![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skall på en 72timmars till Shanghai nästa vecka och tänkte höra med forumisterna vad man absolut inte får missa när man är där?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Maglev fra flyplassen
The Bund Oriental Pearl Tower som er bedre enn Shanghai World Financial Center som er litt høyere. Yu Yuan Garden, og området rundt hvor det er endel templer og masse turiststæsj På East nanjing road blir man lett plaget som turist.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tack! Jag skall på på Radisson New World på East Nanjing men då styr jag undan den gatan ASAP när jag kommer ut från hotellet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
People square Xiantiandi Tidligere French Concession Sist nevnt er også det beste for mat og drikke, noe som er en stor del av opplevelsen! Kan bl.a. Anbefale følgende restaurant: Lost Heaven (kinesisk / yunnan) Sichuan citizen (kinesisk / sichuan) Haiku (japansk) Simply Thai (Thai... Der jeg møt kjæresten min) Og følgende utesteder: Jayz (live band, French Concession) Constellation (japansk bar) Alchemist Bar rouge (bund område) Mint Også verdt en tur: Dragonfly massasjer. Billig og bra! Enjoy!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
|
![]()
East nanjing road er en kjent gate med mange butikker, men prisene der virker langt høyere enn hva man finner andre steder. I tillegg kan du som vestlig regne at masse folk kommer bort til deg i gaten for å prøve å lure deg med til et annet sted. De har gjerne med seg et papir med bilde av varene. De sier alle omtrent det samme. Som vestlig mann som går alene kan du regne med å bli stoppet for hver 5. meter med:
Om det er en mann: "Shopping? Whatch? Handbag? Massage? Sexy girl! Fuckee fuckee?" Om det er en dame: "Shopping? Whatch? Handbag? Massage? Fuckee fuckee?" Dette blir veldig slitsomt når man har hørt det over 100 ganger. I andre deler av byen slipper man lettere unna. I tillegg er det de som utgir seg for lokale turister som studerer engelsk og ønsker å praktisere litt. 100% av disse vil når de har fått din tillit prøve seg på en svindel mot deg. Det vanlige er en veldig dyr bar, en dyr te-serenomi, men også tempel hvor du de sier du kan få forbønn for en liten pris, sier du ja til forbønn for "bare 10 yuan" så får du forbønn for ett helt år som koster 365*10 yuan.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Låter som att Asiens baksida finns även här. Jag hoppas bara att SHA lämnar ett bättre intryck på mig än vad PEK gjorde. Efter att ha bott i BKK älskar jag Asien men Kina är som teflon, it doesn't stick!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Syntes egentlig SHA var verre enn PEK selv om det varierer fra område til område.
Sør-korea var en veldig positiv og fin opplevelse i forhold til Kina. Utrolig at det er et naboland så forskjellig som det var.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nanjing Road kan man få gratis av meg. Jeg går heller på de små parallellgatene. Der er det også mye spennende og billig ting man kan få kjøpt, men der kan ingen noe annet enn kinesisk. Ikke noen store merkenavnbutikker, men de er nesten uten unntak dyrere i Kina enn noe annet sted i verden. Du kan gå der i ro og mak, ingen maser, og lett å komme til de stedene du vil også. Shanghai er en veldig spennende by bare du kommer deg ut av turistfellene.
Må du på død og liv gå igjennom East Nanjing Road o.l., så gå fort og ikke se på noen andre personer. Evt. jatt med en av de damene som vil "praktisere" engelsken (og lure deg med på en te/kaffe på et lugubert sted) - det er faktisk mindre plagsomt å prate med enn de som kommer hele tiden og maser (de andre pleier ikke mase så mye når du går med en annen som ser kinesisk ut), men med en gang det er spørsmål om å gå inn et sted, eller til en sidegate, si høflig og svært bestemt nei og gå videre med en gang. Om noen kan engelsk, påstår de er tilreisende fra andre steder av Kina, tar ganske verdensvant kontakt og ser litt "slitne" ut, så er det garantert noe muffens. Hjelp de gjerne med å ta bilde, men ikke bli med de på noe sted. Kinesere flest tar ikke normalt kontakt med vilt fremmede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Mye er nevnt her. By-utbyggingsmuseumet var et litt interessant skrytemuseum, ligger like ved Radisson. I tillegg er det fint å ta en kveldsmiddag på The Bund med god utsikt til Pudong. Evt et måltid høyt oppe i Jin Mao Tower eller World Financial Centre.
Jazz-klubben på Fairmont hotel var også bra, den er Harry Holes favoritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter å ha besøkt begge byene i år er mitt inntrykk at folk i Shanghai er generelt mer udannete og uhøflige enn de som bor i Beijing. I sistnevnte by var det faktisk et snev av høflighet å spore i f.eks. metroen og i køer i butikker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() vært ett besøk. Om man ønsker det så er det en mulighet på utsiktsnivået, å se hele veien ned til gaten igenom et vindu i gulvet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Ellers var dette tårnet bedre plassert slik at man så flere ting bedre og det var også rundt slik at man kunne se alle veier. Oppe i World Financial Centrer så man bare godt rett til siden og det var store blindsoner, man kunne for eksempel ikke i det hele tatt se byggingen av det nye og mye høyere Shanghai Tower like ved som skal bli ferdig i 2014. http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Tower ![]()
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 15-07-2012 at 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for anbefalingen om Simply Thai, det var fantastisk mat der. Servicen var ikke like fantastisk, men vi var alt i alt veldig fornøyd.
