![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Dette kunne fort ha gått veldig ille.
https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=jyshWtu8zZM Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Ja, hvis man ikke har litt flaks bør man holde seg på bakken....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]()
En kinesisk cowboypilot som tenkte at "jeg har det største flyet, så jeg har forkjørsrett!"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,200
|
![]()
Det kunne nesten blitt en ny Tenerife. Nå vet jeg ikke hvordan værforholdene var men da jeg tok noen flytimer ble man opplært til å alltid se om det var klart før man entra en rullebane uavhengig av klarering.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Været var visstnok fint det. Hvorvidt de hadde fått klarering til å krysse som deretter ble trukket tilbake uten at de fikk det med seg eller hva annet som har gått galt vil kanskje komme fram etterhvert. For egen del var det mere interessant at kapteinen på den andre maskinen tok en avgjørelse om å ta av. Det hele er ihvertfall et typisk scenario man bør tenke igjennom på forhånd og så godt det lar går gjøre seg opp en egen mening om hva man gjør i en tilsvarende situasjon. Personlig ville jeg nok heller avbrutt avgangen, men det er lett å si i ettertid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,120
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Jeg tolker det ikke slik utifra de opplysningene jeg har sett. Det er mange som undervurderer hvor raskt man faktisk kan stoppe. Men det er en situasjon man bør ha tenkt igjennom på forhånd. "Hva gjør jeg hvis?"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
|
![]()
Er det ikke slik at noen har tenkt over dette, eller liknende, situasjoner tidligere? Har man passert V1 tar man av, er man under V1 stopper man. Eller er dette feil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
V1 er jo relatert til rullebanelengde, ikke til situasjoner der tilgjengelig lengde plutselig blir endret....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]() Quote:
-eggs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nesten-krasj for småfly på Årø under oppstart | RJon | Småprat | 0 | 01-12-2016 11:38 |
Nesten krasj i Barcelona | toftos | Småprat | 15 | 08-07-2014 23:16 |
Runway incursion ENVA | bu995 | Flyforum | 8 | 23-11-2010 12:25 |
Om Runway incursion | catocontrol | Flyforum | 17 | 22-11-2010 13:42 |
Flere nesten Runway kollisjoner på Logan Intl | Farmer | Flyforum | 1 | 07-10-2005 05:37 |