![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
|
![]()
Jeg leste akkurat på NRK tekst-tv at Avinor har bestemt seg for å bygge en ny kontrollsentral på Gardermoen i stedet for å flytte til Stavanger. Men hvorfor kan de da ikke bare bli på Røyken?
Bakgrunnen for det opprinnelige flyttingsvedtaket var jo å spare penger ved å kutte ned til to sentraler, men nå som de skal bygge en helt ny blir jo det veldig rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Tror ikke det er så mange som kan svare deg på dette akkurat nå. Siden det ikke har kommet noen pressemelding så KAN det hende at vi snakker om ny stor-approach på GM. Akkurat det har vel ligget i kortene lenge.
I praksis vil det si at mesteparten av luftrommet på østlandet blir på østlandshender mens enkelte sektorer blir flyttet til Stavanger, uten at dette medfører mannskapsforflytning. I mellomtiden får vi bare vente på en oppklaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Sjekket nettopp lørdagsrevyen på nettet og så at det var snakk om at GM-APP som var vedtatt. Dette er IKKE en kontrollsentral og det er IKKE en omgjøring...
Men de hadde jo stavet Gardermoen rett på teksttv. Ikke verst. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Og det du sier, var vel det som var essensen av innslaget i Lørdagsrevyen også? Det var i alle fall slik jeg oppfattet det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
Nåh, det er gledelig at de har vedtatt at alt skal ut fra Røyken en gang for alle. Jeg unner ingen å jobbe inni en bunkers på Hurumlandet. K |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Jeg tror ikke man skal selge skinnet før bjørnen er skutt her. Styret i Avinor har vedtatt at feeder/stacker-sektorene skal samlokaliseres med Oslo APP. Det betyr vel i praksis at det ikke blir så mye luftrom eller personell som skal flyttes til Stavanger. Dessuten blir det presisert at det ikke blir noen flytting fra Røyken før i 2012. Det avgjørende for hvor mye som eventuelt skal til Stavanger er om Oslo ASAP-prosjektet viser seg å kunne avse noe luftrom i den retningen.
Og det er vel ikke noen direkte omgjøring av noe styrevedtak, Røyken skal legges ned uansett, hvertfall dersom man kjøper det som står i teksten fra styret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Det er veldig dyrt å drive disse fjellhallene, mulig det er derfor de heller vil ha "normale" lokaler
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Såvidt jeg vet, så ble kostnadene for å drive Stavanger skjult i flyplassbudsjettet slik at det skulle se ut som om Røyken var et mye dyrere alternativ. Typisk jukseregning foretatt av et par kvinnemennesker som aldri burde vært gitt ansvaret for noe. ![]() Så har vi terroraspektet da. En industribygning på en flyplass er noe mer sårbar enn en fjellhall et stykke ut på landet.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Takk. Ble noget forvirret over medias fremstilling i helga. Enda verre enn "normalt": Skrede må ha strøket mange mot hårene gjennom årene. Bytt ham ut.
Quote:
Uansett mener jeg at en Samferdselsminister minimum bør inneha bilsertifikat, og helst også flysertifikat... ![]() ![]() ![]() PS: Nå maser han Springsteen fortsatt om å få penga sine tilbake. Herlig musikk!!! ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Nå er det vel et par kvinnemennesker som heldigvis er sparket ut av Avinor som har regnet på tingene tidligere - ikke ministerene.
