Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2006, 15:16   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser

Tallene for mai er:

Kastrup (CPH) 1.835.009
+7,0% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 535.812 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 21,4 millioner

Arlanda (ARN) 1.626.407
+4,4% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 349.376 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 18,0 millioner

Gardermoen (OSL) 1.591.994
+14,2% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 666.291 passasjerer til nå i år
Estimert passasjertall for 2006: 17,7 millioner
Og da brytes designgrensen til dagens terminal med 200.000 passasjerer!
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2006, 15:35   #2
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Edit
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2006, 16:41   #3
Jörgen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by PP


Arlanda er forkert - stigningen er kun på 4,4%.
Det går tungt för Arlanda

Förbannade X2000 å statliga järnvägar !
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2006, 17:13   #4
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by Jörgen

Det går tungt för Arlanda

Förbannade X2000 å statliga järnvägar !
Det är bara inrikesflyget som går trögt. Anledningen har jag för mig anges vara att flygbolagen har skurit ned kapaciteten på inrikes linjenät. Alltså inte bara SJ:s fel. Får vara glada att utrikesflyget går desto bättre. En ökning på 12 procent under maj befäster den fina utveckling som utrikestrafiken haft under en längre period.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2006, 18:49   #5
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre Scandinaviske hovedflyplasser'

Her kommer en uddybning af tallene for CPH. Havde dog personligt forventet lidt bedre tal for CPH i maj, men et fald i chartertrafikken på 10,4% er for mig overraskende.

Maj 2006:

Int. rute: 1.571.890 +7,4%
Charter: 102.775 -10.4%
Dom: 159.464 +17,4%

I alt: 1.835.009 +7,0%

Stigning i absolutte tal: 119.780 pax.

Signingen i lokalt afgående pax. var 10,7%, mens faldet i transfer pax. var -1,1%.

Jan-maj 2005

I alt: 7.996.673 +7,2%
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 09:41   #6
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

OSL hadde ca 1.4 millioner passasjerer i mai i fjor, så da havner de vel rundt 1.5 millioner i år om utviklingen ligger på rundt +7%.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 10:23   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Nå ligger økningen til nå i år (de fire første måneder) for OSL på rundt 10% Vadheim. Hvis denne trenden holder seg, så vil tallet for mai være 1,535 mill og den magiske terminaldesigngrensen på 17,5 mill for året vil bli brutt. Mer interessant vil være at OSL vil bare være 0,5 mill bak ARN - i 2005 var avstanden 1,2 mill. Blir så OSL større enn ARN i 2007 eller vil SAS forkludre det med å la flere østenavganger gå fra ARN?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 10:32   #8
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Jeg vet at veksten har vært sterk hittil i år, men jeg la meg mer på en moderat linje i forhold til vekst. Veksten i mars var jo nesten astronomisk så slik vekst kan vi heller ikke forvente resten av året, også med tanke på at fjoråret var sterkt.

Trenden har vært helt klar over mange år og det er at OSL vokser sterkt, størrelsesforholdet mellom OSL og CPH/ARN blir mindre og mindre. I 2005 var CPH ca 27% større enn OSL og ARN rundt 10%, dette tallet krymper år for år. På 80-tallet var CPH og ARN nesten dobbelt så store (40-50%) som FBU/GEN.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 10:44   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Med to av hovedaktørene på OSL som har en vekst med henholdsvis 46,2% (DY) og 7,2% (CNO), vil vel kanskje tallet være høyere enn 7%?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 10:46   #10
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Får håpe på høyt tall

Merkelig at man på OSL alltid er tregest med å telle. Færrest antall passasjer har dem jo også sammenliknet med Arlanda og Kastrup.
OSL har tydeligvis langt dårligere rapporterteringssystem enn våre "naboer".
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 15:13   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

OSL havde i maj en vækst på 14,1% - ganske imponerende!

Total pax: 1.591.994 +14,1

Stigning: 197.816 pax.

Fra osl.no:

Mai – rekordmåned med 14,2% vekst
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 15:28   #12
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Bare litt over 30.000 passasjerer færre på Gardermoen enn Arlanda i mai altså.

Så langt har OSL tatt innpå de to andre flyplassene og har kanskje den største økningen i antall passasjerer så langt i år.


Noen som har tallet for estimert antall passasjerer i år?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 15:28   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Kun drøye 30.000 etter ARN:up
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 17:09   #14
ATC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH. Det syns ju vilka som har störst plånbok i skandinavien Och så syns det att man bara kan resa med flyg i Norge. I och för sig inget hedrande i dagens moderna samhälle. Konstigt att inte tågnätet byggs ut!! Det finns ju pnegar!!

