![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Nettopp kommet info om brann i SQ
http://www.straitstimes.com/singapor...s-june-27-2016 Pax filmet brannen fra kabinen: https://www.facebook.com/TheStraitsT...5/?pnref=story
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 27-06-2016 at 02:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Ingen personskader, 9V-SWB Singapore Airlines Boeing 777-312(ER) skulle opprinnelig til Milano.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Godt at det gikk bra med alle.
Tok av fra Singapore for et par timer siden, da var fremdeles en rullebane stengt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Det var flaks at det gikk bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Kunne vingen tatt fyr i lufta? Eller ville det være umulig pga. lufstrømmen? Og er det ikke rart de ikke evakuerte passasjerene med en gang, men lot de sitte til brannen var slukket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,844
|
![]()
Tenkte paa det samme.. Det ser jo ut som det var en ganske kraftig brann hvor jeg ville trodd man brukte skliene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,032
|
![]()
Nå startet vel brannen i motoren, så spørsmålet er vel også hvorfor den først tok fyr på bakken? Og hvorfor brannen ble såpass omfattende? Motorene har vel endel slukningsmekanismer mot brann?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,120
|
![]()
Når det brenner såpass mye i vingen, er det ikke fare for at alt drivstoffet i vingen skal ta fyr ? Syntes det er veldig rart at passasjerene ble holdt ombord under slukking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Flyet hadde en drivstofflekkasje ifølge Straits Times
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Kikket på videoen og synes det tok lang tid før Brann&Redning var på plass - flyet hadde jo stoppet, så etter min mening burde vi sett slukking....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
|
![]()
Mye whine da folkens? Jeg er 99% sikker på at SQ har contingency planer for alt som kan skje og at dette er nøye vurdert. Det samme gjelder brann og redning på SIN. Alt gikk bra, gjorde det ikke?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
|
![]() Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=1jC-2NhU10Q
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Hvis dette er nøye vurdert og i henhold til SQ sine prosedyrer vil jeg ihvertfall ikke fly med SQ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
En relativ sikker kilde er The Avitation Herald http://avherald.com/h?article=49a58209&opt=0. Det nærmeste man kommer fakta er vel denne beskivelsen; ikke en drivstofflekkasje, men en oljelekkasje:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,961
|
![]()
Lett å være kritikker, men helt ærlig så synes jeg det tar lang tid før slukkingen begynner. Ved drivstofflekkasje og påfølgende sikkerhetslanding synes jeg det er merkelig at ikke brann og redning allerede sto klar ved avkjøringsrampene.
Men vi får bare være tolmodige så kommer nok svarene etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,961
|
![]()
Det har jeg og det kan se ut som at brann og redning kommer kjørende over oppstillingsplass, ut på taxebanen hvor de svinger mot høyre for å så kjøre et stykke nedover før de når avkjøringsrampe til RWY hvor de tar til venstre og entrer flyet fra front. Etterhvert kommer flere kjøretøy til.
Men forklaringer kommer nok. Eksakt som sådann og ikke bare ukvalifisert synsing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
At skliene ikke ble brukt er for meg helt uforståelig. Brann = rask evakuering.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
|
![]() Quote:
Det samme skjedde i 2010 da en A380 fra Qantas på vei til Sydney fikk problemer med motoren (flight QF32), og returnerte til Singapore Changi. Da vurderte kapteinen det dithen at det var tryggest å holde passasjerene igjen i flyet, selv om dette selvfølgelig opplevdes som skremmende for mange passasjerer, som helst ville komme seg av flyet fortest mulig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2016
Location: SVG
Posts: 104
|
![]() Quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_32 Må ha vært lange timer for pax |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tettere samarbeid mellom Singapore Airlines og Malaysia Airlines | Someone | Flyforum | 7 | 17-05-2023 07:12 |
Singapore Airlines starter Stockholm - Singapore 30MAI17 | Bizflyer | Flyforum | 58 | 15-09-2020 14:58 |
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore | Chriscross | Flyhistorisk forum | 4 | 29-03-2012 12:11 |
31des: Husky igjennom isen etter nødlanding | seilfly | General Aviation og sjøfly | 6 | 13-01-2011 14:38 |
Nødlanding på Kjeller etter motorhavari (8.januar). | Madman | Flyforum | 2 | 03-02-2010 23:12 |