![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Beklager teit overskrift men fant ikke noe bedre å skrive. Jeg øver på å fly (flyskrekk) og lærer stadig nye ting. I dag tok jeg mot til meg og satte meg ved vinduet under landing. På slutten av innflyvningen gikk en luke opp bak på motoren. Hva og hvorfor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvilken luke? Tenker du på "thrust reverser" så er der for å bremse flyet.
![]() |
#3 |
Flysitter
|
![]()
Reverse thrust. Altså bremsing med motorene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk. På bildet her har den lukket seg igjen. Den ligger helt inn mot vingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Litt mer tekst og bilder hos wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for mange gode svar. Det er greit med et sted hvor man får svar på dumme spørsmål. Jeg innbilte meg at luken var åpen rett før landing men ut fra teksten har jeg nok rotet. Den var åpen i noen få sekunder bare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisan Tornerose!
Quote:
Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust. Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"... Dag
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisan CFM
Quote:
![]() Quote:
Det er nok mulig det, men det er nok en del sysning plandt pilotkorpset ogsaa, og jeg har hoert mange meninger om hva som er best. Vi opererer B737-900ER til plasser som Denver, og paa varme sommerdager med hoey density altitude gaar det ganske fort over bakken ved touchdown. Denne bevegelsesenergien skal overfoeres til varme i bremsene, og da er det greit aa hjelpe paa med reverse thrust der de er effective... selv med karbon bremser. Dag
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() Var veldig glad for revers på Dashen engang vi fikk aqua planing. Gikk heldigvis problemfritt med retningskontrollen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair A350 kjørte på passasjerbro med motoren | Cecilie | Flyforum | 12 | 04-09-2016 09:23 |
Dette skjer mens flyet står på bakken (VGTV) | Novair | Flyforum | 28 | 06-10-2009 01:13 |
SAS med ørn i motoren i Bodø | spitfire | Flyforum | 2 | 15-11-2007 20:07 |
Trøbbel med GE90 motoren? | LN-SEK | Flyforum | 3 | 10-10-2006 18:56 |