![]() |
|
![]() |
#1 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Mulig denne tråden hører best hjemme i historieavdelingen, moderator får vurdere saken.
I en av SAS' årbøker fra slutten av -60 tallet så jeg i enten en årsrapport eller et styrereferat at SAS visstnok hadde bestemt seg for å bestille noen 727-200. Spørsmålet er om noen vet noe mer om dette stemmer, ble 727 vurdert/bestilt/kansellert? Det ble ihvertfall aldri produsert noen for SAS, men kjenner noen mer til dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,396
|
![]()
Ingen røyk uten ild, sier'em.
Det ble vel leid inn et par stykker i tidlig jetalder, men tror ikke at SAS noen gang kom lenger enn tenkeboksen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,314
|
![]()
Ble det leid inn noen i det hele tatt? Bilder?
Kjøpte ikke SAS "restene" av Transair som fløy B727 - uten at disse ble med videre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Jeg kan ikke huske å ha sett eller hørt om noen B727 i ordinær SAS-tjeneste (det har jo sikkert hvert noen innleide slengere, men det regnes vel ikke). Dette hadde det vært interessant å høre mer om!
BAC 1-11 derimot: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...1-11-301AG.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Etter litt søk, ser jeg at det i Scanair Magazine på nett står at Transair´s B727 faktisk fløy for SAS bl a til Grønland en periode. Så kanskje man kan si at de har fløyet denne typen allikevel???
Link http://hjak.se/scanair/html/fpl/b727.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
|
![]()
Takk for info, alltid morsomt å se hva som dukker opp! Nytt for meg at de gamle Transair maskinene ble brukt til Grønland. Må ha vært helt på kanten av rekkevidden hvis de ikke re-fuelet på Keflavik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Från Lasse Holsts utmärkta bok om Transair: " Från 1976 till september 1981 anlitades TSA av SAS för att operera linjen Köpenhamn-Keflavik-Narssarssuaq som SK295/296. Flygningarna utfördes med Boeing 727 med plats för 131 passagerare. Flygningarna gick 2-3 gånger i veckan med besättningsbyte på Island vilket innebar att en besättning flög CPH-KEF-UAK-KEF där nästa besättning tog över för sträckan KEF-CPH men även andra varianter förekom, inte minst till följd av hastiga väderomslag".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Jeg har aldri sett en 727 i SAS-farger men husker godt 727 som Transair Sweden hadde. Scanair, som var et heleid datterselskap av SAS, brukte dem også på charterturer til syden på '70 og '80-tallet. Last edited by Beechdriver; 27-12-2016 at 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Transairveteranene har en interessant side på nettet med historie og mange foto:
http://www.transairsweden.com
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]() Quote:
Slik så de ut: ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Takk for supert bilde Ole Johan. Innledningsvis mener jeg at de (iallefall de første maskinene) opererte uten Sunjet-titlene på halemotoren.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
På denne siden kan man lese mer om Transair sin flåte og de variantene av bemaling B727-flåten hadde:
http://www.transairsweden.com/aircraft.php |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Det finns en bild i Lasse Holsts Transairbok på SE-DDA under provflygning hos Boeing innan leverans till Transair och den har Sunjet-titlene på halemotoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Ja, jeg tror det sto Sunjet på de helt fra begynnelsen av. Bildet jeg la ved fra Airpics er tatt på FBU sommeren 1971, og det var akkurat slik jeg var vant til å se de.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]() Quote:
MEN Før SAS bestemte seg for å kjøpe de 16 DC-9-41 som alle ble levert i 1974 og erstattet de resterende Caravellene, og som gjorde at DC-9-41 for alvor kom inn på innelandstrafikken, vurderte de Boeing 727-200 såpass grundig at Boeing kom til FBU med en ny maskin i Iberia-farger før den ble overlevert til Spania. Jeg tror dette var i 1972 eller første halvår 1973. Har aldri sett noen bilder av det eller omtale, men jeg så flyet selv.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Som Fellowship säger så fanns nog B727 tidigt med bland de typer som var aktuella för SAS. Redan 1964 var Boeing på Bromma med N7003U för demonstration till SAS då jag tog den här bilden, tyvärr bara i svart-vitt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
Intressant om du skulle hitta någon bild (utom undantagen) utan Sunjet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,335
|
![]()
Da har jeg funnet et bilde av SE-DDB uten Sunjet-titler. Hvis man søker på Transair Sweden på eBay så dukker det opp. Jeg har selv minst ett bilde, men fotoalbumene mine er pakket bort og det krever en del å grave de fram igjen.
Men jeg er som sagt ganske sikker på å ha sett bilder av flere individer uten disse titlene. Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Du tror inte att bilden på SE-DDB på eBay är tagen i anslutning till lease till Central och därför är utan "Sunjet" ? Bilden på eBay är väl daterad 1981. Bifogar några bilder tagna av Tommy L , SE-DDB utan "Sunjet" och Transair före lease till Central (som aldrig blev av) ARN november 1980 , SE-DDB Central ARN 25 mars 1981 och SE-DDD Transadria ARN 29 november 1980 , utan "Sunjet".
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG B727 mandag 28NOV17 | jameson82 | Spotteralerts | 2 | 29-11-2016 16:46 |
Rar dør på B727 | VC-10 | Flyteknisk forum | 5 | 24-12-2009 03:09 |
Servisair B727 | Blubird | Bilder & foto | 3 | 08-03-2009 19:41 |
B727 low pass | Madman | Flyforum | 2 | 04-07-2008 15:35 |
SAS DC-9-41 og TWA B727-100 | EB | Flyforum | 0 | 24-02-2007 09:43 |