Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2016, 12:59   #1
VindKjersti
Newcomer
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 2
Default Fremstilling av vind for flygeleder i approach

Hei!


Jeg har noen spørsmål rundt et grensesnitt jeg har designet for å raskt gi flygeleder en oversikt over vindbildet i approach.

Løsningen min fungerer på følgende måte:

Øverste graf er dagens vindinformasjon samlet på ett sted. Vindinformasjon fra FL240 - FL050 er hentet fr upper wind charts, FL020 fra IGA og Airport er hentet fra METAR. Grafen er i utgangspunktet grå og "anonym" når vindforholdene er relativt rolige. Om vinden øker/minker mer enn 10 kt mellom to lag, kommer en tykk oransje strek mellom lagene for at flygeleder raskt skal merke seg dette. Om vinden dreier mer enn 60 grader mellom to lag, kommer der en stiplet sirkel mellom de to lagene for at flygeleder skal merke seg dette.

Spørsmål: Er 60 grader og 10 knop en grei signifikant endring å bruke? (Har vudert om 30 grader og 10 knop er mer relevante endringer)
Spørsmål: Hva tenker dere om at grafen starter på FL240 og går nedover til airport? Dette er gjort fordi slik jeg forstår det, snakker man mest med fly som skal lande, og det blir derfor naturlig å lese den fra venstre til høyre på denne måten.

Videre ønsker jeg at flygeleder raskt skal kunne digitalt notere vindmeldinger de får fra piloter, og at meldingene fester seg på et eget "vindkart". Den blå sirkelen er en slik melding, som ble meldt kl 14.10. Meldingen er vindskjær i FL010, retning 100, 30 knop. Meningen er at flygeleder taster inn callsignet til flyet, får opp en boks der han kan velge om det er en rapport om vindskjær, sterk vind eller turbulens. Hvor værfenomenet forekommer (høyde og lat/long) er ferdig plottet (data hentet fra flyet man har valgt), flygeleder må så plotte hvilken retning vinden kommer fra og styrke. (i tilfelle turbulens: kun velge mellom moderate and severe) Når han trykker enter/ok, dukker rapporten opp som en blå sirkel på kartet der den ble rapportert. Søppelkassen er ment til å "kaste" en rapport når den ikke er gjeldende lenger.

Spørsmål: Er dette noe flygeleder kommer til å ta seg tid til? Slik jeg ser det, tar det vel like lang tid å plotte det digitalt, som å skrive det ned på en lapp, og tanken er at dette kanskje er mer avlastende enn å "lagre informasjonen i bakhodet"?


Spørsmål: Hvor lenge er det relevant at en slik rapport(blå sirkel) blir værende på kartet?

Øverst til høyre er en stor S. Dette er for at flygeleder lett skal se hvilken værmelding som gjelder. (Som blir opplyst på f.eks ATIS)

Spørsmål: Er dette ønsket? Tenker at om en flygeleder lurer på hvilken værmelding som gjelder, så skal han slippe å spille av ATIS, men kan kikke bort på vindskjermen.

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Tusen takk for all hjelp.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Flyprat-08.jpg
Views:	128
Size:	68.3 KB
ID:	40617   Click image for larger version

Name:	Flyprat-09.jpg
Views:	129
Size:	69.5 KB
ID:	40618   Click image for larger version

Name:	Flyprat-10.jpg
Views:	134
Size:	71.7 KB
ID:	40619  
VindKjersti is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2016, 13:32   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Fremstilling av vind for flygeleder i approach

Quote:
Originally Posted by VindKjersti View Post
Hei!
Jeg har noen spørsmål rundt et grensesnitt jeg har designet for å raskt gi flygeleder en oversikt over vindbildet i approach.

Løsningen min fungerer på følgende måte:

Øverste graf er dagens vindinformasjon samlet på ett sted. Vindinformasjon fra FL240 - FL050 er hentet fr upper wind charts, FL020 fra IGA og Airport er hentet fra METAR. Grafen er i utgangspunktet grå og "anonym" når vindforholdene er relativt rolige. Om vinden øker/minker mer enn 10 kt mellom to lag, kommer en tykk oransje strek mellom lagene for at flygeleder raskt skal merke seg dette. Om vinden dreier mer enn 60 grader mellom to lag, kommer der en stiplet sirkel mellom de to lagene for at flygeleder skal merke seg dette.

