Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2016, 12:17   #1
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
DAT Alvorlige motorproblemer for DAT/DOT LT mellom Esbjerg og Billund 17MAR16

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...-anden/6001241

Kanskje ikke Danmarks mest edruelige avis, men denne situasjonen høres unektelig ikke særlig bra ut.

Virker uansett å være bra håndtert og alle kom fra det uten verre mén enn et par timers forhøyet puls.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 18:05   #2
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Virker uansett å være bra håndtert og alle kom fra det uten verre mén enn et par timers forhøyet puls.
Nu må du ikke gøre det værre end det var! Flyvetiden er scheduleret til
20 minutter, så reelt har der været tale om 10- 12 minutter i luften! Men indrømmet, jeg havde også fået forhøjet puls!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 19:40   #3
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,528
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Quote:
A Danu Oro Transportas Avions de Transport Regional ATR-42-500 on behalf of DAT Danish Air Transport, registration LY-DAT performing flight DX-26 from Esbjerg to Billund (Denmark) with 7 passengers and 6 crew, was enroute when the crew received a fire indication for the right hand engine (PW127) and shut the engine down. The aircraft continued to Billund and was on final approach to Billund descending through 1000 feet AGL when the left hand engine emitted a loud bang and a large streak of flames. The crew kept the left hand engine running and continued for a safe landing in Billund.

A passenger reported one of the pilots after landing commented in passing that this became a close encounter.

The airline reported that the left hand engine was not on fire and was working at all times, it suffered what is being called a compressor stall. The experienced crew, following the problem of the left hand engine, even attempted to restart the right hand engine. There were 7 passengers and 6 crew on board.

Denmark's HCL have opened an investigation into the occurrence.
http://avherald.com/h?article=4959275e&opt=0
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 19:46   #4
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Nu må du ikke gøre det værre end det var!

Jeg kjenner ikke saken annet enn fra ovennevnte artikkel.

Men utfra det jeg leser (og leser mellom linjene) så har de hatt en motorbrann i høyre motor som de har fått slukket. Ok. Den motoren starter vi ikke igjen...

Problemet oppstår når motor nummer to får compressor stall. Det er ikke alltid man kan få kontroll over denne kun ved å redusere power, noe jeg antar har fungert her. En kollega i et tidligere firma jeg jobbet i fikk nettopp dette. Og den motoren havarerte så det bokstavlig talt skrek etter umiddelbart (les: virket ikke lenger).

Da er det plutselig lite hjelp i at ruta kun er på 20 min... Finn deg et jorde.

Last edited by Swashbuckler; 18-03-2016 at 19:50.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 19:53   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Du har en veldig dårlig dag på jobben om du opplever motorbrann i den ene motoren og deretter compressor stall i den andre... Vil tro man kan ha høy puls en stund etter landing og.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 20:15   #6
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 604
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Spørsmål fra en uten noen som helst expertise innen luftfart, men veldig nysgjerrig

I et slik tilfelle, hvor man får problemer og må slå av en motor, vil man da holde "max" / "høyere" altitude inn mot flyplassen i tilfelle engine 2 også svikter, for å sikre at man kan glidefly inn, eller taes dette ikke hensyn til?
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 20:36   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Du har en veldig dårlig dag på jobben om du opplever motorbrann i den ene motoren og deretter compressor stall i den andre... Vil tro man kan ha høy puls en stund etter landing og.
Understatement of the year ... Hva er odds'ene for noe slikt??

Skal bli interessant å se rapporten ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 21:18   #8
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
Default Re: Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
.
Da er det plutselig lite hjelp i at ruta kun er på 20 min... Finn deg et jorde.
jeg læste din post således, at motorhavariet var sket under en flyvning på et par timer. Pardon, hvis misforståelsen er på min side, der er i hvert fald ikke tale om sprogforbistring!
Selv om jeg ikke er pilot kan jeg godt sætte mig ind i, at det er en meget alvorlig situation!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2016, 21:37   #9
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Alvorlige motorproblemer for DAT (DOT) mellom Esbjerg og Billund.

Ikke noe problem. Poenget mitt er så enkelt som at det er ikke mye å finne på når to motorer stopper.

Ser nå at det er presisert at compressor stallen skjedde i 1000 ft under innflyging. Da er det klart at sjansene er gode for at motoren klarer å holde ut frem til landing.

Men det har nok gått kaldt nedover ryggen på både crew og pax da motor nr. 2 begynte å fuske.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2016, 13:34   #10
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
DAT The 'Billund glider' - foreløbig rapport

Jeg kan ikke finde den oprindelige tråd, men moderator kan bare
ommøblere! !

Der er kommet en foreløbig rapport på LY-DAT, som var ved at
komme galt af sted under indflyvning til BLL den 17. marts.

Et resume:
http://www.check-in.dk/braendstofman...d-i-motorstop/

Selve rapporten findes her:

http://www.havarikommissionen.dk/ind...id=161&lang=da

Esbjerg står som hændelsessted!. Højre motor satte ud
umiddelbart efter take off fra EBJ, men flyvningen blev for alvor
kritisk, da også venstre motor satte ud på finalen til BLL.

Lidt uhyggelig læsning, synes jeg!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2016, 19:22   #11
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: The 'Billund glider' - foreløbig rapport

Å fysj! Det der skal ikkje kunne gå. Skummelt at målar viser feil og dei framme har feil informasjon. Godt det gjekk bra.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Billund (BLL) - Esbjerg (EBJ) Michael Knudsen Flyforum 8 16-07-2011 00:35
Billund og Esbjerg LN-GBM Flyforum 2 03-07-2006 22:31
DAT flyvninger mellom Stavanger og Billund Geir Flyforum 2 28-03-2006 15:39
Billund melder Esbjerg til konkurrencestyrelsen Bll spotter Flyforum 0 02-03-2005 08:58


All times are GMT +2. The time now is 05:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.