Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-06-2016, 02:44   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Singapore Singapore Airlines brant etter nødlanding

Nettopp kommet info om brann i SQ

http://www.straitstimes.com/singapor...s-june-27-2016


Pax filmet brannen fra kabinen:

https://www.facebook.com/TheStraitsT...5/?pnref=story
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈

Last edited by ENGM 911; 27-06-2016 at 02:46.
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 02:55   #2
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Ingen personskader, 9V-SWB Singapore Airlines Boeing 777-312(ER) skulle opprinnelig til Milano.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 07:04   #3
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Godt at det gikk bra med alle.

Tok av fra Singapore for et par timer siden, da var fremdeles en rullebane stengt.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 07:40   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Det var flaks at det gikk bra.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 08:41   #5
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Kunne vingen tatt fyr i lufta? Eller ville det være umulig pga. lufstrømmen? Og er det ikke rart de ikke evakuerte passasjerene med en gang, men lot de sitte til brannen var slukket?
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 09:00   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,844
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Og er det ikke rart de ikke evakuerte passasjerene med en gang, men lot de sitte til brannen var slukket?
Tenkte paa det samme.. Det ser jo ut som det var en ganske kraftig brann hvor jeg ville trodd man brukte skliene.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 09:42   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,032
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Kunne vingen tatt fyr i lufta? Eller ville det være umulig pga. lufstrømmen?
Nå startet vel brannen i motoren, så spørsmålet er vel også hvorfor den først tok fyr på bakken? Og hvorfor brannen ble såpass omfattende? Motorene har vel endel slukningsmekanismer mot brann?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 10:17   #8
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,120
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Når det brenner såpass mye i vingen, er det ikke fare for at alt drivstoffet i vingen skal ta fyr ? Syntes det er veldig rart at passasjerene ble holdt ombord under slukking.
toftos is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 11:58   #9
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Flyet hadde en drivstofflekkasje ifølge Straits Times

Quote:
One of the plane's passengers, Ms Lee Bee Yee, 43, said she detected a faint whiff of what smelled like gasoline about two or three hours into the flight.

"We were informed by the pilot that there was a leak, and that the plane would have to return to Changi Airport as it did not have enough fuel for the journey," said Ms Lee, who runs an e-commerce company.
Beslutningen om å holde folk i flyet kommer nok til å bli en sentral del av etterforskingen.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 12:13   #10
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Kikket på videoen og synes det tok lang tid før Brann&Redning var på plass - flyet hadde jo stoppet, så etter min mening burde vi sett slukking....
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 21:51   #11
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Mye whine da folkens? Jeg er 99% sikker på at SQ har contingency planer for alt som kan skje og at dette er nøye vurdert. Det samme gjelder brann og redning på SIN. Alt gikk bra, gjorde det ikke?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 22:13   #12
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Kikket på videoen og synes det tok lang tid før Brann&Redning var på plass - flyet hadde jo stoppet, så etter min mening burde vi sett slukking....
Ref. den videoen takser flyet enda da brannbilene liner opp etter flyet ...
https://www.youtube.com/watch?v=1jC-2NhU10Q
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 22:18   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Mye whine da folkens? Jeg er 99% sikker på at SQ har contingency planer for alt som kan skje og at dette er nøye vurdert. Det samme gjelder brann og redning på SIN. Alt gikk bra, gjorde det ikke?
Hvis dette er nøye vurdert og i henhold til SQ sine prosedyrer vil jeg ihvertfall ikke fly med SQ...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 22:29   #14
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

En relativ sikker kilde er The Avitation Herald http://avherald.com/h?article=49a58209&opt=0. Det nærmeste man kommer fakta er vel denne beskivelsen; ikke en drivstofflekkasje, men en oljelekkasje:

Quote:
A Singapore Airlines Boeing 777-300,(....) was enroute at FL300 (...) about 2 hours into the flight when the crew decided to descend the aircraft to FL170 and return to Singapore due to an oil leak at the right hand engine (GE90).
......

