![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tallene for mai er:
Kastrup (CPH) 1.835.009 +7,0% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 535.812 passasjerer til nå i år Estimert passasjertall for 2006: 21,4 millioner Arlanda (ARN) 1.626.407 +4,4% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 349.376 passasjerer til nå i år Estimert passasjertall for 2006: 18,0 millioner Gardermoen (OSL) 1.591.994 +14,2% fra samme måned i 2006 som utgjør en stigning på 666.291 passasjerer til nå i år Estimert passasjertall for 2006: 17,7 millioner Og da brytes designgrensen til dagens terminal med 200.000 passasjerer!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Edit
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]() Quote:
![]() Förbannade X2000 å statliga järnvägar ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Her kommer en uddybning af tallene for CPH. Havde dog personligt forventet lidt bedre tal for CPH i maj, men et fald i chartertrafikken på 10,4% er for mig overraskende.
Maj 2006: Int. rute: 1.571.890 +7,4% Charter: 102.775 -10.4% Dom: 159.464 +17,4% I alt: 1.835.009 +7,0% Stigning i absolutte tal: 119.780 pax. Signingen i lokalt afgående pax. var 10,7%, mens faldet i transfer pax. var -1,1%. Jan-maj 2005 I alt: 7.996.673 +7,2%
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
OSL hadde ca 1.4 millioner passasjerer i mai i fjor, så da havner de vel rundt 1.5 millioner i år om utviklingen ligger på rundt +7%.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nå ligger økningen til nå i år (de fire første måneder) for OSL på rundt 10% Vadheim. Hvis denne trenden holder seg, så vil tallet for mai være 1,535 mill og den magiske terminaldesigngrensen på 17,5 mill for året vil bli brutt. Mer interessant vil være at OSL vil bare være 0,5 mill bak ARN - i 2005 var avstanden 1,2 mill. Blir så OSL større enn ARN i 2007 eller vil SAS forkludre det med å la flere østenavganger gå fra ARN?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
Jeg vet at veksten har vært sterk hittil i år, men jeg la meg mer på en moderat linje i forhold til vekst. Veksten i mars var jo nesten astronomisk så slik vekst kan vi heller ikke forvente resten av året, også med tanke på at fjoråret var sterkt.
Trenden har vært helt klar over mange år og det er at OSL vokser sterkt, størrelsesforholdet mellom OSL og CPH/ARN blir mindre og mindre. I 2005 var CPH ca 27% større enn OSL og ARN rundt 10%, dette tallet krymper år for år. På 80-tallet var CPH og ARN nesten dobbelt så store (40-50%) som FBU/GEN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Med to av hovedaktørene på OSL som har en vekst med henholdsvis 46,2% (DY) og 7,2% (CNO), vil vel kanskje tallet være høyere enn 7%?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Får håpe på høyt tall
![]() Merkelig at man på OSL alltid er tregest med å telle. Færrest antall passasjer har dem jo også sammenliknet med Arlanda og Kastrup. OSL har tydeligvis langt dårligere rapporterteringssystem enn våre "naboer". |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
OSL havde i maj en vækst på 14,1% - ganske imponerende!
Total pax: 1.591.994 +14,1 Stigning: 197.816 pax. Fra osl.no: Mai rekordmåned med 14,2% vekst
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Bare litt over 30.000 passasjerer færre på Gardermoen enn Arlanda i mai altså.
Så langt har OSL tatt innpå de to andre flyplassene og har kanskje den største økningen i antall passasjerer så langt i år. Noen som har tallet for estimert antall passasjerer i år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Kun drøye 30.000 etter ARN:up
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2006
Posts: 187
|
![]()
2007 kommer OSL garanterat vara större än ARN med den takten man har nu. Några år till och så är man större än CPH. Det syns ju vilka som har störst plånbok i skandinavien
![]() Men hur många av passagerarna i maj åkte inrikes respektive utrikes. På ARN blir inrikes en allt mindre del av resandet. Tåg och bil tar marknadsandelar ,och Bromma ,som tagit den största delen. Av de ca 55000 som ARN tappade på inrikes i Maj så ökade BMA med ca 33000 resten försvann till bil och tåg eller på att man stannade hemma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Utlandet har helt klart størst stigning så en ser de samme tendensene på OSL som på ARN |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]() Men Stockholm ARN bør måske begynder at se sig over skulderen, da OSL måske kan komme snigende og placere sig som nr. 2 i Skandinavien.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: May 2006
Posts: 32
|
![]()
Siden vi mest sannsynlig når designkapasiteten til terminalen i år, burde man mest sannsynlig ha planene klare for utvidelse. Noen som har noe inside info?
Synes at ARN og CPH er mye større enn OSL, selv om de ikke betjener all verdens flere pax. De har jo utrolig mange flere terminaler og slikt. Større areal også. Synes alt ialt at CPH og ARN ligner mye mer på store flyplasser(huber) enn det osl. Kan vel framstille OSL som en relativ liten reginal flyplass, men overrasker meg at de har greid å håndtere såpass mange pax. Bygg ut OSL så blir sikkert flere intercont selskaper interessert, de ser sikkert på OSL som litt liten enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Maitallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser | LN-KGL | Flyforum | 13 | 11-06-2009 20:29 |
Juni-tallene for de tre skandinaviske hovedstadsflyplasser | LN-KGL | Flyforum | 10 | 10-07-2008 20:17 |
Mars tallene for de tre store | MartinL | Flyforum | 16 | 12-04-2008 13:18 |
Februar-tallene - de tre store flyplassene | LN-KGL | Flyforum | 11 | 10-03-2006 16:49 |
Mai-tallene for de tre skandinaviske hovedflyplasser | LN-KGL | Flyforum | 7 | 10-06-2005 15:31 |