Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-08-2013, 10:17   #1
cbcb
ScanFlyer Blue

SAS Priority bagasje tag

Hei

Hvordan får man priority tag på sin bagasje når man reiser innenlands med SAS? Man sjekker inn via automat, setter på tagen, og skal også selv levere og scanne på drop off.

I går når jeg kom hjem fra Bangkok, ventet jeg lenger på bagasjen min med SAS i Kristiansand, enn jeg gjorde i Bangkok (hvor jeg hadde fått rød tag). (hadde 2 separate bookinger)

Anyone?
cbcb is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 10:24   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Priority bagasje tag

Det er ikke noe å trakte etter, den virker ikke uansett. Man skal ikke få pri-tag innenlands lenger, selv om noen setter den på fremdeles.
Old 13-08-2013, 13:06   #3
KLM 1200
EuroBonus Gold

KLM 1200's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er ikke noe å trakte etter, den virker ikke uansett. Man skal ikke få pri-tag innenlands lenger, selv om noen setter den på fremdeles.
Hvorfor skal de ta den bort??
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 15:17   #4
cbcb
ScanFlyer Blue

På Kjevik kom i allefall bagene med priority først ut, så at de ikke virker lenger må være veldig avhengig av flyplass da
cbcb is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 15:34   #5
FQTV
EBD

FQTV's Avatar

Norge Re: Priority bagasje tag

Nå som det er vedtatt at priority-tag ikke skal være på innenriks så blir det ikke et savn for i de fleste tilfellene mine funket det ikke på Flesland.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 15:39   #6
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Det er ikke noe å trakte etter, den virker ikke uansett.
Delvis korrekt.

TRD, SVG og BGO har levert ganske bra på dette området det siste året (min erfaring). OSL er selvsagt stikk motsatt, men jeg opplever at bagasjen oftere kommer først på LH-opererte flighter enn SAS - forstå det den som kan.

Det har kanskje noe mer lastingen av bagasje på SAS' utestasjoner å gjøre?

Jeg mener uansett at SAS, som markedsfører 'Bedre tid' så voldsomt, bør legge litt ære og prestisje i at prioritybagasjen faktisk kommer først på båndet. Det hjelper ikke at man sparer fem minutter i innsjekk og syv minutter i Fast Track når man må vente nesten 30 minutter på å få bagasjen sin (min erfareing på SK 908 tidl. i år - tid målt fra først koffert kom på båndet til min dukket opp).
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 16:46   #7
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Delvis korrekt.

TRD, SVG og BGO har levert ganske bra på dette området det siste året (min erfaring). OSL er selvsagt stikk motsatt, men jeg opplever at bagasjen oftere kommer først på LH-opererte flighter enn SAS - forstå det den som kan.

Det har kanskje noe mer lastingen av bagasje på SAS' utestasjoner å gjøre?

Jeg mener uansett at SAS, som markedsfører 'Bedre tid' så voldsomt, bør legge litt ære og prestisje i at prioritybagasjen faktisk kommer først på båndet. Det hjelper ikke at man sparer fem minutter i innsjekk og syv minutter i Fast Track når man må vente nesten 30 minutter på å få bagasjen sin (min erfareing på SK 908 tidl. i år - tid målt fra først koffert kom på båndet til min dukket opp).
Det har mye med lasting på avgangsplass å gjøre, ja.

Angående LH, så er de veldig flinke til å laste pri bag for seg selv i lasterommet
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 19:25   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Min kom blant de absolutt siste fra en flyvning fra BRU til OSL paa soendag. Pritag funket daarlig. OSL gjoer seg selv en bjoernetjeneste her, passasjerer som reiser mye trenger gode reiseopplevelser.
Old 13-08-2013, 19:32   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Delvis korrekt.