The airline reported the aircraft returned due to an engine oil warning light, the right hand engine caught fire after the aircraft touched down....
Ut fra en amatørs synspunkt, er det rart at de ikke stengte ned høyre motor ved lavt oljetrykk. Lavt trykk over lang tid vil vel ha et skadepotensial ut over en enmotorslanding. Ut fra beskrivelsen tok motoren fyr (motorolje) etter landing.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 22:29   #15
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,961
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Lett å være kritikker, men helt ærlig så synes jeg det tar lang tid før slukkingen begynner. Ved drivstofflekkasje og påfølgende sikkerhetslanding synes jeg det er merkelig at ikke brann og redning allerede sto klar ved avkjøringsrampene.
Men vi får bare være tolmodige så kommer nok svarene etter hvert.
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 23:01   #16
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,547
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by ruby1968l View Post
Lett å være kritikker, men helt ærlig så synes jeg det tar lang tid før slukkingen begynner. Ved drivstofflekkasje og påfølgende sikkerhetslanding synes jeg det er merkelig at ikke brann og redning allerede sto klar ved avkjøringsrampene.
Men vi får bare være tolmodige så kommer nok svarene etter hvert.
Har du sett videoen i post 12?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2016, 23:34   #17
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,961
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Har du sett videoen i post 12?
Det har jeg og det kan se ut som at brann og redning kommer kjørende over oppstillingsplass, ut på taxebanen hvor de svinger mot høyre for å så kjøre et stykke nedover før de når avkjøringsrampe til RWY hvor de tar til venstre og entrer flyet fra front. Etterhvert kommer flere kjøretøy til.
Men forklaringer kommer nok. Eksakt som sådann og ikke bare ukvalifisert synsing.
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2016, 00:47   #18
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

At skliene ikke ble brukt er for meg helt uforståelig. Brann = rask evakuering.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2016, 01:04   #19
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Singapore Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Kunne vingen tatt fyr i lufta? Eller ville det være umulig pga. lufstrømmen? Og er det ikke rart de ikke evakuerte passasjerene med en gang, men lot de sitte til brannen var slukket?
Det er kapteinen som vurderer om det er tryggest å evakuere eller å forbli om bord i flyet. I enkelte tilfeller, som her, kan det være tryggere å holde passasjerene tilbake enn å evakuere dem ut i et flammehav, så fremt det ikke er større fare for passasjerenes liv og helse om bord i flyet. Dette er en kontinuerlig risikovurdering som gjøres, og all den tid ingen ble skadet, kan det virke som om dette var en helt korrekt vurdering av kapteinen, selv om dette selvfølgelig ikke vil være helt klart før myndighetene har gjort sine endelige undersøkelser.

Det samme skjedde i 2010 da en A380 fra Qantas på vei til Sydney fikk problemer med motoren (flight QF32), og returnerte til Singapore Changi. Da vurderte kapteinen det dithen at det var tryggest å holde passasjerene igjen i flyet, selv om dette selvfølgelig opplevdes som skremmende for mange passasjerer, som helst ville komme seg av flyet fortest mulig.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2016, 01:30   #20
CrtochRocket
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2016
Location: SVG
Posts: 104
Default Re: Singapore Airlines brant etter nødlanding

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
..
Det samme skjedde i 2010 da en A380 fra Qantas på vei til Sydney fikk problemer med motoren (flight QF32), og returnerte til Singapore Changi. Da vurderte kapteinen det dithen at det var tryggest å holde passasjerene igjen i flyet, selv om dette selvfølgelig opplevdes som skremmende for mange passasjerer, som helst ville komme seg av flyet fortest mulig.
I den saken ble pax sittende 3t om bord, kapteinen vurderte det som tryggest som du sier:
https://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_32

Må ha vært lange timer for pax
CrtochRocket is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tettere samarbeid mellom Singapore Airlines og Malaysia Airlines Someone Flyforum 7 17-05-2023 07:12
Singapore Airlines starter Stockholm - Singapore 30MAI17 Bizflyer Flyforum 58 15-09-2020 14:58
British Airways/Singapore Airlines sin Concorde-rute til Singapore Chriscross Flyhistorisk forum 4 29-03-2012 12:11
31des: Husky igjennom isen etter nødlanding seilfly General Aviation og sjøfly 6 13-01-2011 14:38
Nødlanding på Kjeller etter motorhavari (8.januar). Madman Flyforum 2 03-02-2010 23:12


All times are GMT +2. The time now is 10:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.