Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2016, 23:34   #1
AN0510
ScanFlyer Blue

Vin Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Hei, jeg har et litt "dumt" spørsmål, men dog. Ikke skyt meg
Det jeg lurte på er om det er lov å konsumere alkoholholdig drikke i fellesområdene på OSL? Altså i venteområdene? Kunne man f.eks kjøpe en flaske vin på taxfree-shappa og nyte et glass eller to mens man venter?
Eller er dette et stort no, no?
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 00:21   #2
RedLine
ScanFlyer Silver

RedLine's Avatar

Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by AN0510 View Post
Det jeg lurte på er om det er lov å konsumere alkoholholdig drikke i fellesområdene på OSL? Altså i venteområdene? Kunne man f.eks kjøpe en flaske vin på taxfree-shappa og nyte et glass eller to mens man venter?
Det er å anse som konsumering av alkohol på offentlig sted så det er no-go. Vet mange gjøre det, men hvis du blir tatt så kommer politiet.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 01:00   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Ja, stort no-no.
Sikkert en hel haug med regler som brytes samtidig og ikke bare kommer snuten men du kan bli nektet ombordstigning på flyet.

Ganske dum ide, men vi gjorde vel slikt som tenåringer for å spare penger og ikke kjøpe i baren.
Skal du absolut gjøre det, gå på dassen hvert tiende minut og lås deg inne mens du tar et par drammer. Vil du virkelig være på fest inne på dassen, ta deg en røyk også og skyll ned alt når det bankes på døra.
(Been there, done that, know the feeling)
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 05:43   #4
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Ja, stort no-no.
Sikkert en hel haug med regler som brytes samtidig og ikke bare kommer snuten men du kan bli nektet ombordstigning på flyet.

Ganske dum ide, men vi gjorde vel slikt som tenåringer for å spare penger og ikke kjøpe i baren.
Skal du absolut gjøre det, gå på dassen hvert tiende minut og lås deg inne mens du tar et par drammer. Vil du virkelig være på fest inne på dassen, ta deg en røyk også og skyll ned alt når det bankes på døra.
(Been there, done that, know the feeling)
Eventuelt bruke en brun papirpose rundt vinflaska! Da er det ingen som merker noe som helst.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 06:35   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Strengt tatt han man ikke lov å åpne taxfree varer før man er ute av landet. At man derimot neppe hadde blitt tatt er en annen sak

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 25-11-2016, 08:15   #6
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Quote:
Bruk heller pengene på å kjøpe deg inn i en lounge, så kan du drikke deg snydings uten å skjule glasset
Old 25-11-2016, 08:34   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Folk er blitt tatt for dette og det koster når det først skjer. Er det verdt det?

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 09:19   #8
RescueMe
ScanFlyer Blue

Du kan jo alltids prøve på denne løsningen; http://imgur.com/P0mEl0J
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 09:32   #9
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Er SAS lounge utenriks på OSL et offentlig sted?

La oss si at jeg tok med noen 100 ml flasker rødvin hjemmefra, fordi jeg synes SAS sitt vinutvalg i gullstua på Gardermoen er noe stusselig.

Kan jeg drikke dem lovlig i loungen?
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 09:40   #10
RescueMe
ScanFlyer Blue

Bytt ut flyplass med kjøpesenter (de ligner jo) og loungen med sentercafeen så ser en fort hvorfor dette neppe er en god ide
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 09:47   #11
FlyTAP
ScanFlyer Blue

Beer Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Er SAS lounge utenriks på OSL et offentlig sted?

La oss si at jeg tok med noen 100 ml flasker rødvin hjemmefra, fordi jeg synes SAS sitt vinutvalg i gullstua på Gardermoen er noe stusselig.

Kan jeg drikke dem lovlig i loungen?
Det kan du ikke. De som driver SAS loungen har skjenkebevilgning for loungen og drikker noen medbrakt, eller er overstadig beruset, og skjenkekontrollen kommer så kan SAS loungen miste skjenkebevilgningen. I tillegg kan du i verste fall nektes ombordstigning så høres ut som en heller dårlig plan...
Old 25-11-2016, 09:50   #12
Upsaker
ScanFlyer Blue

BizFlyer har skrevet en post på insideflyer om akkurat dette: https://insideflyer.no/forums/thread...ge-2#post-7823

Quote:
Så før spørsmålet kommer om hvorfor de da gir bort alkohol i loungen skal jeg svare på det:

Det er fordi loungen ikke har noen salgsbevilgning for alkohol, mens det har de ombord. Dvs ombord selges det til GO gjester, og for det trenger de en salgsbevilining. Da er man underlagt egne regler for dette. Har man ingen salgsbevilgning kan man dele ut alkohol gratis for da er man ikke omfattet av loven. Som f.eks. dersom en restaurant ikke har salgs og skjenkebevilgning, er det ikke noe i veien lovmessig for at folk kan ta med egne drikkevarer.

