![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Beklager teit overskrift men fant ikke noe bedre å skrive. Jeg øver på å fly (flyskrekk) og lærer stadig nye ting. I dag tok jeg mot til meg og satte meg ved vinduet under landing. På slutten av innflyvningen gikk en luke opp bak på motoren. Hva og hvorfor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hvilken luke? Tenker du på "thrust reverser" så er der for å bremse flyet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Reverse thrust. Altså bremsing med motorene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Takk. På bildet her har den lukket seg igjen. Den ligger helt inn mot vingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Litt mer tekst og bilder hos wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Tusen takk for mange gode svar. Det er greit med et sted hvor man får svar på dumme spørsmål. Jeg innbilte meg at luken var åpen rett før landing men ut fra teksten har jeg nok rotet. Den var åpen i noen få sekunder bare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Tornerose!
Quote:
Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust. Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"... Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan CFM
Quote:
![]() Quote:
Det er nok mulig det, men det er nok en del sysning plandt pilotkorpset ogsaa, og jeg har hoert mange meninger om hva som er best. Vi opererer B737-900ER til plasser som Denver, og paa varme sommerdager med hoey density altitude gaar det ganske fort over bakken ved touchdown. Denne bevegelsesenergien skal overfoeres til varme i bremsene, og da er det greit aa hjelpe paa med reverse thrust der de er effective... selv med karbon bremser. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
![]() Var veldig glad for revers på Dashen engang vi fikk aqua planing. Gikk heldigvis problemfritt med retningskontrollen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair A350 kjørte på passasjerbro med motoren | Cecilie | Flyforum | 12 | 04-09-2016 09:23 |
Dette skjer mens flyet står på bakken (VGTV) | Novair | Flyforum | 28 | 06-10-2009 01:13 |
SAS med ørn i motoren i Bodø | spitfire | Flyforum | 2 | 15-11-2007 20:07 |
Trøbbel med GE90 motoren? | LN-SEK | Flyforum | 3 | 10-10-2006 18:56 |