Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-02-2012, 12:32   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Norge Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukturen

- Avinor legger opp til omfattende investeringer i neste NTP-periode, både for å øke kapasiteten og for å tilrettelegge for en framtidsrettet lufthavnstruktur i hele landet, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Avinor vil i planperioden gjennomføre et omfattende investeringsløft på i alt 24 milliarder kroner i hele lufthavnnettet og i flysikringstjenesten.
- Luftfarten står foran det største investeringsløftet siden Oslo lufthavn, Gardermoen ble bygd, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Små og store lufthavner i distriktsnorge vedlikeholdes og oppgraderes. Ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland skal være klar i 2016 og utvidelsen av Oslo lufthavn, Gardermoen, med terminal to, skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever store investeringer innen flysikringstjenesten.

– I løpet av denne NTP-perioden må det også tas beslutning om tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn, Flesland, sier Falk-Petersen.


http://www.avinor.no/tridionimages/N...181-141202.pdf
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 12:42   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Legger ned flyplasser i nord
Nye flytyper krever større rullebaner.
http://www.nordlys.no/nyheter/article5950783.ece
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 12:43   #3
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Nedleggelse av av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-141200

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053012
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 12:45   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Dette er også interessant, og et godt poeng:

Quote:
Fagernes lufthavn sin framtidige rolle anbefales vurdert i samråd med lokale myndigheter. Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 12:56   #5
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Nå må en huske at dette er Avinors (og de andre transportetatenes forslag) til plan.
Dette skal igjennom politisk behandling før den endelige planen bli lagt frem våren 2013.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 13:23   #6
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Nå må en huske at dette er Avinors (og de andre transportetatenes forslag) til plan.
Dette skal igjennom politisk behandling før den endelige planen bli lagt frem våren 2013.
Noe annet er vel heller ikke hevdet i tråden. Det gjør det ikke mindre interessant.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 13:30   #7
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Og med Kleppa sine utemerkede kunskaper om luftfart kan man vel regne med at det ikke blir helt slik som Avinor har foreslått...
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 13:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Mange konstruktive og nyttige innspill fra Avinor her, og håper politikerne har evne og vilje til å få gjennomføre endel av dette, selv om jeg har mine tvil dessverre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 15:28   #9
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Det står at i fleire av nyheitsartiklane at Dash-8 "(...) pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner." Er det ikkje nokon foruftige STOL-flyalternativ? Om det ikkje blir laga såpass store fly som kan brukast på korte rullebaner er det jo ikkje så mange ti-år til det blir langt færre flyplassar i landet sidan det truleg blir for dyrt og vanskeleg å utvide fleire av kortbaneplassane. Kva rest-levetid ser WF for seg at Dash-8 100 sånn om trent har, skal tru?
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 19:24   #10
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.

Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 10:43   #11
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.

Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene.
Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
roger is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 14:01   #12
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
Ja hvis du har mye penger er flybransjen vanligvis et fint sted å kvitte seg med de
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 17:15   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,388
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
Forsåvidt, ja .. Norge har politisk vilje og penger til å investere i infrastruktur i tildels ekstremt grisgrendte strøk. Derfor er det heller ikke allverden å velge i når det gjelder flymateriell ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 20:30   #14
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Twin Otter-400 neste? :P
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2012, 20:36   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
Utfordringen er ikke bare å ha fly i 35-45 pax, men flyene skal også håndtere korte baner ofte i kombinasjon med vanskelig inn/utflyging. Det finnes en del flytyper med 30-40-50 seter, men de egner seg dårlig på 800 m bane og fjell på alle kanter.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 08:01   #16
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Diskusjonen går i Lofoten om Gimsøy alternativet og utviding av LKN.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle6029597.ece



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2016, 15:05   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Diskusjonen går i Lofoten om Gimsøy alternativet og utviding av LKN.

http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle6029597.ece

Vidar
Ser ut som man nå har landet på at Gimsøy ikke egner seg for flyplass, og man nå må lete videre

http://media.avinor.no/pressreleases...t=current_news
Quote:
Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon i Lofoten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.