Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2012, 15:57   #1
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Exclamation Aeroflot og deiceing

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8068432
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 16:02   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: Aeroflot og deiceing

Yikes! Det er ikke bare tørr nysne heller ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 16:11   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Aeroflot og deiceing

WOW hvordan kan dem gjøre dette. Det er risiko for alle ombord, lurer på hva som skjer nå når Europa og resten får se disse bilene.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 16:19   #4
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Aeroflot og deiceing

"– Det er kapteinens ansvar å passe på at fly og is er fjernet fra vingene. Ingen norske flygere ville turt å ta av i et fly med så mye snø på vingene, sier Knut Backer til NRK.no etter å ha sett der russiske videoen."


Hehe, skal vel godt gjøres å ha et fly på vingen
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 16:22   #5
inger
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2010
Location: Maura, Nannestad
Posts: 1,823
Default Re: Aeroflot og deiceing

Frister ikke akkurat å bestille billett der med det første
inger is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 16:36   #6
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
Default Re: Aeroflot og deiceing

Den der var stygg..
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 17:27   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Aeroflot og deiceing

Uffda. Lite hyggelig tidspunkt å lese om dette på. Håper de gjør ting etter boka på fredag :s
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 17:39   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Aeroflot og deiceing

Skremmende!
Og like ille at selskapet sier dette ikke var noen brudd på sikkerhetsreglene.
De burde heller satt kapteinen på bakken umiddelbart.
Når de nå aksepterer denne type hendelse kan det jo skje igjen.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 19:06   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Aeroflot og deiceing

He he.. En fin fin heads up for de som oensker aa spare noen smaakroner til oesten ved aa fly Aeroflot via Moskva.

Som jeg har sagt tidligere: Du ser ikke meg paa ett russisk flyselskap -- ever.

Og naar selskapet selv gulper opp pisspreik som strider mot alle rutiner for deicing i den siviliserte verden, sier det alt

Last edited by Tommy777; 11-04-2012 at 19:08.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 19:15   #10
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Aeroflot og deiceing

Wow den var drøy!
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 19:17   #11
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Aeroflot og deiceing

"Det går klart frem fra videoen at det ikke var noen brudd på sikkerheten. Snøen ble blåst bort med en gang ved starten på avgangen og virket definitivt ikke inn på aerodynamikken og sikkerheten. Sikkerhet er vårt høyeste prioritet, skriver selskapet i en Twitter-melding."

Hvordan kunne kapteinen på forhånd vite at all isen som kom til å falle av før flyet rotata?
Flaks spør du meg...

Last edited by intotheblue; 11-04-2012 at 19:20.
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 19:20   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Aeroflot og deiceing

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Hvordan kunne kapteinen på forhånd vite at all den farlige isen kom til å falle av før flyet rotata?
Hvordan kunne han egentlig se at den faktisk falt av?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 19:20   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Aeroflot og deiceing

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
"Det går klart frem fra videoen at det ikke var noen brudd på sikkerheten. Snøen ble blåst bort med en gang ved starten på avgangen og virket definitivt ikke inn på aerodynamikken og sikkerheten. Sikkerhet er vårt høyeste prioritet, skriver selskapet i en Twitter-melding."

Hvordan kunne kapteinen på forhånd vite at all den farlige isen kom til å falle av før flyet rotata?
Flaks spør du meg...

Han vet vel dette av erfaring kanskje.

Nei, jeg kommer definitivt ikke til å reise med noe russisk selskap.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 20:22   #14
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Re: Aeroflot og deiceing

Hørte en historie fra Fornebu av en som hadde jobba med deicing. Husker ikke alle detaljene. Enden på visa er at det ble en masse diskusjon. Aeroflotmaskina dro opp i ei snøføyke. Skulle ha vært en gang på 80-tallet.
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 23:34   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Aeroflot og deiceing

Denne er ekstremt stygg.
Minner om den gang jeg jobbet på bakken, og i gate hvor en kaptein (nevner ikke selskap for å unngå masse unødig tull) spurte meg om det skulle de-ices.
Altså, kapteinen mente det ikke behøvdes.
På vingen lå det 5-6 cm tung snø.
Det var is på undersiden av vingen, å alikevel mente kapteinen her at det ikke var nødvendig.
Jeg påpekte at alle andre hadde fjernet dette denne dagen, og selv om jeg langt ifra var noen ekspert. Sa jeg at min mening var at det vil være lurt å fjerne dette.

Men igjen, skremmende, og Aeroflot er enda lengre ned på listen over selskap jeg ønsker å benytte.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 23:42   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Aeroflot og deiceing

Kan man se om dette er tung snø eller tørr nysnø (den henger vel på ganske lenge, noe som skulle tale for tung & våt snø)? Jeg ville imidlertid vært rimelig skeptisk dersom jeg satt ved vingen og så denne snømengden ikke bli fjernet før avgang...

Jeg har forøvrig vært med på en flygning med TU-154 fra Murmansk til Moskva for en del år siden, hvor deicingprosedyren var to mann på hver vinge med hver sin stråkost. Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 23:55   #17
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,275
Default Re: Aeroflot og deiceing

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?
All form for kontaminasjon på vingen vil føre til mer eller mindre alvorlige forstyrrelser i vingens performance, og dertil flyets performance.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 00:24   #18
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,618
Default Re: Aeroflot og deiceing

Mener å ha lest her på forumet at noen fly er godkjente for å ikke trenge avisning. Husker ikke helt, men tror de kunne ha noen cm med snø på vingen. Var noe med at de hadde så kraftig egen avising at de kunne kvitte seg med snøen ved egen hjelp.
Noen som har vet noe om det?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 07:07   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,208
Default Re: Aeroflot og deiceing

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Kan man se om dette er tung snø eller tørr nysnø (den henger vel på ganske lenge, noe som skulle tale for tung & våt snø)? Jeg ville imidlertid vært rimelig skeptisk dersom jeg satt ved vingen og så denne snømengden ikke bli fjernet før avgang...

Jeg har forøvrig vært med på en flygning med TU-154 fra Murmansk til Moskva for en del år siden, hvor deicingprosedyren var to mann på hver vinge med hver sin stråkost. Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?
Det er ikke vekta av snøen/isen som er problemet men endring av de aeordynamiske egenskapene som du sikkert vet. Det er derfor man skal ha flyet helt fritt for snø og is før take off.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2012, 08:45   #20
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
Default Re: Aeroflot og deiceing

Sakset fra Avherald's rapport;



Quote:
On Apr 9th Rostransnadzor (Russia's Ministry of Transport) suspended the activities of UTAir Technics at Moscow's Vnukovo Airport due to violations of regulations released by Rosaviatsia (Civil Aviation Authority). Those violations permitted 4 ATR-72 of UTAir to depart Moscow's Vnukovo Airport without de-icing/anti-icing in weather conditions conducive to icing. Rostransnadzor also suspended operation of UTAir's ATR-72s until the factors that led to the crash of VP-BYZ in Tyumen have been determined and measures to reduce the risk have been taken.
Litt på siden, men har sett fly ( NO sådanne ) ta av uten deicing, hvor jeg har tenkt ( amatørtenkning ) går dette godt? Og ja, så langt har det gjort det
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aeroflot kjetil Flyforum 10 20-07-2009 13:00
Aeroflot putzmeister Samlerhjørnet 4 01-01-2009 19:18
Aeroflot amatør Flyforum 19 29-06-2008 18:43
Aeroflot sk931 Flyforum 3 10-11-2005 21:14
Litt deiceing på OSL TigerBlack Flyforum 4 25-01-2005 13:15


All times are GMT +2. The time now is 17:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.