.
Tydeligvis har vi ulike erfaringer her. Ligger på ca 30 reiser innenriks med innsjekket bagasje med SAS pr år, og synes til/fra OSL er like dårlig. Pleier å reise til SVG/BGO/KSU/TRD/TOS. Har ikke lagt merke til at noen ruter er bedre enn andre. Til og fra utlandet pleier være like dårlig.

For at det skal fungere, må det fungere i begge ender, og det gjør det visst sjelden.
Og når det fungerer såpass variabelt er det like godt å fjerne hele greia, så slipper man bli skuffet over noe som ikke virker.
Old 13-08-2013, 19:46   #10
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Da jeg jobbet i SGS var det instruks om å sortere pri-bag for seg selv og laste slik at det lå samlet. Som Dag Viking sier: Flere ledd som må funke: sorteringen i rotunden-lasting av fly-lasting av fly. Var mange som gav blanke i å laste/sortere pri-bag først. Av og til fikk jeg følelsen av at det var janteloven som slo inn. Men var vel bare latskap.

Nå skal det sies at det er mange i SGS som likevel gjør en kjempejobb!
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 20:07   #11
vegardg
ScanFlyer Blue

vegardg's Avatar

Om en ser bort fra at det ikke fungerer; Må man sjekke inn i skranke for å få pritag, eller skal automaten spytte ut en tag man kan sette på selv? Det står PRIORITY med liten skrift på bagasje-tag'en har jeg sett nå og da, men jeg har aldri opplevd å få en sånn orange sak når jeg har sjekket inn på automat.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2013, 20:15   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by vegardg View Post
Om en ser bort fra at det ikke fungerer; Må man sjekke inn i skranke for å få pritag, eller skal automaten spytte ut en tag man kan sette på selv? Det står PRIORITY med liten skrift på bagasje-tag'en har jeg sett nå og da, men jeg har aldri opplevd å få en sånn orange sak når jeg har sjekket inn på automat.
Du må levere den på bemannet bagdrop eller sjekke inn på skranke for å få den oransje stickeren. Tidligere sto det "Priority" med svart/hvit skrift på taggen i tillegg, dette er nå borte.
Old 14-08-2013, 00:47   #13
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Og når det fungerer såpass variabelt er det like godt å fjerne hele greia, så slipper man bli skuffet over noe som ikke virker.
Med din logikk kan SAS i samme slengen droppe WiFi-prosjektet sitt, samt fjerne matservering på Plus. Tilbakemeldingene på begge deler tyder i beste fall på variabel kvalitet for passasjerene, så best å skåne de for skuffelsen...

Prioritybagasje er ikke noe SAS kan velge bort, ettersom det er en uttalt fordel for Star Alliance gullmedlemmer. Problemet er nok heller vilje fra SAS/SGH sin side til å få orden på sakene. Kanskje de ikke får nok klager fra passasjerer til å ta det alvorlig? Jeg sender i hvert fall konsekvent epost til CR hver gang det ikke fungerer, og det irriterer meg langt mer enn f. eks. manglende prioritet ved ombordstigning.

Dårlig bagasjehåndtering er naturligvis ikke verdens undergang, men det er helt latterlig at det ikke fungerer på stappfulle interkontinentale flighter. I tillegg synes jeg faktisk vi bør kunne stille større krav til at det skal fungere med SAS enn andre *A-selskaper, ettersom SAS markedsfører seg så voldsomt med 'Bedre tid' for oss passasjerer.

Men kanskje jeg er alene om å ønske meg 'Bedre tid' også på innenriksreiser?
Old 14-08-2013, 01:03   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Med din logikk kan SAS i samme slengen droppe WiFi-prosjektet sitt, samt fjerne matservering på Plus. Tilbakemeldingene på begge deler tyder i beste fall på variabel kvalitet for passasjerene, så best å skåne de for skuffelsen...
Wi-Fi prosjektet har jeg hverken prøvd eller kommer til å prøve, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Hvilke tilbakemeldinger legger du til grunn, de som kommer fra hylekoret her på flyprat eller de som kommer inn til SAS? Flyprat sine meninger er ganske forutsigbare, det hadde vært interessant å vite hva slags tilbakemeldinger SAS får fra de som legger igjen mye penger hos selskapet. Vet du noe om det?