Men hur många av passagerarna i maj åkte inrikes respektive utrikes. På ARN blir inrikes en allt mindre del av resandet. Tåg och bil tar marknadsandelar ,och Bromma ,som tagit den största delen. Av de ca 55000 som ARN tappade på inrikes i Maj så ökade BMA med ca 33000 resten försvann till bil och tåg eller på att man stannade hemma.
ATC is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 17:17   #15
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH. Det syns ju vilka som har störst plånbok i skandinavien Och så syns det att man bara kan resa med flyg i Norge. I och för sig inget hedrande i dagens moderna samhälle. Konstigt att inte tågnätet byggs ut!! Det finns ju pnegar!!

Men hur många av passagerarna i maj åkte inrikes respektive utrikes. På ARN blir inrikes en allt mindre del av resandet. Tåg och bil tar marknadsandelar ,och Bromma ,som tagit den största delen. Av de ca 55000 som ARN tappade på inrikes i Maj så ökade BMA med ca 33000 resten försvann till bil och tåg eller på att man stannade hemma.
Hittil i år har 6 692 305 passasjerer benyttet OSL. Det er 666 291 (11,1 %) flere enn i samme periode i fjor. På utland har antall passasjerer økt med 414 236 (13,8 %) og på innland med 252 055 (8,3 %).
Utlandet har helt klart størst stigning så en ser de samme tendensene på OSL som på ARN
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 17:45   #16
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH.
Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!

Men Stockholm ARN bør måske begynder at se sig over skulderen, da OSL måske kan komme snigende og placere sig som nr. 2 i Skandinavien.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 18:08   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by PP


Quote:
Originally posted by ATC


2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH.
Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!

Men Stockholm ARN bør måske begynder at se sig over skulderen, da OSL måske kan komme snigende og placere sig som nr. 2 i Skandinavien.
Mja, ARN blir saved av Rygge.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 18:44   #18
OslLonghaul
Newcomer
 
Join Date: May 2006
Posts: 32
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Siden vi mest sannsynlig når designkapasiteten til terminalen i år, burde man mest sannsynlig ha planene klare for utvidelse. Noen som har noe inside info?

Synes at ARN og CPH er mye større enn OSL, selv om de ikke betjener all verdens flere pax. De har jo utrolig mange flere terminaler og slikt. Større areal også. Synes alt ialt at CPH og ARN ligner mye mer på store flyplasser(huber) enn det osl. Kan vel framstille OSL som en relativ liten reginal flyplass, men overrasker meg at de har greid å håndtere såpass mange pax.

Bygg ut OSL så blir sikkert flere intercont selskaper interessert, de ser sikkert på OSL som litt liten enda.
OslLonghaul is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 18:53   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by PP


Det kommer jo heldigvis aldrig til at ske hvad angår CPH - Hehe Seriøs mener jeg faktisk det er helt urealitisk at dette vil blive aktuelt - af flere årsager!
Skulle det 'utenkelige' skje - at SAS sprekker - vil det fort bli virkelighet... Da vil baade ARN og OSL fort ta igjen CPH. Ikke noedvendigvis mer nettovekst der, men CPH vil miste pax.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2006, 19:09   #20
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser'

Quote:
Originally posted by OslLonghaul


Siden vi mest sannsynlig når designkapasiteten til terminalen i år, burde man mest sannsynlig ha planene klare for utvidelse. Noen som har noe inside info?

Synes at ARN og CPH er mye større enn OSL, selv om de ikke betjener all verdens flere pax. De har jo utrolig mange flere terminaler og slikt. Større areal også. Synes alt ialt at CPH og ARN ligner mye mer på store flyplasser(huber) enn det osl. Kan vel framstille OSL som en relativ liten reginal flyplass, men overrasker meg at de har greid å håndtere såpass mange pax.

Bygg ut OSL så blir sikkert flere intercont selskaper interessert, de ser sikkert på OSL som litt liten enda.
OSL er en meget effektiv flyplass sammenliknet med Arlanda for eksempel...skulle forresten mangle...er endel år mellom dem.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Maitallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser LN-KGL Flyforum 13 11-06-2009 20:29
Juni-tallene for de tre skandinaviske hovedstadsflyplasser LN-KGL Flyforum 10 10-07-2008 20:17
Mars tallene for de tre store MartinL Flyforum 16 12-04-2008 13:18
Februar-tallene - de tre store flyplassene LN-KGL Flyforum 11 10-03-2006 16:49
Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser LN-KGL Flyforum 7 10-06-2005 15:31


All times are GMT +2. The time now is 23:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.