Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2015, 13:02   #1
Tornerose
ScanFlyer Blue

Default Værforhold Stavanger flyplass?

For dere som elsker å fly høres sikkert dette spørsmålet utrolig dumt ut, men jeg er en av de med panikk for å fly. Jeg har flydd en del i det siste og det går bedre for hver gang. Jeg bor på østlandet men må fly noen ganger til Stavanger det kommende året.

Jeg tenker at siden Stavanger ligger så tett på kysten at det kan blåse rimelig heftig der, og selv om jeg ikke er veldig redd for lett turbulens så skremmer tanken på avbrutt landing meg og også crosswindlanding (vet ikke om det er rett skrevet). Jeg vet at ingen kan spå været fram i tid, men pleier det å være mye dårlig vær på Svg?

Hvor mye vind skal til før det vil føles veldig ubehagelig (med andre ord føles litt ubehagelig for normale menneseker...)?
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2015, 13:18   #2
eggs
ScanFlyer Blue

Default Re: Værforhold Stavanger flyplass

Da har du valgt rett plass å fly til!

I motsetning til nesten alle andre flyplasser i Norge, har SVG kryssbane. Så når det blåser som værst på tvers av hovedbanen, så bruker vi bare den som ligger på tvers i steden. Når det blåser bra østavind, når vinden kommer ned fra fjellene, kan det selvfølgelig hoppe og danse litt. Men til gjengjeld får du en fantastisk anflyvning over solastranda

-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2015, 13:21   #3
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Da har du valgt rett plass å fly til!

I motsetning til nesten alle andre flyplasser i Norge, har SVG kryssbane. Så når det blåser som værst på tvers av hovedbanen, så bruker vi bare den som ligger på tvers i steden. Når det blåser bra østavind, når vinden kommer ned fra fjellene, kan det selvfølgelig hoppe og danse litt. Men til gjengjeld får du en fantastisk anflyvning over solastranda

-eggs
Takk for svar. Da blir det vel omtrent slik som det var i København forrige helg når det var storm i området, at de brukte en alternativ bane. Litt hopping og dansing overlever jeg! (tror jeg)
Old 19-11-2015, 15:49   #4
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Er svært sjelden avbrutt landing pga. vind på Sola nettopp pga. at vi har tverrbane som eggs beskriver. Turbulens får du selvfølgelig uansett om du flyr mot vinden på en innflygning, men x-vind landinger på SVG hører til sjeldenhetene. :-)
Old 19-11-2015, 16:06   #5
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Er svært sjelden avbrutt landing pga. vind på Sola nettopp pga. at vi har tverrbane som eggs beskriver. Turbulens får du selvfølgelig uansett om du flyr mot vinden på en innflygning, men x-vind landinger på SVG hører til sjeldenhetene. :-)
Men er det ofte ekstrem turbulens? Altså "berg og dalbane turbulens"? Jeg har mulighet for å ta tog, men det tar jo så himla lang tid...
Old 19-11-2015, 16:34   #6
ln-bre
ScanFlyer Blue

Jeg reiser til/fra Sola 70-80 ganger pr år og har omtrent aldri opplevd ekstrem turbulens, sånn som jeg har opplevd en del ganger i Nord-Norge, Bergen og Trondheim. Det skyldes nok at det ikke er så kupert terreng rundt SVG som mange andre steder.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2015, 16:40   #7
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Jeg reiser til/fra Sola 70-80 ganger pr år og har omtrent aldri opplevd ekstrem turbulens, sånn som jeg har opplevd en del ganger i Nord-Norge, Bergen og Trondheim. Det skyldes nok at det ikke er så kupert terreng rundt SVG som mange andre steder.
Takk Jeg har vært med på en avbrutt landing pga. vind og den har nok satt en støkk i meg, selv om det gikk helt fint den gangen også... Billetter er bestilt, bonusbilletter vel og merke - de kan avbestilles dersom værmeldingen melder storm
Reply

Posting Rules