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Noen tips til hvor man burde bo? Har foreløpig booket Mandarin Oriental (fikk en knalldeal på Club-room på ctrip), men så nå på flyertalk at visse mente det kanskje ikke var optimalt mtp. stedene man vil besøke som turist?
Noen som har synspunkter på det optimale stedet å bo (evt også et fint hotell der)? Er ute etter å se mest mulig på den korte tiden jeg er der, og da er kanskje ikke financial district veien å gå.. Tips mottas med takk! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For et kort besøk i Shanghai vil jeg nok anbefale å finne et hotell i The Bund / East Nanjing-området fordi dette er veldig nært ting som er kjekt å besøke. Hvis du liker jazz har Peace Hotel som ligger i Nanjing East Road (Nanjing Dong Lu) i gangavstand til The Bund / Huangpu-elvepromenaden. Peace Hotel (Fairmont Peace Hotel) har en utmerket jazzbar på gatenivå. Ikke så langt unna ligger også et Radisson hotel med ufo-formet skybar. Det ligger en jazzbar som heter Matchbox i en sidegate til Nanjing Dong som også kan anbefales.
Ankommer du SHA så anbefales taxi til hotellet. Ankommer du PVG kan du ta Maglev hvis du har lyst å oppleve den. Men den ender opp i Longyang Lu som fremdeles er godt ute i Pudong. Her kan du bytte til metro eller taxi. Men hvis du skal til The Bund / Nanjing East og har koffert så anbefaler jeg taxi fra flyplassen. Mye enklere og tar ikke nevneverdig lenger tid. Ta en taxi fra holdeplassen, ikke fra de som surrer rundt på flyplassen og spør om du skal ha taxi. Av aktiviteter er veldig mye bra allerede listet opp i denne tråden. Men har et par forslag/tillegsinfo: M1nt – fancy nattklubb med svær haitank, dansedamer på høyttalerne og overpriset Voss-vann. Merk at M1nt er by invitation/member only. Tror medlemskap koster rundt 5000,- RMB og da kan du invitere så mange venner du ønsker. Du kan også sette venner på gjestelisten uten å selv være tilstede. Lydnivået er noe høyt og The Bund har en rekke andre nattklubber som er billigere og ikke krever medlemskap / invitasjon. Som alternativ til Mint anbefales Bar Rouge. Her er også et uteområde med moderert lydnivå som er et utmerket vantage point for å ta de obligatoriske bildene av Pudong Skyline. I French Concession ligger en bar som heter Malt Fun. Whisky- og cigarbar av høy klasse. Området har også en fantastisk cocktailbar jeg ikke husker navnet på (rart dette) som er liten og populær så reservasjon anbefales. Og en veldig bra vinbar som jeg heller ikke husker navnet på. (Ser det blir begrenset nytteverdi av denne informasjonen). Skal du handle faketing så er det et kjempemarked under Science and Technology museum i Pudong. Dette er for øvrig ikke langt fra Century Park som er verdt et besøk for å rusle rundt om du har tid. (Century Park heter noe annet på mandarin så taxien trenger riktig ord, metroen stopper på mange sider av parken dog). For å komme seg rundt på dagtid kan metroen anbefales. Billig og effektiv og veldig stort nettverk. Veksle deg noen 1-mynter på hotellet først så du slipper å dille med automater som ikke liker sedler og veksling. Taxier finnes i hopetall og er rimelig trygt og greit. De snakker ikke engelsk, men er god på gatenavn så lærer du uttale på nærmeste gatekryss, eksempel Nanjing Dong lu / Henan Lu, så er treffprosenten høy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
EDIT: Posten er jo flere år gammel. Beklager! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Maglev og metro funker topp med lite baggasje, og det koster jo ingen ting.. Mint var forøvrig et høydepunkt! Fullt av expats og vanvittig god stemning utover kvelden.. Fikk hotellconciergen til å ordne inngang for øvrig. Igjen, takk for supre tips! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Gikk den full fart når du tok den? 430Kmh? Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
8 timmar på CDG vad gör man? | Savipix | Reiseforum | 8 | 19-10-2010 13:26 |
6 timmar i Chicago | Savipix | Reiseforum | 7 | 18-01-2010 18:13 |
Från passagerar till ambulansflyg på 6 timmar | Savipix | Flyforum | 2 | 28-06-2008 15:18 |
CO med 12 timmar delay idag | Savipix | Flyforum | 10 | 09-07-2007 06:57 |
Bara ett par timmar kvar... | Alf | Flyforum | 17 | 23-12-2006 00:27 |