![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Jeg hadde en diskusjon (Altså en snill og rolig diskusjon) med en kjenning i helgen. Teamet var om at en A380 kan gå ned å lande og ha take off på EVE Lufthavn. Han mente at en A380 ikke kan lande på EVE, pga at rullebanen ikke er lang nok og ikke nok bred nok. Jeg mente at en A380 kan gå ned på EVE Lufthavn. Hvis det blir en nødlanding osv for en A380. Jeg sa dette til han. Jeg har lest på nettet at fly selskapene Emirates og Ethiad har vurdert og sett på EVE som nødhavn for A380. Når di flyr over Nord-Norge. Hvis det skulle skje noe. For at Bodø og Tromsø har for kort rullebane., Kan noen gi meg fasit og svar her. På denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Kanskje husker du feil mtp hvor de ønsket nødstopp i tilfelle sykddom el, se http://www.an.no/nyheter/verdens-sto...s/1-33-6125005
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ok.
Da husket jeg feil. Og tok feil. Men jeg spurte også om en A380 kan lande på EVE Lufthavn å. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
A380 er bygd for å kunne lande og ta av, der Boeing 747 kan lande og ta av. Evenes har vel hatt flere Boeing 747 besøk, så svaret er ja i utgangspunktet. Jeg vet ikke om vingespennet på 79,8 meter kan bli utfordrende på taxebaner etc....
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Problemet med 380 er i første rekke vingespenn og tyngde. Med 45-meters banebredde, som de har på Evenes, vil de ytre motorene henge utenfor banelegemet og feie opp mye skrot når man drar på. Derfor må man ha beredskap for å feie banen før neste fly kan lande eller ta av. Det er også fare for at ytre motor suger inn gjenstander som måtte ligge på bakken.
Pga vingespennet må man de fleste steder stenge taksebaner mens A380 beveger seg da dens vingespenn gjør at ikkerhetsavstanden for passering underskredes. Man må normalt også stenge eller begrense trafikk på nabogate. Så det er mange hensyn å ta. Dette fikk Qatar merke da de 'tvang' seg til å bruke A380 på åpningsflighten til Atlanta. Da flybyttet (fra 777-200LR) og ankomst-/avgangstid var midt i ettermiddagsrushet, kunne ikke ATL tilby A380-gate og maskinen måtte stå fjernparkert. Den kunne heller ikke fueles der den sto, så de måtte taue maskinen over til cargoramp'en på sørsiden for dette og den ble to timer forsinket ut. ATL krever 60 dagers varsel for A380-ops. Qatar meldte fra 27. april. Hadde det ikke vært for 'uvennskapet' med Delta hadde det sikkert løst seg, men i dette tilfellet ville ikke Delta - med ful rett - gi fra seg gaten. http://www.cnn.com/2016/06/02/aviati...lanta-airport/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Ingen Norske flyplasser er godkjent for å ta i mot A380 An124 osv. 6 flyplasser i Norge er godkjent for å ta i mot B747, A340 osv. Bl.a Evenes. De andre er Banak, Værnes, Ørland, Flesland og Gardermoen.
Disse flyplassene har en aerodrome reference code som er 4E. En A340 er en 4F. Det betyr om noen planlegger operasjoner på Evenes med en 4F, må Luftfartstilsynet godkjenne det. Men om det er snakk om nødsituasjoner, eller medisinske tilfeller, er "alt " lov. Så det enkle svaret på spørsmålet ditt er ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
一期一会
|
![]() Quote:
https://www.youtube.com/watch?v=y0cAvxQ7Ta4
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Hehe løyen video. Episk flott fly!!!!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Den første Airbus 380 som besøkte OSL feide vel over noen skilt langs rullebanen ... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sogndal Lufthavn Haukåsen - kan en 737 lande der? | Tarzan | Småprat | 15 | 07-06-2016 12:20 |
Charter fra Kreta (LGSA) til Evenes måtte lande i Bodø | ENBO | Småprat | 4 | 04-10-2015 11:53 |
Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss | Glenn | Flyforum | 54 | 26-10-2010 23:24 |
NRK: Fly kan bli nektet å lande på Moss Lufthavn Rygge | Discus | Flyforum | 3 | 14-07-2008 10:51 |
A 380 til Billund Lufthavn | Bll spotter | Flyforum | 2 | 14-08-2006 23:27 |