![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
- Avinor legger opp til omfattende investeringer i neste NTP-periode, både for å øke kapasiteten og for å tilrettelegge for en framtidsrettet lufthavnstruktur i hele landet, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Avinor vil i planperioden gjennomføre et omfattende investeringsløft på i alt 24 milliarder kroner i hele lufthavnnettet og i flysikringstjenesten.
- Luftfarten står foran det største investeringsløftet siden Oslo lufthavn, Gardermoen ble bygd, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Små og store lufthavner i distriktsnorge vedlikeholdes og oppgraderes. Ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland skal være klar i 2016 og utvidelsen av Oslo lufthavn, Gardermoen, med terminal to, skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever store investeringer innen flysikringstjenesten. – I løpet av denne NTP-perioden må det også tas beslutning om tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn, Flesland, sier Falk-Petersen. http://www.avinor.no/tridionimages/N...181-141202.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]() Quote:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053012 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Dette er også interessant, og et godt poeng:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå må en huske at dette er Avinors (og de andre transportetatenes forslag) til plan.
Dette skal igjennom politisk behandling før den endelige planen bli lagt frem våren 2013. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Noe annet er vel heller ikke hevdet i tråden. Det gjør det ikke mindre interessant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Og med Kleppa sine utemerkede kunskaper om luftfart kan man vel regne med at det ikke blir helt slik som Avinor har foreslått...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]()
Mange konstruktive og nyttige innspill fra Avinor her, og håper politikerne har evne og vilje til å få gjennomføre endel av dette, selv om jeg har mine tvil dessverre
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Det står at i fleire av nyheitsartiklane at Dash-8 "(...) pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner." Er det ikkje nokon foruftige STOL-flyalternativ? Om det ikkje blir laga såpass store fly som kan brukast på korte rullebaner er det jo ikkje så mange ti-år til det blir langt færre flyplassar i landet sidan det truleg blir for dyrt og vanskeleg å utvide fleire av kortbaneplassane. Kva rest-levetid ser WF for seg at Dash-8 100 sånn om trent har, skal tru?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.
Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,388
|
![]()
Forsåvidt, ja .. Norge har politisk vilje og penger til å investere i infrastruktur i tildels ekstremt grisgrendte strøk. Derfor er det heller ikke allverden å velge i når det gjelder flymateriell ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Twin Otter-400 neste? :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
Utfordringen er ikke bare å ha fly i 35-45 pax, men flyene skal også håndtere korte baner ofte i kombinasjon med vanskelig inn/utflyging. Det finnes en del flytyper med 30-40-50 seter, men de egner seg dårlig på 800 m bane og fjell på alle kanter.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Diskusjonen går i Lofoten om Gimsøy alternativet og utviding av LKN.
http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle6029597.ece Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,914
|
![]() Quote:
http://media.avinor.no/pressreleases...t=current_news Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|