![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]()
Air Canada har i år, og så vidt jeg husker i fjor, flydd daglig mellom St. John´s og Heathrow med A319.
Er det noen der ute som vet om dette er AC sine standard A319, eller om dette er spesialversjoner som benyttes for lange overvannsruter? Jeg var så heldig å se denne sjeldne fuglen i europeisk målestokk på LHR i går: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
De har ingen spesial utgave for long haul som f.eks BA så det er nok vanlig config med 14 C seter og 106 Y seter (120 seter)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,662
|
![]()
Såvidt jeg kan se av JP har AC to ETOPS-godkjente A319, nemlig C-GITP og C-GITR. Disse to har høyere MTOM (75500 kg) og CFM56-5B6/P motorer.
Så vi snakker vel her om en liten sub-fleet selv om kabinkonfigurasjon ser ut til å være den samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Kanskje vi kan fly med denne når vi skal på jobb utenfor St. John´s i Canada om litt?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]()
Hvorfor er der egentlig ikke flere flyselskaber som flyver med narrowbody fly til USA og Canada? De har jo rækkeviden, og der er vel destinationer i USA som er for små til widebody, men perfekte til narrowbody...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
Man kan eksempelvis ikke flyve en alm. B737 fra CPH/OSL/ARN til fx NYC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]()
Altså... En A319 har en rækkevidde på omkring 6.800, mener jeg.
Det vil sige at man kan nå hele den amerikanske østkyst fra London med en A319, og dermed kan en A319 også flyve CPH/ARN/OSL-JFK (f.eks.). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Måske hvis den er uden pax og cargo...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Stikkord for at dette ikke er utbredt er vindsystemer, cargo og CASM. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]()
Airbus' tabeller er ikke realistiske. Vestkysten-Hawaii er kortere enn Østkysten-Europa og det er ingen selskaper som flyr 320-familien der heller. 737-7/800 er imidlertid et vanlig syn på disse rutene (4000-4400km). M
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,180
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Ser at reiseruta er forandra litt samt utsatt til fredag, men forsatt er det AC 823 som er plana...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Etter mange utsettelser, ble det endeleg tur over Atlanteren idag - så da er C-GITP logga i boka!
Satser på at retur om nokre veker blir med C-GITR ![]() Last edited by LN-REF; 26-08-2012 at 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Så da blir det spennende å sjå om det er C-GITR som skal ta oss over Atlantern i morgen eller om det blir nok en tur i C-GITP!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Grunnen til at de flyr widebody på longhaul er fordi det er kult!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Det var C-GITR som fløy igår fra YYT til LHR, så dermed har eg nå begge i loggboka mi!
![]() Last edited by LN-REF; 26-09-2012 at 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
|
![]()
Ser i Airliner World Januar 2014 at Air Canada skal bytte ut alle sine A320/A321 med B737 Max samt overføre allle A319 til Air Canada rouge.
Kva skjer da med C-GITP og C-GITR som har flydd St. John´s - Heathrow tidligere? Skal til St. John´s på sensommeren for en mindre jobb, og denne ruta har vert perfekt for oss! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
|
![]()
Den ligger inne ut sommerprogrammet ihvertfall, så ingen fare. Det tar nok minst et år før Rouge har overtatt alle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Canada prøver seg med LCC igjen - Air Canada Rouge | Someone | Flyforum | 33 | 05-04-2022 08:36 |
Air Canada - Transit i Montreal/Canada | robertaas | Reiseforum | 5 | 20-03-2015 23:18 |
Air Canada til Toronto | EspenRR | Bilder & foto | 3 | 31-10-2011 04:42 |
Air Canada terminerer cargo flights til Kina, returnerer MD-11 til World Airways | Tommy777 | Flyforum | 0 | 07-04-2008 17:17 |