![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg håper dette er et politisk spill og ikke realitet. For hvis det er en realitet, er jeg veldig bekymret for hva som skjer i en konflikt
https://www.nrk.no/nordland/orion-pa...fly-1.13216252
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For en amatør er det nærliggende å spørre hvor flyvedyktige vil disse være i en konfliktsituasjon da, hvis tanken på at arbeidsplassen kan bli flyttet et stykke om noen år setter dem på bakken? Det er jo ikke slik at de mister jobben en gang, bare blir flyttet på. I dagens Norge er det da atskillige som har det verre.
Om det er realitet eller spill, så virker det nokså uholdbart begge deler... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du kan gjerne endre til en overskrift som sier noe om hva tråden faktisk handler om
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
|
![]()
Nå velges vel militærpersonell på bakgrunn av helt andre ting enn om hvorvidt de klarer å være mentalt stabil etter månedsvis med politisk vakling om hvorvidt hele samfunnet hvor de og familien bor skal legges ned.
Dernest tenker jeg at de som synes dette er pinlig, gjerne kunne prøvd å vært i forsvaret og bosatt på Andenes pdd. Før de uttaler seg om saken.
![]() |
#6 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
Det er flere av oss som har vært i tilsvarende situasjoner i årenes løp selv om vi ikke bor på Andenes.
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Faktisk, så er det nettopp derfor at jeg spesifiserte at de ikke velges på bakgrunn av hvorvidt de klarer å holde holdet kaldt når hele familiens framtid påvirkes av valg som gjøres av politikere.
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er jo noe med at forsvaret ikke er der for arbidsplassenes skyld, men for å utøve den oppgaven som til enhver tid er nødvendig. Man skal også utnytte de tilgjengelige midlene så godt som mulig og dermed vil det fra tid til annen oppstå slike situasjoner med omorganisering og flytting av baser/personell. Forsvarspersonell har i alle år vært vant og nødt til å flytte på seg, og slik kommer det nok også til å fortsette å være!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Håper noen har sett feil på kalenderen og at dette gjelder en forsinket, eller for tidlig, nasjonal aprilspøk.
Uansett hvordan man ser på saken, og hvor mye forståelse man har for usikkerhetsargumentet: Dette er helt utrolig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
http://www.dagbladet.no/nyheter/flyb...s-ned/64525338
Da er det avgjort at Andøya legges ned, mer info i pressekonferanse kl 17 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan vel konkludere med at det er mye tøffinger på forumet i alle fall som ikke biter på noe og står i striden til krampa tar de.
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis det blir konflikt og krig skal man være glad for at noen har lyst til å henge over Barentshavet i en Orion i ruskevær på russerjakt mens andre kan sitte og beskylde disse for å være sveklinger på et forum på nettet. Blir kvalm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Det må du gjerne bli.
I min tjenestetid har jeg flere ganger vært i tilsvarende situasjoner, hvor det har blitt vedtatt å legge ned den avdelingen (og garnisonen) jeg tilhørte. Enig i at det kan være tøffe tak, men det var aldri snakk om å ikke utføre tjenesten. Det gikk heller ære i å utføre tjenesten med både stil og styrke inntil beslutningen var tatt og også inntil avdelingen var lagt ned. Dommedagsprofetiene i prosessen underveis har heller aldri gått i oppfyllelse i de prosessene jeg har vært berørt av. Jeg har respekt for at dette er alvorlig for de som er berørt, og jeg tar til etterretning at offiserer tenker anderledes i dag... Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Helt enig med raider66. Det er tøft å stå i det, noe de av oss som har vært gjennom slike prosesser vet så alfor godt, men vi kjente rammevilkårene og tjenesten gikk foran.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå ble vel også oppdragsmengden nevnt som årsak.
Uansett synes jeg forumister her er veldig raske med å dømme uten at man sitter på et særlig godt faktagrunnlag. Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Spot on i siste setning, Cloudius ;-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
La oss ta utgangspunkt i at flere besetningsmedlemmer på Orionfly er "psykisk for nedkjørt til å fly".
https://www.nrk.no/nordland/orion-pa...fly-1.13216252 Hvem gjør vurderingen at noen er "psykisk for nedkjørt til å jobbe" på objektive grunnlag? Det kan vel kun være en flylege/flypsykolog som er godkjent av forsvaret. Etter tragedien med Germanwings har sivile myndigheter i Europa økt fokus på den psykiske helsetilstanden til besetningsmedlemmer. Jeg forventer at det er det samme i forsvaret. Samfunnet må kunne stole på at alle involverte besetningsmedlemmer har sykemeldt seg og meldt ifra hos den militære flylegen. Last edited by Beechdriver; 09-11-2016 at 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
For meg er det helt opplagt at bestningsmedlemmene på Orionflyene er 100% klare og vil levere langt mer enn forventet I en krisesituasjon. Det betyr ikke automatisk at livet deres når det ikke er noen krise skal leves som om det er full krise.
Så lenge vi godkjenner at Piloter (med eller uten Orion tjeneste) også kan ha familie med barn og små Beagler kan man vel forvente at disse skal kunne ha forutsetninger for å leve så normalt som mulig utenfor krisesituasjoner. Dette er helt klart en taktikk for å bli hørt, for å ha en kommunikasjons kanal - det er manglen på muligheter til å kommunisere som er problemet. Det dreier seg vel heller ikke om man skal flytte, som nevnt skjer det med mange I samfunnet vårt, men å kunne få kunnskap om hvorvidt man skal flytte eller ikke - uvissheten er nok det som har vært problemene. Vi ser jo at det nærmest går automatikk I å mistenkeliggjøre enhver pilot eller andre ansatte I luftfarten når det settes søkelys på arbeidsforhold - det er noe som bekymrer meg langt mer enn hvor beredt pilotene er for kriser.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hesnes Air satt på bakken? | bizlove | Flyforum | 2 | 28-06-2010 13:10 |
ScanAviation satt på bakken | CK | Flyforum | 12 | 13-07-2009 21:32 |
Sikorsky S-92 satt på bakken. | k.s. | Flyforum | 5 | 23-03-2009 10:29 |
Emerald satt på bakken | Blubird | Flyforum | 0 | 07-05-2006 10:36 |
Redningshelikoptrene satt på bakken | sail4fun | Flyforum | 0 | 17-11-2005 10:01 |