![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
DB Says
http://www.dagbladet.no/2015/02/18/n...york/37773627/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hmmm.
Interessant å få vite hva som faktisk har skjedd her, og om de har fløyet med kun 5 i kabinen er dette et klart brudd på loven. Den sier at det skal være minimum 1 cc per 50 installerte seter. Også veldig interessant å vite hva diskusjonen faktisk gikk på, og hvorfor noen valgte å gå av, mens andre valgte å fly. Mye med artikkelen i DB som skurrer for meg. Uansett en alvorlig sak om det stemmer slik det står beskrevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Oi .... Vel, det er vel åpning for å gjøre dette ved 'return to base' så lenge passasjerantallet ikke overskrider 50 per kabincrew. Men hvor er definert 'home base' i et slikt tilfelle? Kabinen er basert i NYC og flyet .... ??
Men jeg ville ikke likt å fly med e kaptein som synes å ha så liten selvkontroll ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Norwegian sier følgende til Dagbladet:
Quote:
Ser Norwegian også mener at det er 1 ansatt i kabinen per 50 passasjerer, ikke per 50 installerte seter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...-su19s_PKTIE3Q Når dette er sagt, så er det mye som skurrer her. Veldig spesielt at CC velger å gå av på en slik måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() Det var mye diskusjon om dette da jeg var redcap på nittitallet da man (trodde man) kunne ha crew per paxantall, og ikke per installette seter. Da dette ble tydeliggjort, var det mulig å gjøre unntak hvis crew ble syke på utestasjoner. Men det er godt mulig dette ble fjernet - det er jo en stund siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tipper det er amerikansk CA og norske eller skandinaviske piloter samt litt forkjellige oppfatninger av snø og dårlig vær.
Når det gjelder kapteinens selvkontroll så kan historien ha blitt litt dramatisert underveis. Media har en tendens til å velge sine ord med omhu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå er det vel ikke FAA/amerikanske regler som gjelder her, men EASA/europeiske eller irske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
http://thehill.com/blogs/pundits-blo...er-application |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
|
![]()
Han bor visst litt sør for meg og er tydeligvis høyt respektert ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bare sånn ut av interesse: Er det veldig vanlig å diskutere med CA'ene om hvorvidt man kan fly eller ikke? Jeg har ikke oppfattet at det er en demokratisk prosess rundt denne typen vurderinger.
Jeg har full forståelse for at det nok er fornuftig å holde en rolig tone og lytte til crewet og ting kan tyde på at dette kanskje ikke ble gjort her, men ansvaret for fly eller ikke fly påligger vel cockpit (som jeg antar er de som er kompetente til å avgjøre dette). Jeg synes kommentaren i rapporten om at man hadde fått inn tekstmeldinger om at biler ikke måtte ut å kjøre osv. er litt underlig (er det spesielt relevant for om man kan fly?). Det samme at man flere ganger gjentar at cleaning crew ikke var ferdig med sitt arbeid når CA'ene gikk ombord (på short haul synes vel det være mer regelen enn unntaket, basert på mine ad hoc observasjoner). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Man bør helt klart ha en rolig og saklig tone i samtaler om slike ting, samtidig som at det er helt klart at ansvaret (og avgjørelsen) om hvorvidt en flygning kan gjennomføres på en trygg og god måte ligger hos kapteinen. Det er allikevel ingen overkjøring, men cabin crew kan ikke nekte kapteinen å gjennomføre en flygning. Det er hans ansvar. Det cabin crew allikevel kan gjøre er å melde seg Not Fit for Flight, og det kan på ingen måte kapteinen nekte dem. Det har de like stor rett til å gjøre som de som sitter fremme, og det er en individuell avgjørelse. Not Fit er et resultat av at man ikke mener man kan gjennomføre arbeidet på en sikker og god måte, og er vel som oftest et resultat av fatigue eller lignende, men man kan vel argumentere for at cabin crew i dette tilfelle følte de ikke kunne gjennomføre flygningen på en sikker måte i den forstand at CRM og kommunikasjonen med flight deck hadde brutt helt sammen. Dette blir uansett bare synsing rundt temaet, og jeg har ikke lest noe rapport eller fått noen sikker informasjon om hva som faktisk har skjedd.
Hva angår bilene eller cleaning så aner jeg ikke hva dette går på, så det kan jeg ikke si noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Takk ellers for en god redegjørelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er vel et delt ansvar i utgangs punktet, hvor Kapteinen har det endelige ansvaret, men det er ogsaa en kabinsjef som har ansvaret for at Kabinen er klar (og det var den vel ikke i dette tilfellet) og samtlige som jobber ombord skal foele seg sikre paa at flyvningen kan gjennomfoeres paa en sikker maate.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
100 pax i kabin kapteinen dro fra flyet etter å ha landa på feil flyplass.. | TigerBlack | Flyforum | 1 | 17-11-2010 11:19 |
Sendte jagere etter Norwegian-fly | sail4fun | Flyforum | 52 | 23-08-2010 06:50 |
Norwegian-fly måtte sikkerhetslande etter fuglekrasj | sail4fun | Flyforum | 9 | 14-11-2009 14:18 |
Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde.... | Tommy777 | Flyforum | 14 | 04-05-2007 10:14 |