Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2015, 09:33   #1
Rland
ScanFlyer Silver

Norwegian Service ved innsjekking

En bekjent skulle reise fra OSL til BGO med DY for en tid siden.
Hun hadde brukket håndleddet og kunne ikke belaste ene armen.
Hun hadde fått bagasje tag på kufferten og dro den bort til selvbetjeningsbåndet.

Ved båndet sto to kvinnelige representanter for DY sin handling agent.

Hun spurte høflig om de kunne løfte kufferten hennes opp på båndet siden hun ikke kunne belaste ene hånden.
Svaret var kontant NEI - det hadde de ikke lov til!

Hun svarte da at da måtte hun finne noen andre som kunne hjelpe.
Da kom det fra den ene at dersom hun løftet selv, så kunne de hjelpe til.

Ved ankomst BGO var det ingen problemer med å få hjelp av representant fra handlingagenten til å løfte kufferten av båndet.

Er det virkelig slik at de som står og veileder passasjerene ikke har lov å gi annet enn verbal hjelp, eller hadde de bare en dårlig dag???
Rland is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 13:20   #2
TG
ScanFlyer Blue

SAS Re: Service ved innsjekking

Det høres rart ut at de ikke har lov å hjelpe til. Men jeg kjenner verken interne rutiner eller regelverk.

En liten motsatt opplevelse nylig dog:
Men jeg var forrige uke i Göteborg og skulle hjem derfra via OSL til SVG, med Widerøe/SAS. Som regel er det hyggelige folk man møter ved bag-drop, men den servicen jeg fikk der var meget bra.
Det var riktignok lite folk, jeg hadde sjekket inn og printet ut bag-tag, klamret den om kofferten, for så å prøve å snirkle meg veien til riktig skranke (null kø). Idet jeg entrer kø-korridoren så "roper" den hyggelige representanten fra SAS at jeg bare skal ta snarveien rundt og komme direkte til henne. Hun spør så hvor jeg skal hen og med hvem og ser at jeg skal med Widerøe. "Ja da flytter vi den bort hit og kjører den inn på dette beltet". Hun tok kofferten, putta den på vekta, scanna og ønsket meg en virkelig hyggelig tur, skikkelig smilende !

Om man legger til at det gikk like flott gjennom både sikkerhetskontroll og videre på en fin flyplass så ble dette en særdeles fin tur.

Det er så lite som skal til for at vi som kunder skal føle oss ekstra velkomne, og selv med litt dårlig tid (trodde jeg) på OSL med uthenting av bagasje og hele prosessen på ny, så ble dette en stor tommel opp for SAS/WF.
TG is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 14:42   #3
Starling
ScanFlyer Silver

Default Re: Service ved innsjekking

Nå er det Menzies som har handling for Norwegian på OSL, mulig de har sine egne regler. Servicepersonellet ved innsjekk er ikke ansatt for å løfte bagasje,, men selvfølgelig må det gjøres unntak.

Til neste gang;
Gå til bemannet skranke, og forklar agenten som sitter der at du ikke har mulighet til å løfte, og at du trenger hjelp på ankomst-flyplassen. Da legger de inn "MAAS" koden, som betyr "meet and assist" :-)
Starling is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 16:12   #4
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Nå er det Menzies som har handling for Norwegian på OSL, mulig de har sine egne regler. Servicepersonellet ved innsjekk er ikke ansatt for å løfte bagasje,, men selvfølgelig må det gjøres unntak.

Til neste gang;
Gå til bemannet skranke, og forklar agenten som sitter der at du ikke har mulighet til å løfte, og at du trenger hjelp på ankomst-flyplassen. Da legger de inn "MAAS" koden, som betyr "meet and assist" :-)
Hvem går til betjent skranke der det er lang kø dersom det star to service personer ved ubetjent og det ikke er kø der...

Alternativet hadde vel vært å gå til betjent skranke eller finne en velvillig person
Rland is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 18:51   #5
Gunnar
ScanFlyer Gold

Som starling sier, så er ikke personalet på innsjekk annsatt for å løfte bagasje. Dette inngår også i opplæringen. Men det er like fullt tillatt å bruke hodet og en smule sunn fornuft...

Selv er jeg alltids behjelpelig med å løfte bagasje for passasjerer som har behov for assistanse, for eksempel på grunn av forstuede/brukne håndledd eller dårlig/skadet rygg. Men skadefrie bodybuildere får klare seg selv...
Old 16-10-2015, 21:02   #6
sabergum
ScanFlyer Blue

Det er vel nokså naturlig at selskapet har interne HMS-regler som forbyr ansatte å gjøre tunge løft uten at det ligger til stillingen og/eller uten å ha nødvendig opplæring. Det kan jo også være grunner til at ansatte ikke kan løfte (f.eks. en ryggskade) uten at de trenger å forklare seg om det til alle og enhver. Hvis man er i en slik fysisk stand at en ikke kan klare seg selv uten hjelp på flyplassen så bør en vel opplyse om det til flyselskapet på forhånd så man kan få nødvendig assistanse.
sabergum is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules