem i kofferten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Houston, TX, USA
Posts: 140
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
|
![]() Quote:
Ja, dessverre har du nok rett ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,769
|
![]()
[QUOTE=FlyingDutchman;1087430]Det ser litt fint ut med «kokkefrakken», men de kunne for min del like godt ha servert det i sin vanlige uniform
![]() Faktisk var det noe av det jeg likte med SK C kontra LH C, det hvite antrekket og serveringen fra tralla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]() Quote:
...glemte å takke for en velskrevet rapport, og ser frem til å lese mer fra deg:-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,911
|
![]()
Flott rapport
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
|
![]()
Flott rapport! Det må ha vært noe/noen som virkelig ville at du skulle få med deg den flaska hjem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med A330 til Tokyo 1NOV16 | sk931 | Småprat | 2 | 03-11-2016 18:49 |
Juletur til Brisbane med Asiana, Thai og SAS i business-klasse | jordbarsyltemannen | TripReports | 15 | 15-01-2014 09:53 |
Liten uke i Tokyo - KLM Business | mindsweeper | Reiseforum | 5 | 11-02-2012 20:48 |
SAS øker til Tokyo i vinter | Glenn | Flyforum | 5 | 27-08-2011 10:43 |
Fly business direkte til Norge fra Tokyo? | sukram | Flyforum | 3 | 15-02-2009 20:18 |