Last edited by Upsaker; 25-11-2016 at 09:53.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 10:31   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
BizFlyer har skrevet en post på insideflyer om akkurat dette: https://insideflyer.no/forums/thread...ge-2#post-7823
Det er flere feil i dette innlegget:
Quote:
Det er fordi loungen ikke har noen salgsbevilgning for alkohol, mens det har de ombord.
Det stemmer at de ikke har salgsbevilling, for det er noe dagligvarebutikker har. Salgsbevilling gis til steder som selger alkohol for å ta med seg, men som ikke skal drikkes på stedet. Da har stedet skjenkebevilling. Og det er har de nok i loungen (kommunal, gitt av kommunen) og ombord (statlig).

Quote:
. Har man ingen salgsbevilgning kan man dele ut alkohol gratis for da er man ikke omfattet av loven.
Dette er også feil, av flere grunner. Som nevnt handler det ikke om salgs-, men skjenkebevilling. Selv uten skjenkebevilling står man ikke fritt til å gi bort alkohol. Forøvrig gir ikke loungene bort alkohol, de selger et pakkeprodukt der drikke er inkludert og det regnes som overdragelse mot betaling (alkoholloven §1-4).

Å dele ut alkohol gratis kan i noen spesielle tilfeller være lov, men dette er stort sett i ikke-kommersiell sammenheng. Et eksempel kan være en julegave. Smaksprøver kan også i noen tilfeller vare lovlig å servere, men også her er reglene veldig begrensende.

Quote:
Som f.eks. dersom en restaurant ikke har salgs og skjenkebevilgning, er det ikke noe i veien lovmessig for at folk kan ta med egne drikkevarer.
Et utgangspunkt for reguleringene i alkoholloven at det er forbudt å drikke på offentlig sted (alkoholloven §8-9), og det inkluderer definitivt alle plasser på en flyplass, inkludert lounger. Unntakene er der det er skjenkebevilling, men da kommer jo de reglene og setter begrensninger.

Det er altså ikke lov å sette seg på et gatekjøkken uten skjenkebevilling og drikke medbrakt øl. Det er, egentlig, ikke så veldig overraskende.

Quote:
I selskapslokaler kan du også ta med egne drikkevarer og servere dine gjester med mindre stedet har salgs og skjenkebevilgning.
Nei, selv til sluttet selskap på slike steder kreves det bevilling i en del sammenhenger (§4-5). Uten å røpe for mye, så kan vi vel si at dette ikke etterleves i nevneverdig grad.
Old 25-11-2016, 10:38   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Strengt tatt han man ikke lov å åpne taxfree varer før man er ute av landet. At man derimot neppe hadde blitt tatt er en annen sak
Alkoholloven håndheves vel av politiet, stort sett, ved at de ser hardt på deg og ber deg slutte, eventuelt forlate lokalet. Nå kan det, selvfølgelig, være litt dumt å bli bedt om å forlate flyplassen.

Eventuelt, den håndheves stort sett ikke...
Old 25-11-2016, 12:09   #15
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det er har de nok i loungen (kommunal, gitt av kommunen) og ombord (statlig).
Er vel statlig skjenkebevilling på flyplassområdene? Har selv jobbet på flyplass(noen år siden nå) og vi serverte alkohol fra kl 6, selv om kommunen opererte med 9.

Selv om der fy-fy å drikke medbrakt så skjedde det fra tid til annen, men da slo vaktene ned på det. Dersom man ble synlig beruset hang også flyturen i en tynn tråd og det hendte folk måtte stå igjen. Så aldri noen få bot for drikking av medbrakt.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 12:24   #16
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

En liten historie fra utenlandsdelen på Værnes.

Noen luringer hadde samme idè, og de gikk inn på toalettet hvert 10 min for å drikke det de hadde i posene sine (bare at de hadde funnet plass i et åpent skap under vasken inne på toalettet og satt "utvalget" der).

De ble mer og mer drita, og etter en times tid, mens de var der inne kom et par tollbetjenter og ferska dem på toalettet. Alle tre ble bøtelagt for ulovlig å åpne taxfree, og deretter kom vakter for å kaste dem ut av flyplassen, selskapet ville IKKE ha dem med ombord..

Så anbefaler å kjøpe dere inn på lounge, evt gå på en restaurant og betal i stedet.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 13:25   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Beklager folkens, men denne diskusjonen forteller med all mulig tydelighet at Norge er en utkant i verden.

Hva med å holde seg edru når man reiser? Mindre problemer og flere opplevelser.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 14:55   #18
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Er vel statlig skjenkebevilling på flyplassområdene? Har selv jobbet på flyplass(noen år siden nå) og vi serverte alkohol fra kl 6, selv om kommunen opererte med 9.
Flesland ble nå tørrlagt på morgenen av Bergen kommune. Mulig kommunen hadde vedtatt et unntak for flyplassen der du jobbet?
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138603
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 15:04   #19
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Flesland ble nå tørrlagt på morgenen av Bergen kommune. Mulig kommunen hadde vedtatt et unntak for flyplassen der du jobbet?
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=138603
Ja det kan godt stemme. Vi ble ihvertfall kontrollert av kommunen når jeg tenker meg om.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2016, 18:20   #20
Upsaker
ScanFlyer Blue

Ullensaker kommune har alkoholservering fra kl 06 på Oslo Lufthavn og kl 08 ellers i kommunen.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules