![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...13510295312886
Quote:
Alle som reiser med cello kjøper et fullprissete, og det får fint plass på enten sete A eller F godt bundet med spedbarnsbelte. Hva er problemet? Jeg har mange erfaringer med skader ved instrumentfrakt, blant annet da en cello regelrett knakk (i halsen) under flygning mellom Trondheim og Oslo (i lasterom, med Norwegian). Det resulterte i et krav i 30.000 kr-klassen, så grunnen til at de gjør dette skjønner jeg ikke? Jaja, en fin tid for SAS å promotere hvor glad de er i oss musikere =) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Innsjekk blir sikkert, som med det meste annet av spesialbagasje apparently hos Norwegian, limited release.
Hvorfor de gjør det? Å få på plass en chello, med stropper og hva som kreves, i tillegg til alt annet tar ekstra tid, og med korte turnarounds er det nok greit å slippe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er nok ikke sikkerheten jeg (og de fleste av mine norske venner på facebook) reagerer på. Det er det at instrumentene ikke tåler behandlingen Handlerne gir instrumentene. De tåler ikke bli slengt som kofferter. Om en skade oppstår er de som regel uopprettelig.
Japps, greit nok at de vil ha kortere turnaround, men tro meg, INGEN cellist med instrumenter verdt 100.000 - flere millioner kr, kommer til å fly norwegian. Det er ikke frykten for tap man tenker på når man kjøper sete. Det er sikkerheten i å vite at celloen ikke blir kastet rundt.. :s Last edited by vstenhjem; 08-11-2011 at 00:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Selvfølgelig vil ikke cellister fly Norwegian pga dette -- men så har vel noen i Norwegian funnet ut at den tapte inntekten på dette er mindre enn risikoen for forsinkelser etc som følge av celloer.
Jeg sier ikke at jeg støtter det, eller at det er riktig, men jeg ser jo at noe sånt kan gi mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ok =) Sorry! Litt oppgitt på vegne av venner som nå ikke kan bruke direkteruta LGW-TRD =) (heldigvis slipper de fioliner ombord, enn så lenge).
Venter på at de skal ta en ryanair. Last edited by vstenhjem; 08-11-2011 at 00:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når det er sagt i forhold til fioliner, så synes jeg jo det er riktig at Norwegian håndhever sin strenge et-piece håndbagasjepolicy, slik at en fiolin i dette tilfellet er håndbagasje alene. Jeg har aldri skjønt hvorfor noen mener dette skal kunne tas med i tillegg til normal håndbagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
easyjet lar alle musikere ta med en håndbagasje pluss små instrumenter (ala fioliner, saksofon) gjennom den britiske musikerorganisasjonen. En avtale er også på plass for dette med SAS i Norge. Det handler om at musikere kun får plass til noter og instrument i kassen, og at f.eks pc da må i separat bag. Ved å la oss ta instrumentene inn sparer selskapene seg for betydelig skaderisiko og krav. (e.g. United Breaks Guitars...) Vi vet hvordan man når ut til et stort publikum..
Når det er sagt har jeg aldri hatt problemer med fiolin + en liten sekk på DY. men for all del, de må gjerne senke seg under EZYs standard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Business is business... De har sikkert kommet opp med et regnestykke som forsvarer logikken. Transportøren står fritt til å sette sine betingelser med slik bagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo bare NOK en grunn til å styre unna DY......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor mange spiller Cello?? Kan vel ikke være en stor kundegruppe som rammes her??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
Har du levert fra deg bagasjen din ved innsjekk, så er det flyselskapets/handlerens ansvar at du får den tilbake uskadet. DY har, etter hva jeg har hørt, fått påpakning fra forbrukerrådet om sin praksis med å nekte å erstatte bl.a. barnevogner som blir ødelagte under flyving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Amatør
|
![]()
Gjør det da om det skal være så ille? LN-MOW hadde en fulltreffer i innlegget før ditt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Interessant dette emne...
