Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2015, 16:05   #1
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Hvorfor skjer dette med motoren?

Beklager teit overskrift men fant ikke noe bedre å skrive. Jeg øver på å fly (flyskrekk) og lærer stadig nye ting. I dag tok jeg mot til meg og satte meg ved vinduet under landing. På slutten av innflyvningen gikk en luke opp bak på motoren. Hva og hvorfor?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	803
Size:	88.6 KB
ID:	39833  
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 16:34   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Hvilken luke? Tenker du på "thrust reverser" så er der for å bremse flyet.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 16:34   #3
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Reverse thrust. Altså bremsing med motorene
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is online now   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 16:37   #4
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Takk. På bildet her har den lukket seg igjen. Den ligger helt inn mot vingen.
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 21:09   #5
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
SAS Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.
Propell is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 21:31   #6
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Quote:
Originally Posted by Propell View Post
Thrust Reverser består av to halvdeler som går bak slik at et antall blocker doors snur luftstrømmen som går i by-pass ducten 5,6/1. Dette bidrar til å bremse flyet og har størst effekt i stor hastighet. En liten Flapper del av Kruger Flap blir presset inn når reverseren går bak. Flyet er godkjent for landing uten bruk av Reverser og kan de-aktiviseres.
Oj her var det mange ukjente ord, men tror jeg forstår. Tusen takk. Sist jeg fløy samme retning spurte jeg piloten ang om de bremset med motorene og da fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde det. Var mer økonomisk å bremse med dekkene tror jeg han sa.
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 21:45   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Litt mer tekst og bilder hos wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_reversal
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 22:00   #8
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Tusen takk for mange gode svar. Det er greit med et sted hvor man får svar på dumme spørsmål. Jeg innbilte meg at luken var åpen rett før landing men ut fra teksten har jeg nok rotet. Den var åpen i noen få sekunder bare.
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2015, 12:51   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Heisan Tornerose!

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
...Sist jeg fløy samme retning spurte jeg piloten ang om de bremset med motorene og da fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde det. Var mer økonomisk å bremse med dekkene tror jeg han sa.
Det ser ut som du har faatt svar paa spoersmaalet ditt og Anders sin link gir deg flere forskjellige typer thrust reverser configurations.

Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust.

Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 09:06   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post

Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag
Begynner å bli noen år siden jeg drev med discing, CFM motorer nå og GE90 neste, men det er jo mest effektivt i stor hastighet. Revers på turboprop har også bra virkning
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 09:34   #11
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan Tornerose!



Det ser ut som du har faatt svar paa spoersmaalet ditt og Anders sin link gir deg flere forskjellige typer thrust reverser configurations.

Dette med piloten din sitt svar om at det er mere oekonomisk aa bremse med hjulene er nok ikke helt riktig, og jeg tror denne piloten burde ta en tur tilbake til skolebenken. Det er riktig at hjulbremsene gjoer mesteparten av den totale nedbremsingen, men reverse thrust har en stor effekt ved hoeyere hastighet, og sparer mye av levetiden paa bremsene. Den riktige nedbremsing prosedyren er aa aapne reverse thrust saa snart som mulig etter touchdown, og la den dynamiske effekten av den reverserte luften hjelpe aa bremse flyet ned. Du kan ogsaa oeke turtallet paa motoren med reverse thrust for aa oeke denne bremsekraften, og du hoerer ofte motoren ruse opp under roll-out. Er det en lang rullebane og god bremse-effekt holder det ofte med idle reverse. Naar hastigheten kommer ned til rundt 80 kts blir effekten av reverse thrust stadig mindre, og hjul bremsene gjoer mere og mere av jobben, og fra 60 kts og nedover er det minimal effekt i reverse thrust.

Dette gjelder selvfoelgelig ikke turboprop gutta og jentene, og CFM, seilfly osv. her paa forumnet kan sikkert gi deg en god beskrivelse av "disking" eller "beta"...

Dag
Takk, kan godt være jeg misforstod også altså. Eller at jeg stilte spørsmålet feil. Takk uansett for gode svar på noe jeg strengt tatt ikke burde føle behov for å vite. Syntes bare det var rart å se inn i et hull
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2015, 14:27   #12
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Heisan CFM

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Begynner å bli noen år siden jeg drev med discing, CFM motorer nå og GE90 neste, men det er jo mest effektivt i stor hastighet. Revers på turboprop har også bra virkning
Beklager jeg fikk ikke dette med meg at du har skiftet fly, men ja, revers paa turboprop er jo nesten som aa kaste ut et anker...

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Takk, kan godt være jeg misforstod også altså. Eller at jeg stilte spørsmålet feil. Takk uansett for gode svar på noe jeg strengt tatt ikke burde føle behov for å vite. Syntes bare det var rart å se inn i et hull
Hei igjen Tornerose!

Det er nok mulig det, men det er nok en del sysning plandt pilotkorpset ogsaa, og jeg har hoert mange meninger om hva som er best. Vi opererer B737-900ER til plasser som Denver, og paa varme sommerdager med hoey density altitude gaar det ganske fort over bakken ved touchdown. Denne bevegelsesenergien skal overfoeres til varme i bremsene, og da er det greit aa hjelpe paa med reverse thrust der de er effective... selv med karbon bremser.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2015, 12:50   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
Default Re: Hvorfor skjer dette med motoren?

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan CFM

Beklager jeg fikk ikke dette med meg at du har skiftet fly, men ja, revers paa turboprop er jo nesten som aa kaste ut et anker...
Ja, det har gått litt inflasjonen i type ratinger i det siste. 5,5 år på første type, så 3 år på neste nå 2 år. Fortsetter det slik blir det kun ett år på den nye typen

Var veldig glad for revers på Dashen engang vi fikk aqua planing. Gikk heldigvis problemfritt med retningskontrollen.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair A350 kjørte på passasjerbro med motoren Cecilie Flyforum 12 04-09-2016 09:23
Dette skjer mens flyet står på bakken (VGTV) Novair Flyforum 28 06-10-2009 01:13
SAS med ørn i motoren i Bodø spitfire Flyforum 2 15-11-2007 20:07
Trøbbel med GE90 motoren? LN-SEK Flyforum 3 10-10-2006 18:56


All times are GMT +2. The time now is 20:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.