Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2015, 10:39   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

På flygtorget.se hevdes det at SAS kommer til å terminere avtalen om wet-lease med Braathens. Braathens flyr vel i dag 2-3 SAAB2000 for SK. Istedet skal en operatør fly CRJ900 fra ARN for SAS. Vanligvis så fester jeg ikke så mye lit til flygtorget. Men jeg syns ryktet er litt interessant, og ikke direkte usannsynelig. Noen som vet noe om dette?

Hvilken operatør det skulle være, er ikke sagt. Men når jeg i tillegg kommer over denne artikkelen om at Estonian oppretter et datterselskap for å fly wet-lease for andre europeiske flyselskaper så syns jeg det begynner å tegne seg ett bilde. Selskaper heter attpå til Nordic Flyways.

Estonian har jo flydd CRJ900 for SK i relatvt lang tid ut fra CPH. Det kan jo tenkes at dette er for at SK vil teste kvaliteten på tjenestene som Estonian leverer.
Quote:
Estonian Air (OV, Tallinn Lennart Meri) is set to establish a new subsidiary to provide ACMI/charter operations to other airlines. Dubbed Nordic Flyways (Tallinn Lennart Meri), the project was spawned from the Estonian carrier's experience in providing mainline European operators with flight capacity.

"Global aviation is following a trend where long-haul flights of larger airlines are fed by regional airlines operating smaller-size aircraft,“ Jan Palmér, the CEO of Estonian Air, said. "Estonian Air is looking for business possibilities in this area, and the subsidiary Nordic Flyways was established for that purpose. We see a potential to grow as an airline outside Estonia by serving as a long-term partner on shorter routes for larger airlines for which we have a suitable fleet.“

The CEO added that once Nordic Flyways has been established as a 100% subsidiary of Estonian Air, it will then embark on its certification and licensing. As such, the project is only expected to go live towards the end of the year/early next year.

Estonian Air's fleet consists of three CRJ-900s and four EMB-170s.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 10:42   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Kan det ha en sammenheng med at FlyBe skal fly 4 ATR-72 for SAS fra ARN (Cimber flyene flyttes til CPH) og at Flygtorget kan ha sammenblandet dette?

At Braathens forsvinner da er vel uansett ganske stor sannsynlighet for
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 10:56   #3
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kan det ha en sammenheng med at FlyBe skal fly 4 ATR-72 for SAS fra ARN (Cimber flyene flyttes til CPH) og at Flygtorget kan ha sammenblandet dette?

At Braathens forsvinner da er vel uansett ganske stor sannsynlighet for
FlyBe Nordic har søkt om å skifte navn til Nordic Regional Airlines


http://www.ch-aviation.com/portal/ne...ional-airlines
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 27-04-2015 at 11:03.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 11:04   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
FlyBe har søkt om å skifte navn til Nordic Regional Airlines


http://www.ch-aviation.com/portal/ne...ional-airlines
Nei, det er FlyBe Nordic, det tidligere samairbeidet mellom FlyBe og Finnair, men som nå er overtatt av Finnair, som skal skiftet navn.

FlyBe som skal fly for SAS er det "orginale" FlyBe
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 11:13   #5
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kan det ha en sammenheng med at FlyBe skal fly 4 ATR-72 for SAS fra ARN (Cimber flyene flyttes til CPH) og at Flygtorget kan ha sammenblandet dette?

At Braathens forsvinner da er vel uansett ganske stor sannsynlighet for
(Antar du mener JetTime.)

Etter hva jeg kan se så brukes SAABene på relativt lange ruter, som f.eks ARN-BLL(1:30) og ARN-VNO(1:35). ATR72 er vel ikke akkurat kjent for å være kjapp, så kan ikke se at ATR er en fullgod ersatterer for disse.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 12:52   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
(Antar du mener JetTime.)



Etter hva jeg kan se så brukes SAABene på relativt lange ruter, som f.eks ARN-BLL(1:30) og ARN-VNO(1:35). ATR72 er vel ikke akkurat kjent for å være kjapp, så kan ikke se at ATR er en fullgod ersatterer for disse.

Ja, skulle selvsagt stått JetTime

Selv om ikke ATRen (-600) er noen rakett, så blir vel neppe flytiden så fryktelig mye lenger og neppe hva som er og bør være fokus for SAS her.
Saab-2000 er jo ikke akkurat det nyeste på markedet og mistenker en ATR-72 har vesentlig lavere CASM og er et mer praktisk fly i drift. Og selv om det ikke opereres av SAS så virker det som SAS ønsker og standardisere innleie propell til og kun omfatte ATR-72
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 13:05   #7
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian

OG jeg gætter lidt her...
Tror at det bliver SAS(Cimber som selv flyver dem...

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wet, damp, moist eller dry lease? RWY 24 Flyforum 3 18-04-2011 08:18
DY wet-lease BU662 Flyforum 63 15-11-2008 21:43
Norwegian wet lease OSL-Orly? kristian Flyforum 1 12-09-2007 09:14
Widerøe flyg wet-lease (?) for SAS? wf145 Flyforum 5 10-06-2007 15:03


All times are GMT +2. The time now is 09:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.