![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mai 2015: Del:3 Siste AMS-bilder, samt Rotterdam/Europort/Euromasten:
Oversikt: Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS). Del 2: Bilder fra CPH (København: Kastrup), samt mer bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen, samt fra Jr.suiten på Radisson Blu: Amsterdam Airport. Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra Rotterdam (inkl. Europort, samt Euromasten) samt litt diverse. Del 3: Bildene fra AMS er tatt i perioden: 7.- 11. mai 2015, mens bildene fra Rotterdam og øvrig: i perioden: 8.-9. mai 2015: Vi starter med de aller siste bildene fra Amsterdam: Schipol (AMS): (dette er bilder som ikke kom med i de øvrige to delene, som enten er maskiner jeg allerede har fra før, fra andre vinkler, eller samme reg fra tidligere, samt noen som ikke kom med i kvalitetssorteringen til Del: 1 ) Ingen tekst til disse siste bildene: (ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær, lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som er meget kresne på kvalitet herved advart!) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() På vei nedover mot Europort, var det en egen modellfly-bane; og dette svære modell helikopteret var imponerende: ![]() ![]() Over: et modell helikopter, og det SVÆRT! Eieren hadde en egen transport/laste- anordning, som han triller bortover; når heli'en skulle med hjem. Virket som ganske tunge saker, er nok ikke den billigste modellen dette.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Så forflytter vi oss ned til Rotterdam, og havneområdene - først utsikten fra
Ibis hotellet; som lå like ved siden av bl.a. ett av havnestoppene til kanalturen; med Erasmus-broen som midtpunkt: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Interessant å se at de store cruiseskipene kan legge til, helt inn til sentrum: ![]() ![]() Over: MSC Orchestra. ![]() ![]() Over: HAL (Holland America Line) med Ms Rotterdam (ganske så passende, siden vi jo nettopp befant oss i Rotterdam). ![]() Over: Ms Artania. Så noen bilder fra en tur vi hadde oppe i Euromast i Rotterdam, dette er et observasjons- tårn i sentrum, stod ferdig i 1960 - og har vært listet som et monument siden 2010. I 1970 ble tårnet påbygget, og fikk "Space Tower" lagt til over plattformen og restauranten, slik at den totale lengden økte med 85 meter. På sky- og tåkefrie dager, kan man se opptil 30 km bort. Tårnet måler totalt 184.6 meter, hovedplattformen og restauranten ligger dog på 104 meter; vi kom desverre kun litt over 104 meter på vårt besøk; da man ikke kunne ta den ekstra "utvendige heis-gondolen" helt opp til toppen grunnet mye vind. ![]() ![]() ![]() Over: Totalt to heiser som klatrer med fire meter pr. sekund, slik at de hundre meter fra bakkenivå er gjort unna på kun 30 sekunder. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Over: T/S Rotterdam, opprinnelig bygget i 1959, og hadde første seiling Rotterdam-New York: 3. sept. 1959. Seilte for HAL (Holland America Line) frem til sept. 1997, har senere seilt for "Premier Cruises" som "Rembrandt" i bla. Sydamerika, skipet ble 15. sept. tatt i arrest i Halifax, Canada med 850 pax om bord. Lå i Freeport fra des. 2000, til mai 2003, da Rotterdam havnemyndighet kjøpte skipet, og ankom Rotterdam til slutt pr. aug. 2008, og brukes i dag som kombinert museum med guidede turer, samt som flytende hotell/konferanse-fasilitet. Så staker vi ut kursen enda lenger vest mot Europort og Nordsjøen: ![]() Rotterdam og Eurport: Rotterdam Havn strekker seg over et enormt område, og dekker faktisk til sammen 40 kilometer; helt fra sentrum i Rotterdam by, og ut til Nordsjøen. Noen av havnene langs denne strekningen, er såpass dype at de kan ta i mot skip som er opp mot 24 meter dyptgående, uten å gå gjennom noen sluser osv. Når skip er 60 kilometer fra kysten, opprettes første VHF-kontakt med skip som skal inn i Rotterdam, totalt er mer enn 34.000 utenriks-skip (samt 100.000 innenriks-skip) innom Rotterdam i løpet av ett år. ![]() ![]() ![]() ![]() Over: fra den andre siden av kanalen, Hoek van Holland, "M/S Stena Transporter" som går over til England på linjen: Rotterdam–Harwich. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: legg merke til hvordan denne ligger i vannet, her skulle man nesten tro at det var overforsvømmelse; men nei da. ![]() ![]() Over: typisk syn i Holland, med alle disse lekterene; som også fungerer som bosted for familien, og med bilen(e) på taket; så har man både arbeidsplass, bosted, og privat parkering på ett og samme sted. ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: "M/S Artantia" på utgående, som forlater Rotterdam og på vei ut i Nordsjøen; som vi tidligere å i sentrum. ![]() ![]() Over: "M/S Stena Britannica" fra den andre siden av kanalen på vei inn til Hoek van Holland, og seiler på linjen: Rotterdam-Harwich. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: "Dockwise Vanguard" (Dockwise V-class) kan løfte opptil 117.000 tonn, og er i dag verdens største tunglastfartøy, og har allerede vært i Norge; noe det blir mer av fremover. Den skal frakte enorme offshorekonstruksjoner mellom Norge og div. asiatiske verft. ![]() ![]() Over: selv i et land som Holland, hvor de har skip og fartøy rundt seg til enhver tid; så skaper "Dockwise Vanguard" oppmerksomhet; her er lastingen i gang - kom bare mer og mer folk. ![]() Over: så avsluttet vi turen i Rotterdam, og Eurport med denne svanen. ![]() Over: så er turen over for denne gangen, og dersom du har lest gjennom alle tre delene må jeg bare takke så mye for interessen; og håper at bildene falt i smak. Takk for denne gang. Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering på flyet når jeg har slått dette opp. Takk til "Fakta om Fartyg" om info av div. skip og fartøy. De fleste bildene er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom, resten er tatt med Samsung WB200F (kompakt), med 14.2 megapixler og 18 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Meget bra og utfyllende, kjenner du til Tom G? Han var der nylig selv.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takk for det, veldig hyggelig å høre! (Har sendt deg PM).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2014
Location: Orkland Kommune fra 01.01.20.
Posts: 1,201
|
![]()
Jeg har sett og lest igjennom både del 1,2 og 3. Mye flotte bilder og ikke minst mye fantastisk informasjon under fleste av de.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen takk for det, veldig hyggelig - gjør den store jobben
verdt det hele!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,119
|
![]()
Må si meg enig med de andre her, flott at du fyller ut med informasjon
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig takk for det!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mine siste bilder fra 2015 | Tom McNikon | Bilder & foto | 4 | 04-02-2016 18:36 |
Bilder fra AMS fredag 12.6.2015 | ATC-flyradar | Bilder & foto | 0 | 14-06-2015 19:51 |
Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) | Blackhawk | Bilder & foto | 21 | 05-06-2015 20:29 |
Mai 2015: Del:2 CPH/Kastrup, mer fra AMS, og leiebilen: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 26-05-2015 11:50 |
Del3 KRS-AMS-ATL-SFO Klm/Delta (Business/First) | WooAa | TripReports | 4 | 20-08-2012 01:06 |