Eneste problem jeg lige kan få øje på, er at ofte er disse celloèr booket forkert.. Så sent som i går havde vi i AAR en Cello som ikke var booket korrekt...Det var en amerikaner som skulle til LJU via MUC... Celloer skal bookes som CBBG, men denne cello var booket som BXXXXXX/Cello mr...med egen fødseldag 06nov51 og eget UA FQTV kort...Men sådanne ting er jo bare en kuriositet..ikke noget at besværliggøre rejsen for kunden... At Celloen havde et UA FQTV kort grinede vi af, men musikeren sagde at sådan gjorde de altså "overthere" Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå vet ikke jeg noe om det booking tekniske.
Men å si at det tar mer tid å få en cello på plass er tull. De aller fleste som flyr med disse får instrumentet på plass på kortere tid det tar de aller fleste å legge fra seg håndvesken/baggen/posen i hylla. For oss som jobber i kabinen er dette også en utrolig enkel opperasjon. Men DY har nok sine grunner, men skulle vært ok å vist hva som var årsaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg synes det er merkelig av Norwegian. Det er så pass få som reiser med cello at det burde være et minimalt problem. Et problem jeg kan se er at feil i bookingen kan gi en overbooking, og det er svært kostbart med EU sine regler.
Bookingmessig har det alltid vært håpløst ettersom det er så få som bruker det, og dermed har agentene hver sin vri. Det som er viktig er likevel at det blir sjekket inn riktig, slik at man ender opp med 85 kgs Cello, og feil passasjermanifest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er det noen sitter på et kontor å lager regler uten å spørre oss som faktisk flyr disse fra A til B.... Skjønner ikke problemet så lenge de betaler for setet til instumentet...!
Litt OT, men jeg hadde en pax en gang som ble fly forbannet pga cellen som stakk over setet foran han og inn over hans "sone".
![]() |
#18 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Jeg foreslår at en gjeng strykere samler seg utenfor Norwegians hovedkvarter og spiller en klagekonsert... kun med Cello! Varsle ifra på forhånd til mediene...
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva med denne?
![]() http://www.youtube.com/watch?v=S7bz1gFc2kg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan godt forstå at musikere reagerer på dette. Musikere har jo et ekstremt anstrengt forhold til stuere. Har hørt historier om folk som har glemt å bruke den obligatoriske elektrikertapen på låsene som har opplevd at tubaen har kommet på bagasjebåndet ved ankomst del for del :/.
Så en oppfordring til alle i handling her: IKKE hiv rundt på instrumentkasser (ofte er de til og med merket "fragile"). Det er en god grunn til at alle som har mulighet til det tar med instrumentet som håndbagasje (dvs. opp til trombone som er det største instrumentet i en janitsjarbesetning som får plass i røntgenmaskinen). Virker uansett som i hvert fall SAS (har ikke reist med instrument på DY, men er sannsynligvis relativt likt) forbeholder seg retten til å behandle innsjekket bagasje så røfft som de bare vil, jf. nesevis kommentar jeg fikk fra check-in agent på TRD da jeg spurte hvor jeg kunne få tak i "fragile"-lapper: "All bagasje skal være pakket forsvarlig". Yeah right: tror jeg hadde fått problemer om jeg hadde prøvd å sjekke inn en "forsvarlig" pakket tuba, dvs. kasse + ca. 4 kubikkmeter isopor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sykdomspredning i kabinen | Kanon | Flyteknisk forum | 0 | 11-01-2016 18:38 |
Betegnelser på de i kabinen | DCHalvorsen | Småprat | 5 | 02-08-2012 17:41 |
Sommerjobb i kabinen DY | tdb | Flyforum | 0 | 06-01-2011 10:18 |
De-icing av kabinen | blazius | Flyforum | 1 | 09-03-2006 15:58 |
MH presenterer oppgraderte kabinen | The Ticketor | Flyforum | 0 | 29-03-2005 16:18 |