CR har fått flere mail om priority tag fra meg de siste årene, uten at det hjalp så mye. Til slutt ga jeg bare opp, og fant ut at dagen ble bedre når jeg ikke orket å irritere meg over at dette fungerte så dårlig.

I følge de "innenfor" er priority-bagasje valgt bort av SAS allerede, på innenriksruter. Utenriks er de vel pålagt av *A å klistre på lappen, men hva som blir gjort etter man mister bagasjen av syne er det vel ingen krav til?
Old 14-08-2013, 01:16   #15
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
I følge de "innenfor" er priority-bagasje valgt bort av SAS allerede, på innenriksruter. Utenriks er de vel pålagt av *A å klistre på lappen, men hva som blir gjort etter man mister bagasjen av syne er det vel ingen krav til?
Finner ingen info om at kravene fra *A om pritag er annerledes for innenriks/utenriks. Hvorfor har de lov til å fjerne det innenriks? http://www.staralliance.com/en/benef...silver-status/
Old 14-08-2013, 01:30   #16
gygrid
ScanFlyer Blue

Er vel bare å smøre seg med tålmodighet - når sosial dumping for fullt kommer også på bakken, funker nok priority tags også i Norge.

Få på plass arbeidskraft som gjør som de får beskjed om. Og som går an å kvitte seg med om de gjør en slett jobb.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2013, 01:32   #17
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Flyprat sine meninger er ganske forutsigbare, det hadde vært interessant å vite hva slags tilbakemeldinger SAS får fra de som legger igjen mye penger hos selskapet. Vet du noe om det?
https://mysasidea.flysas.net/idea/real-food-sas-plus

Hvor mye penger den enkelte legger igjen hos SAS, vet jeg ikke.

Ellers er jo Flyertalk, MilePoint, Flyprat, BusinessClass.se etc. sider der entusiasmen for Café-produktet er mildt sagt begrenset, men som du påpeker; de som uttaler seg der er nok ikke helt representativt for SAS' kundemasse.
Old 14-08-2013, 01:37   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Finner ingen info om at kravene fra *A om pritag er annerledes for innenriks/utenriks. Hvorfor har de lov til å fjerne det innenriks? http://www.staralliance.com/en/benef...silver-status/
http://www.sas.no/sas-global/go-plus/nordic-europe/

Hvorfor de ikke trenger å følge det som står på *A.com aner jeg ikke.
Old 14-08-2013, 01:46   #19
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
http://www.sas.no/sas-global/go-plus/nordic-europe/

Hvorfor de ikke trenger å følge det som står på *A.com aner jeg ikke.
Jeg tror vi må skille mellom Plus og EBG/*A Gold. Den overnevnte link virker å gjelde for Plus-kunder.

EBG/*A Gold:
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroB...ll/Flyplassen/
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroB...Medlemsnivaer/

...eller den noe mer pålitelige engelskspråklige utgaven:
http://www.flysas.com/en/us/EuroBonu...p-levels/Gold/
http://www.flysas.com/en/us/EuroBonu...Member-levels/

Står ingenting om at innenriksreiser er unntatt, noe jeg som sagt tviler på at SAS har mulighet til å gjøre, jf. Star Alliance-reglene.
Old 14-08-2013, 08:55   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Er vel bare å smøre seg med tålmodighet - når sosial dumping for fullt kommer også på bakken, funker nok priority tags også i Norge.

Få på plass arbeidskraft som gjør som de får beskjed om. Og som går an å kvitte seg med om de gjør en slett jobb.
Er redd du treffer spikern på hodet her. Kan være det blir andre boller når det SGS blir joint venture dersom SK evner å lage en skikkelog spekk.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules