![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Nå som SAS igjen ekspanderer kraftig på langdistanse hadde det vært fint å sammenligne Langdistanse før og nå. Det er vel enda et stykke igjen til SAS er sammenlignbar det nettverket de fløy i storhetsdagene, med både Afrika og Sør Amerika på kartet.
Hvordan er størrelsen på SAS flyflåte, daglige seter og ruter opp mot tidligere dager? Fra airliners.net Quote:
__________________
Upcoming Flights: Last edited by LN-AFG; 28-03-2016 at 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,317
|
![]()
Ikke helt sikker - men mange av rutene i " gamle dager" gikk ikke daglig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]()
Strukturen var helt annerledes, så sammenligning er rimelig umulig. Mange av rutene hadde flere stopp og gikk med lave frekvenser. Destinasjonene var dessuten heller ikke alltid drevet av økonomiske forhold, men hva som passet styremedlemmene best. Mange av disse var innen skipsfart, og ville ha SAS til steder hvor de byttet crew.
Litt som den gang PanAm hadde en rute til en liten stripe på Bahamas bare fordi 'firmahytta' til direktørene lå der .. Eller da UA nylig fløy mellom Newark og Columbia SC ... http://www.thestate.com/news/busines...e35061516.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
I 1970rne havde SK to mælkeruter, SK983 og SK985, som hver fløj en gang om ugen fra CPH, ned over Europa,
over Mellemøsten, Indien og Fjernøsten. De to routings var ikke ens, men de 'terminerede' begge i Tokyo, hvis jeg husker rigtigt. Dengang kunne du vække en SAS-ansat (i hvert fald i salg og i stationen) kl. 3. om natten, og de kunne de to ruter uden ad, og i øvrigt måtte man også huske, mellem hvilke byer, de havde trafikrettigheder, d.v.s hvor de kunne flyve pay load! Endvidere fløj SK ganske rigtigt CPH-BGI-POS en overgang, længe før det blev fint og eksklusivt at holde ferie på Barbados. Nogle må have brugt den, for den fløj da i nogle år! Last edited by oy-viv; 28-03-2016 at 19:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]()
Seattle kom ikke paa rutekartet foer i 1966 - SAS var foerste Non-stop til Europa fra Seattle. Montreal var ogsaa paa 60 tallet - Chicago gikk via Montreal begge veier - og paa 50 tallet ble SAS sin DC-7 floeyet videre fra Chicago til Minneapolis av United, som en United / SAS rute - fant en brosjyre paa lageret til SAS kontoret i Chicago som reklamerte for denne tidlige Code share.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Måltider i SAS Go på langdistanse | Star Flyer | Reiseforum | 46 | 22-02-2014 23:11 |
SAS, Direkteruter på langdistanse | Dc-10 | Småprat | 14 | 28-06-2012 00:23 |
Innsjekking kvelden før hos SAS på OSL? | henning | Småprat | 19 | 14-03-2012 15:10 |
Finnair konkurs før SAS, spill på det | Harald Oanes | Flyforum | 4 | 05-01-2010 08:36 |
SAS Economy Extra langdistanse | jb1 | Flyforum | 8 | 15-04-2008 10:34 |