Spørsmål: Er 60 grader og 10 knop en grei signifikant endring å bruke? (Har vudert om 30 grader og 10 knop er mer relevante endringer)
Det er mer nyansert enn som så. Litt usikker på hva du mener. 60 grader og 10 grader kan være signifikant, men 40 grader og 15 knop kan også være det. Det spørs litt på hvor vinden kommer fra.
Vinden er mer signifikant hvor nærmere final du kommer (er min mening).
Quote:
Spørsmål: Hva tenker dere om at grafen starter på FL240 og går nedover til airport? Dette er gjort fordi slik jeg forstår det, snakker man mest med fly som skal lande, og det blir derfor naturlig å lese den fra venstre til høyre på denne måten.
Det vil vel være helt avhengig av person, men kan sikkert "læres".
Jeg ville foretrekke at høydene var i Y-aksen, siden det er slik lufta er.. rent vertikalt.
Quote:
Videre ønsker jeg at flygeleder raskt skal kunne digitalt notere vindmeldinger de får fra piloter, og at meldingene fester seg på et eget "vindkart". Den blå sirkelen er en slik melding, som ble meldt kl 14.10. Meldingen er vindskjær i FL010, retning 100, 30 knop. Meningen er at flygeleder taster inn callsignet til flyet, får opp en boks der han kan velge om det er en rapport om vindskjær, sterk vind eller turbulens. Hvor værfenomenet forekommer (høyde og lat/long) er ferdig plottet (data hentet fra flyet man har valgt), flygeleder må så plotte hvilken retning vinden kommer fra og styrke. (i tilfelle turbulens: kun velge mellom moderate and severe) Når han trykker enter/ok, dukker rapporten opp som en blå sirkel på kartet der den ble rapportert. Søppelkassen er ment til å "kaste" en rapport når den ikke er gjeldende lenger.
Piloter rapporterer vel sjelden vindskjær og/eller vindendringer før de er på final (altså lav hastighet - mest sårbare). MAn kan naturligvis spørre om man er interessert.
Søppelkassen er relativt urelevant, den bør heller gå ut på tid (f.eks. 30 minutter).
Quote:
Spørsmål: Er dette noe flygeleder kommer til å ta seg tid til? Slik jeg ser det, tar det vel like lang tid å plotte det digitalt, som å skrive det ned på en lapp, og tanken er at dette kanskje er mer avlastende enn å "lagre informasjonen i bakhodet"?
Jeg er enig i at data kan plottes digital hvis det er til bruk for andre deg selv (altså for å dele informasjonen).

Hvis det er "kun for meg", vil jeg synes det er "altfor mye arbeid" å legge det inn i et datasystem hvis alternativet er at jeg heller bare kan huske det.
Vi er ganske gode på å huske slike ting, og som regel er det ikke nødvendig å huske så veldig mange rapporter.. den siste holder, muligens to hvis det f.eks. gjelder Nordsjøhelikopter i 1000 ft og fly på innflygning "et helt annet sted".
Quote:
Spørsmål: Hvor lenge er det relevant at en slik rapport(blå sirkel) blir værende på kartet?
30 minutter for vindskjær, kanskje. For andre rapporter... umulig å si.
Quote:
Øverst til høyre er en stor S. Dette er for at flygeleder lett skal se hvilken værmelding som gjelder. (Som blir opplyst på f.eks ATIS)

Spørsmål: Er dette ønsket? Tenker at om en flygeleder lurer på hvilken værmelding som gjelder, så skal han slippe å spille av ATIS, men kan kikke bort på vindskjermen.
Dette har vi per i dag. Jeg lytter aldri på ATIS, da en del av informasjonssystemet vi bruker viser ATIS i tekstform.
Quote:
Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Tusen takk for all hjelp.
Som en hovedregel ønsker vi ikke flere skjermer i posisjon, dvs at "ekstra informasjon" - uansett hvor nyttig den måtte være - må inkluderes i et av eksisterende system. Det vil si eksisterende informasjonssystem, eller på radarskjermen eller lignende.

Når det gjelder det visuelle, synes jeg har vindretningen kommer svært dårlig frem. Du har valgt å fokusere på vindstyrke som "det viktige", men retning er helt avgjørende.

Som tidligere nevnt ville jeg personlig foretrekke en løsning der vindinformsjonen er fremstilt på samme måte som i lufta, altså at Y-aksen definerer høydene, og at X-aksen da indikerer vindstyrke, med et symbol som er visuelt enkelt som indikerer retning kanskje.

mvh
TWR/APP-FLL Sola
bamseh is online now   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 10:34   #3
VindKjersti
Newcomer
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 2
Default Re: Fremstilling av vind for flygeleder i approach

Tusen takk for utfyllende svar! Det var svært hjelpsomt.

Kan jeg spør deg hva du tror disse ikonene betyr? De ulike ikonene kan bety samme tingen...

Jeg kan gjerne si hva de egentlig skal bety etterpå, og er så åpen for forslag til endringer!


Mvh Kjersti
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ikoner-18.jpg
Views:	86
Size:	30.6 KB
ID:	40620  
VindKjersti is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flygeleder girlg Flyforum 116 25-02-2013 07:13
flygeleder prosjekt solfrid Flyforum 5 15-06-2011 09:34
727 approach i litt vind gilberg Bilder & foto 4 29-05-2010 16:18
Bli Flygeleder? CNO324 Flyforum 25 11-06-2009 21:19
Flygeleder Lystige Laura Flyforum 3 29-05-2006 09:57


All times are GMT +2. The time now is 19:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.