Samferdselsministeren er fornøyd og uttaler at hun har full tillit til vedtaket. Hun sa også i nyhetene at det virker som flyselskapene og passasjerene nå får den ro de fortjener. http://www.boarding.no/art.asp?id=23023
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Fra Avinor:
Avinor utvider den planlagte innflygingskontrollen på Gardermoen Avinor Oslo 2. september 2006. Styret i Avinor har besluttet å utvide oppgavene til den planlagte innflygingskontrollen på Gardermoen. Vedtaket innebærer at arbeidsoppgavene til Oslo Kontrollsentral i Røyken blir fordelt mellom Stavanger Kontrollsentral og den nye innflygingskontrollen. Oslo Kontrollsentral i Røyken vil være i drift frem til 2012. Styrets tidligere vedtak om å legge ned Oslo Kontrollsentral i Røyken står fast, men med to justeringer i gjennomføringsplanen. Oslo Kontrollsentral får ansvaret for å innføre et nytt trafikkreguleringssystem for Østlandsområdet innen utgangen av 2009. I tillegg utvides innflygingskontrollen med sektorene for inn- og utflygingskontroll, som Oslo Kontrollsentral i Røyken i dag utfører for Gardermoen. Dette er i samsvar med vurderinger foretatt av bl.a. SINTEF. Samlokalisering anses i vurderingene spesielt viktig i områder med stor trafikk, hvilket er tilfelle for Østlandet. I 2005 var det godt over 200.000 flybevegelser i tilknytning til Oslo Lufthavn Gardermoen og Sandefjord Lufthavn Torp. Nevnte lufthavner opplever sterk vekst, og i tillegg planlegges det oppstart av ruteflygninger fra Rygge Sivile Lufthavn. Deler av områdekontrolltjenesten er planlagt overført fra Oslo Kontrollsentral til Stavanger Kontrollsentral i 2010. Oslo Kontrollsentral i Røyken vil opphøre som operativ enhet når resten av områdekontrolltjenesten blir overført til Stavanger i 2012. - Den justerte planen begrenser omfanget av personellforflyttinger, endrer rekkefølgen av noen tiltak og utvider tidsperspektivet. Løsningen er grundig drøftet internt, og løsning gir lav risiko med hensyn til gjennomførbarhet og driftsstabilitet, sier Sverre Quale, administrerende direktør i Avinor. Den nye innflygingskontrollen får ansvaret for ankomster og avganger til/fra flyplassene Oslo Lufthavn Gardermoen, Rygge Sivile Lufthavn, Sandefjord Lufthavn Torp og Skien lufthavn, Geiteryggen. - Østlandsområdet er det tettest trafikkerte området i Norge, og det er viktig for kapasitetshåndteringen av vi beholder personell som har denne oppgaven i dag, samtidig som vi rekrutterer nye, sier Sverre Quale. Kontrollsentralen i Stavanger vil få ansvar for all underveistrafikk i Sør-Norge og offshoresektorene. I tillegg kommer oppgaver relatert til innflygingskontrolltjenester for lufthavnene på Sør-, Sørvest-, og Vestlandet. Bakgrunn: Inndeling av flygekontrolltjenesten Flygekontrolltjenesten deles inn i tre vertikale ansvarsområder: Områdekontrolltjeneste, innflygingskontrolltjeneste og tårnkontrolltjeneste. Områdekontrolltjenesten har kontroll over øvre luftlag hvor flyene er i underveisfasen, mens innflygingskontrolltjenesten kontrollerer områder hvor mange fly er under stigning eller nedstigning. Tårnkontrolltjenesten har ansvaret for flyplassområdet og det nære luftrom. Kontaktpersoner: Sverre Quale, adm. dir. i Avinor, telefon 90 188 374 Knut Skaar, direktør flysikringsdivisjonen, telefon 91 175 676 Ove Narvesen, kommunikasjonsdirektør i Avinor, telefon 41 300 200 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Avinor-styrets beslutning om å bygge en ny kontrollsentral ved Oslo Lufthavn Gardermoen er i strid med Stortingets vedtak i denne saken. Nå er Avinor-styrets vedtak klaget inn for regjeringen av Fylkesutvalget i Rogaland.
http://www.boarding.no/art.asp?id=23054
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Hva skulle man gjort uten disse patriotiske lokalpolitikerne? Og hva sier så dette Stortingsvedtaket de gnåler om? Jeg trodde etableringen av KS Sør ved Stavanger kontrollsentral var et vedtak tatt av styret i Avinor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Vel, det er en utbredt misforståelse blant politkerne at dette var et stortingsvedtak. De håper nok at det var det, for da kunne stortinget gjort noe, men den gang ei.
Norge må være det eneste landet i verden som har råd til å ha så mye dumme folkevalgte.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
|
![]()
Vedtaket styret i Avinor har gjort ser ut til å bli en god løsning.
Det var på tide for det har til tider vært en farse slik de organisasjonen har holdt på. Det har kostet samfunnet store beløp slike aksjoner som har vært de siste par årene. Flygeledernes foreningsformann har utført en god jobb for mange flygeledere. Maken til råtass har ikke fedrelandet sett siden LO drev på med sitt råkjør på -70/-80 tallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
Hva slags råtassvirksomhet er det egentlig Skrede har drevet med? Hva slags aksjoner er det som har kostet samfunnet store summer? Hvem er "de organisasjonene"? Skrede har gjort en god jobb for flygelederne, men det er lønnsforhandlingene. Ellers tror jeg nok du kan takke Fru Flesland og Herr Tallerås for all sanden i maskineriet. Men å måtte forklare det enda en gang trodde jeg faktisk etter hvert var unødvendig... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Ny sjef i Avinor | ENGM 911 | Flyforum | 1 | 12-01-2011 10:39 |
Avinor...på BGO | G-COLE | Flyforum | 9 | 22-11-2006 16:23 |
Avinor.no nede? | HaraldH | Flyforum | 3 | 15-11-2005 12:46 |